SLUIT MENU

Kansen van AI voor het ”gewone” flexbedrijf deel 2: RecruitNow Cockpit “X”

Het gemiddelde uitzend-, detacherings- of werving & selectiebedrijf loopt niet voorop als het gaat om nieuwe ontwikkelingen. En dat is prima, natuurlijk. Laten we vooral bezig zijn met het van mens-tot-mens vinden en bemiddelen van het beste personeel, schrijft Hans Scheers. AI biedt zeker nieuwe mogelijkheden voor het “gewone” flexbedrijf. Dit is deel 2 in een serie waarin hij diverse recruitmentsystemen onder de loep neemt.

In het eerste artikel in deze serie gaf ik in vogelvlucht een overzicht van de mogelijkheden van AI voor “gewone” flexbedrijven. In de vervolgartikelen is steeds een ander recruitmentsysteem aan de beurt. Hoe zetten zij AI in om het werk van de gebruikers beter, efficiënter en leuker te maken? Wat is hun visie? Hoe gaat AI hun applicatie in de toekomst verder veranderen? De aftrap is voor RecruitNow, dat al heel snel een tool voor het schrijven van vacatureteksten in hun Cockpit had gebouwd. Het bleek een eerste voorzichtige stap te zijn in het gebruik van AI. Inmiddels hebben zij een product gelanceerd boven op hun Cockpit ATS, onder de productnaam: “Cockpit X”. Ik sprak Rik Verbrugge, Strategy & Execution Manager bij RecruitNow, die mij meenam in Cockpit X en mij ermee liet testen.

Cockpit X “faciliteert samenwerking tussen mens en machine” en vormt tegelijkertijd een digitale collega voor de gebruikers van Cockpit. Een collega die 24/7 beschikbaar is, nooit tijd tekort komt en die taken uit handen neemt waar de meerwaarde van de ‘echte’ recruiter niet groot is. Cockpit X maakt daardoor volgens Rik “het werk van de recruiter leuker, omdat veel repeterende en tijdrovende taken geautomatiseerd worden”. Recruiters kunnen zich focussen op de werkzaamheden waar zij waarde toevoegen: de gesprekken met kandidaten en opdrachtgevers. 

Wat doet deze digitale recruiter dan precies? Ik bekeek het vanuit het perspectief van de kandidaat, waarna ik tevens bekeek hoe dit bij de recruiter terechtkomt.

Digitale recruiter

De digitale recruiter komt in actie nadat ik als kandidaat gesolliciteerd heb. Ik krijg als sollicitant een WhatsApp bericht, waarin aangekondigd wordt dat ‘mijn digitale assistent’ mij gaat helpen bij mijn sollicitatie en mij een aantal vragen gaat stellen. Welke informatie uitgevraagd wordt, kan per campagne of per vestiging worden ingesteld. Natuurlijk probeer ik het systeem wel even uit. Zo begin ik zelf vragen te stellen: “Wat kan ik eigenlijk verdienen in deze functie?”. Daar wordt keurig op gereageerd met de wedervraag wat ik nu verdien of wat ik zou willen verdienen. Dat laat ik nog niet zomaar los. 

Alles bij elkaar weet de digitale recruiter een behoorlijk natuurlijk gesprek te voeren, waarin ik als kandidaat geholpen word om de informatie te verstrekken die het bureau nodig heeft.

Het bedrijf dat Cockpit X gebruikt, stelt zelf in op welk moment een CV opgevraagd wordt. Als dat is voor de conversatie, dan wordt het CV direct uitgelezen en worden zaken die in het CV staan niet meer uitgevraagd.

In de afsluiting van het gesprek wordt aangekondigd dat een collega contact met me zal opnemen om een afspraak in te plannen.

Cockpit X

De recruiter ziet in het ‘X-dashboard’ precies wat er gebeurt. Aan de rechterkant zie je chronologisch de activiteiten van de digitale recruiter (“heeft een uitvraag gedaan”, “is een gesprek aan het voeren”, “heeft het gesprek afgerond”. Aan de linkerkant ziet de recruiter welke actie van hem of haar verwacht wordt. 

Rik: “RecruitNow heeft tijdens de vroege pilots met Cockpit-X ontdekt dat het voor Recruiters ongelooflijk belangrijk is dat zij “weten en begrijpen” waar hun digitale collega mee bezig is, zodat er op een natuurlijke wijze samengewerkt kan worden. Dat is waarom Cockpit X ook zwaar in heeft gezet op deze nieuwe manier van werken en een naadloze integratie met Cockpit ATS”

Na het afronden van ‘mijn’ conversatie komt mijn sollicitatie terug in het scherm van de recruiter met de mededeling “X heeft de sollicitatie met Hans afgerond”. De gevoerde conversatie wordt getoond en er wordt een impressie van mijn persoon gegeven naar aanleiding van mijn CV, inclusief ‘Highlights’. De recruiter kan kiezen om de WhatsApp conversatie voort te zetten of op een andere manier contact op te nemen. 

De gegevens uit Cockpit X worden ook direct weggeschreven bij de (nieuwe) kandidaat in de ‘normale’ Cockpit. Cockpit X heeft gezorgd voor een verrijkt profiel, waardoor de recruiter minder administratieve handelingen hoeft te doen en direct over kan gaan op het inhoudelijke contact. 

AI binnen Cockpit ATS

Binnen de ‘reguliere’ Cockpit zie je Generatieve AI op diverse plekken terug om de gebruiker te helpen bij het opstellen van teksten. Denk aan een profieltekst (gebruik makend van alle informatie die beschikbaar is), een voorstelmail, afwijsmails en dergelijke. Je klikt als gebruiker op het icoontje van de AI-assistent en er wordt een tekstvoorstel gemaakt. Net als bij ChatGPT kan je reageren om te tekst te laten aanscherpen of in een andere taal weer te geven.

