Redactie FlexNieuws 3 februari 2021 0 reacties Print FNV: medewerkers coronacallcenters onderbetaaldDe aanbesteding van ruim 200 miljoen euro die VWS heeft gedaan voor de inzet van callcenters voor het bron- en contactonderzoek en het inplannen van coronatesten en vaccinaties, zorgt volgens FNV voor onderbetaling van duizenden medewerkers. Dit nog afgezien van de miljoenen die buiten de officiële aanbesteding direct bij callcenters terecht zijn gekomen. Minder loon, geen pensioen De medewerkers lopen duizenden euro’s per jaar mis qua loon ten opzichte van hun collega’s bij de GGD. Bovendien bouwen zij geen pensioen op. FNV wijst het ministerie op zijn voorbeeldfunctie en roept minister Hugo de Jonge op om verantwoordelijkheid te nemen. Tuur Elzinga, vicevoorzitter FNV: “Het is onbegrijpelijk dat de overheid haar eigen regels zo slecht naleeft. Het is een verdienmodel, waarin het ministerie de opdracht uitbesteedt aan de goedkoopste. Er is totaal niet omgekeken naar de arbeidsvoorwaarden van medewerkers.” Niet betaald bij storing Bij de GGD wordt de telefoon normaal opgenomen door de mensen van de eigen klantenservice. Voor het maken van de afspraken voor coronatests, vaccinaties en een deel van het bron- en contactonderzoek maakt het ministerie gebruik van ruim 6.000 medewerkers van voornamelijk Teleperformance. Zij verdienen op jaarbasis zo’n 7.400 euro (op basis van 32 uur per week) minder dan de collega’s van de GGD. Zij moeten gebruik maken van zelf aangeschafte materialen zoals een laptop. Ook krijgen zij niet betaald voor toiletbezoek of bij een tijdelijke onbereikbaarheid door storingen. Witte vlekken pensioen Ook vindt de FNV het schandalig dat de callcentermedewerkers geen pensioen opbouwen. Vanuit het pensioenakkoord is juist afgesproken dat meer mensen pensioen moeten gaan opbouwen. Het terugdringen van de zogenaamde witte vlek. Dat is voor medewerkers belangrijk, maar heeft ook een maatschappelijk en economisch belang. Dat de overheid nu zelf bijdraagt aan het vergroten van deze witte vlek, vindt de vakbond onacceptabel. Elzinga: “Wij begrijpen dat dit piektijden zijn en dat niet iedereen rechtstreeks kan worden aangenomen bij de GGD. Maar wij willen dat het ministerie bij deze aanbestedingen wel eisen stelt aan leveranciers, zoals gelijk loon en pensioenopbouw. Het is immers een uitbreiding van de capaciteit van het werk van de GGD.” Het ministerie van VWS zegt alleen de opdracht te hebben gegeven aan de GGD om een callcenter in te richten, en ‘buiten de selectie en contractering’ van Teleperformance te staan. De GGD zegt ‘geen partij’ te zijn in de gesprekken die Teleperformance met de vakbonden voert. “Wat we opnemen in onze contracten is dat al onze samenwerkingspartners voldoen aan wet- en regelgeving en eventuele cao-afspraken.” Bron: FNV, 2 februari 2021 beloning, Callcenter medewerker, cao, Contactcenters, coronacrisis, FNV, GGD, VWS Print Over de auteur Over Redactie FlexNieuws Redactie van Flexnieuws - interviews, artikelen, aankondigingen en persberichten. Bekijk alle berichten van Redactie FlexNieuws
13-12-2024ABU en NBBU over vastgelopen CAO-overleg: ‘we willen praten over zorgvuldige invoering van gelijke...