Redactie FlexNieuws 3 mei 2018 0 reacties Print ING: platformen zullen uitzendbureaus vervangenBinnen tien jaar kunnen uitzendbureaus, arbeidsbemiddelaars en payrollers tot 70% van hun markt verliezen aan platformen. Dit stelt ING in de sectorstudie Platformen als Deliveroo en Uber bedreigen uitzendbranche. Technologische ontwikkeling en arbeidsregels zijn hierbij bepalend. Door zelf als platform te gaan werken, kan de sector voorkomen dat ze markt verliest aan platformgiganten als Linkedin of de spin-offs van Deliveroo en Uber. Platformen sneller, goedkoper en beter Online platformen automatiseren werving en selectie met behulp van algoritmes. Ook nemen ze administratieve taken als planning, urenregistratie en facturatie over. Hierdoor zijn ze op termijn goedkoper en sneller dan huidige spelers. Flexbranche verliest rol Technologische innovaties maken automatische ‘matching’ bovendien steeds beter. Platformen als Deliveroo en Uber (vervoer), Temper (horecawerk) en Linkedin (werving) laten zien hoe platformen nu al deeltaken van de flexbranche overnemen. Als deze platformen zich het komende decennium richten op de werkmarkt, kan de huidige flexbranche haar rol grotendeels verliezen. Volgens Sjuk Akkerman, Sector Banker Services bij ING, is het duidelijk dat de traditionele flexbranche zelf ook niet stilstaat. “De grote traditionele spelers zijn zelf ook bezig hun eigen platform te ontwikkelen. De kernvraag voor de sector is, of ze de strijd met de platformgiganten kunnen winnen.” Bron: ING, 3 mei 2018 deliveroo, Gig-economie, ING, platformeconomie, Uber Print Over de auteur Over Redactie FlexNieuws Redactie van Flexnieuws - interviews, artikelen, aankondigingen en persberichten. Bekijk alle berichten van Redactie FlexNieuws
18-12-2024GenAI en de toekomst van de flexbranche: kansen, risico’s en een onvermijdelijke tweedeling