De prompts die gebruikt worden om deze teksten te genereren kunnen door de systeembeheerders worden beheerd, zodat het aangepast kan worden aan het bedrijfsbeleid en tone-of-voice.

Deze ‘AI Advanced module’ is overigens alleen beschikbaar voor gebruikers die ook Cockpit X afnemen. 

Toekomstvisie

Ik stelde Rik de vraag wat AI voor de toekomst van het werk van de bureaurecruiter gaat betekenen:

“We hebben nu het fundament staan, maar dat is nog maar fase 1 van 4. De samenwerking tussen mens en machine gaat veranderen. De recruiter zal steeds minder repeterende taken zelf hoeven te doen en zal meer vanuit een taakgestuurde applicatie gaan werken. Een applicatie waarin mens en machine samenwerken en elkaars taken initiëren. De machine initieert het werk en geeft het ‘menselijke deel’ over aan de recruiter. Het werk van die recruiter wordt daardoor nog meer gericht op het contact met mensen. AI zal bijvoorbeeld nooit de uiteindelijke match gaan maken. Dat is en blijft een kwestie van chemie tussen mensen. Daar zit de grote meerwaarde van de recruiter.”

“De komende tijd zullen we vooral gaan kijken naar de werkzaamheden die we de X-recruiter kunnen laten uitvoeren. Welke cases passen wel bij de digitale assistent en welke niet? De mogelijkheden zijn enorm, maar de gebruikers en de kandidaten moeten er ook aan toe zijn. Duidelijk is, dat de ontwikkelingen niet stoppen bij waar we nu staan.”

De beoordeling

Wat vind ik van de oplossing van RecruitNow?

  • RecruitNow heeft het gebruik van (generatieve) AI zeker bereikbaar gemaakt voor het “gewone” uitzendbureau. Zonder in te loggen op externe sites worden de mogelijkheden je in de schoot geworpen. De integratie met het proces dat de Cockpit-gebruiker al kent is heel mooi;
  • Voor de kandidaat geldt, dat de snelheid van reageren enorm vergroot is. Dat moet zijn invloed hebben op de uiteindelijke conversie van sollicitant tot werknemer. Dit gebeurt zonder ingewikkeld te doen over de afzender: het is duidelijk dat je contact hebt met een bot, maar wel een waar je een prima gesprek mee kunt voeren;
  • De AI-assistent voor de teksten zorgt voor een betere kwaliteit in korte tijd. Geen overduidelijke standaard templates meer, maar teksten die gaan over de kandidaat of de vacature;
  • Natuurlijk heb ik ook kritiek: wat mij betreft zou er een pre-screening mogen plaatsvinden in de sollicitatie. Laat de chatbot vragen naar de functie-eisen in de vacature. En als het een ‘knock-out criterium’ is, mag de kandidaat van mij gerust afgewezen worden voor deze vacature. Past een sollicitant voldoende bij een vacature, dan zou de chatbot van mij kunnen doorsturen naar de agenda van de recruiter om een intake in te plannen. Dat ontzorgt de recruiter nog verder!
  • Beseffende dat we nog maar de eerste versie hebben getest, zie ik vooral veel mogelijkheden die (nog) niet benut zijn. Heractivatie van het bestand, vragen naar beschikbaarheid, verbeteren van de datakwaliteit, plannen van diensten: allemaal cases waar de X-recruiter heel veel werk uit handen zou kunnen nemen van de recruiters van vlees en bloed;
  • Eerlijk gezegd had ik gehoopt dat Cockpit met behulp van AI een volgende stap in de matching zou maken. Nu is de matching binnen de Cockpit oneerbiedig gezegd niet veel meer dan het filteren op lijsten. Misschien is mijn droom op dit moment nog te ambitieus, maar hoe mooi zou het zijn als het CV door het gebruik van AI verder naar de achtergrond zou kunnen schuiven? Dat we meer zicht zouden krijgen op competenties en softskills van kandidaten en die kunnen matchen met de eisen van de vacature en de cultuur van de opdrachtgever? 

Na het interview heeft Rik me een overzicht gestuurd van de roadmap voor 2024. Voor alle hierboven genoemde werkzaamheden staan oplossingen op de planning. Wat er niet is, kan ik niet beoordelen, maar ik kan niet wachten op de volgende versie(s)!

Leuk om te vermelden is, dat de X-recruiter een ‘stukloon’ ontvangt: er wordt betaald per afgeronde conversatie. Doe je er weinig mee, dan kost het ook niet veel. En als Cockpit het aantal nuttige cases vergroot, zullen de inkomsten stijgen met de meerwaarde.

Al met al vind ik dat RecruitNow een heel mooie, solide basis heeft neergezet die nu al meerwaarde oplevert. En die ook nog een grote hoeveelheid onbenut potentieel heeft.

Hans Scheers is partner bij Experts in Flex. Expert op het snijvlak van marketing, recruitment en technologie.

2 reacties op dit bericht

  1. Ik zou me nog eens goed laten informeren over de Matchingsmogelijkheden van RecruitNow Cockpit. Dit is namelijk juist veel smarter dan ‘simpel filteren’.

  2. Beste Patrick, ik ken de matching van Cockpit vrij goed. Ik wil niets afdoen aan de kwaliteit daarvan, want het is goed doordacht. Maar de intelligentie van de semantische zoekmachines van bijvoorbeeld The Matchbox, Textkernel of Actonomy hebben zij niet. Denk aan synoniemen, andere schrijfwijzen, gekoppelde competenties etc. Juist voor dat soort intelligentie zou AI een mooie toevoeging kunnen zijn. Dat was de achtergrond van mijn opmerking.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *