SLUIT MENU

Multi-specialist in technisch personeel TSG is ‘een Volvo met een Lamborghini-motor’

The Specialist Group (TSG) is misschien niet bij iedereen bekend, maar de dochterbedrijven die onder deze moedermaatschappij vallen zijn stuk voor stuk sterke merken in hun specifieke segmenten. CEO Sil Hoeve ziet zijn bedrijf graag als ’een Volvo met een Lamborghini-motor’.

The Specialist Group (TSG) is volgens de FlexNieuws Top100 de snelstgroeiende multispecialist in de flexbranche. CEO Sil Hoeve vertelt in dit interview over de kracht van meerdere sterke merken binnen een organisatie. “Ik geloof niet dat alle labels dezelfde naam hoeven te hebben om goed te kunnen samenwerken.”

The Specialist Group (TSG) is hard gegroeid (zie kader) en heeft de ambitie om dat in de toekomst te blijven doen. “Maar groeien om te groeien vind ik niet interessant, het is geen doel op zich”, stelt Hoeve. Groei helpt volgens hem om klanten beter te kunnen bedienen. “Door onze omvang zijn wij een nog betrouwbaardere partner. Klanten hebben vaak geen idee hoeveel specialisten en disciplines we in huis hebben, hoeveel consultants hier elke dag keihard werken voor klanten.” En groot zijn maakt TSG ook aantrekkelijker voor de externe specialisten die als zzp’er of gedetacheerd vanuit TSG bij klanten aan de slag gaan. “Wij hebben een enorm palet aan interessante projecten in verschillende technische sectoren, zowel in Nederland als internationaal.”

Verschillende labels werken samen

Sil Hoeve heeft ruim twaalf jaar bij Brunel gewerkt in verschillende (management)functies in binnen- en buitenland. In 2017 werd hij CEO van STAR GROUP en sinds 2021 is Hoeve CEO van The Specialist Group (TSG).

TSG bestaat uit verschillende labels die elk onder hun eigen naam in de markt opereren (zie kader). Hoeve legt uit waarom. “Elk label is in het eigen specifieke segment een sterk merk met een eigen cultuur. Dat sijpelt door naar hun klanten en onze (externe) specialisten. De één voelt zich meer thuis bij Litecad dan STAR, of andersom.”

“Het gaat niet om de namen van de labels. Ik geloof niet dat je allemaal dezelfde naam nodig hebt om goed te kunnen samenwerken. Wij kijken continu hoe die labels samen onze klanten beter kunnen bedienen. Want het gaat er uiteindelijk om dat we de beste specialisten plaatsen bij de klant voor een specifieke opdracht. En doordat de labels onderling samenwerken bieden we onze specialisten (gedetacheerden, zzp’ers) meer opties bij opdrachtgevers, waardoor zij met plezier blijven werken. Sommige specialisten vinden het ook leuk om soms in een andere sector aan de slag te gaan of internationale projecten te doen.”
Hoeve geeft een voorbeeld van die onderlinge samenwerking: Sensor in Rotterdam is sterk in het recruiten van startende HBO en WO-technici. STAR (in Moerdijk) profiteert daarvan omdat die veel traineeships bij klanten heeft, bijvoorbeeld in de energietransitie. Een aantal mensen werken nu via Sensor bij klanten van STAR.

Nog een praktisch voorbeeld: Litecad, Sensor en STAR werken samen voor de Gasunie en NAM. De klant wil meer vrouwen in de techniek via internationale traineeships. Sensor in Drachten heeft die internationale recruitment gedaan en deze dames uit allerlei landen weten te werven. Die werken nu via Litecad bij NAM.

Compliancy centraal

De labels opereren zelfstandig op hun eigen specifieke markten, maar aan de achterkant worden wel degelijk synergievoordelen behaald, legt Hoeve uit. “De backoffice en compliance gebeurt centraal binnen TSG. Daar moet je grip op hebben en dat moet je goed en efficiënt organiseren. Compliancy is heel belangrijk. Daar moet je niet mee marchanderen. Je wilt geen issues en daar slapeloze nachten van hebben. Iedereen moet dezelfde taal spreken, dezelfde administratie, hetzelfde maandboekje en op dezelfde manier de wetgeving naleven.”
Hoeve ziet dat TSG als organisatie goed staat – er is een degelijke, veilige en betrouwbare basis om snel en efficiënt en de ambities waar te maken en in te spelen op de markt. “Wij zijn een Volvo met een Lamborghini-motor.”


The Specialist Group (TSG) behaalde in Nederland in 2023 een omzet van bijna 250 miljoen euro. Dat is een omzetgroei van circa 26%. Daarmee is het bedrijf volgens de FlexNieuws Top100 de snelstgroeiende multispecialist in de flexbranche. De (met name autonome) omzetgroei van het afgelopen jaar is onder meer te danken aan de groeiende vraag in de markt naar specialisten voor de energietransitie.

Onder de vlag van TSG opereren vijf labels onder eigen naam: STAR (petrochemie, energie, life-science), Sensor (samenvoeging Sentijn en Or-Quest, ingenieurs bouw en infra), ECG Solutions (projectorganisatie), Litecad (duurzaamheid/energietransitie) en Altio (Zweden).
In totaal werken circa 2.800 technisch specialisten (gedetacheerden, zzp’ers) via een van deze TSG-dochters, waarbij de verschillende labels ook samenwerken.

TSG mag grote namen tot haar klantenkring rekenen, zoals BASF, Boskalis, bam, Gemeente Amsterdam, Port of Rotterdam, MSD, Pfizer Siemens, Stedin, Vattenfall en TenneT.


Betrouwbare werk- en opdrachtgever

Met een huidige werkloosheid van 3,6% spreek je al over extreme schaarste. In de techniek is die krapte nog veel groter en dat geldt helemaal voor goede technici, weet Hoeve. “Het is ongelooflijk lastig om mensen te krijgen. Des te belangrijker om een betrouwbare werkgever/opdrachtgever te zijn. Door op tijd te betalen en altijd de telefoon op te nemen als er iets is. Want we hebben te maken met heel veel processen (bij verschillende klanten) waardoor snel fouten kunnen ontstaan, in urenverwerking, facturering, etc. Als er iets fout gaat moet je dat zo snel mogelijk oplossen.”

Investeren in ontwikkeling

TSG heeft natuurlijk, zoals elke detacheerder/zzp-bemiddelaar, te maken met de praktijk waarin opdrachtgevers de specialisten uiteindelijk liefst zelf in dienst willen nemen. Hoeve: “Bij STAR gaat het vaak om traineeships. Sensor vervult voor ongeveer 60% vacatures, waarbij de specialist na een bepaalde periode overgaat naar de klant (detavast). Natuurlijk proberen wij mensen vast te houden, zeker gezien de huidige schaarste. Maar de behoefte om mensen over te nemen is er nu eenmaal.”
Maar dat geldt zeker niet voor alle opdrachten, zegt Hoeve. “Er zijn ook veel specialisten die projectmatig willen werken, die blijven bij ons en kiezen de ene keer een mooi project bij opdrachtgever X en een andere keer bij Y.”

Dat hun specialisten (kunnen) worden overgenomen door klanten weerhoudt TSG er niet van fors te investeren in de opleiding en ontwikkeling van jonge technici. Er zijn momenteel ruim tweehonderd mensen in de (STAR) Academy; zij hebben tussen de nul en vijf jaar werkervaring en doen via een traineeship verschillende projecten bij klanten. Litecad leidt jaarlijks 25 mensen op via traineeships en ook Sensor is daarmee gestart. “Daar is behoefte aan bij klanten. Die willen niet alleen dat wij mensen leveren, maar die mensen ook opleiden. Bij ons staat alles in het teken van de ontwikkeling van de specialist als persoon. Want het gaat er uiteindelijk om plezier uit je werk te halen, dat je je kunt ontwikkelen, mooie projecten kan doen.”
En dat werpt z’n vruchten af. Een fraai voorbeeld is iemand die als trainee bij TSG is begonnen en nu in het management team zit bij een klant. “Dan heb je echt impact op iemands leven. Daar doe je het voor. Dat maakt het werk leuk en dan is het leven ook veel leuker.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *