Hinke Wever 21 maart 2018 0 reacties Print Jong talent wil steeds meer echte betrokkenheidInterview met Aethon-oprichter en CEO Casper Bannet “Wij zijn goed in het opleiden, uitzenden en detacheren van studenten en young professionals, voor de zorg en de overheid. Onze opdrachtgevers zijn blij met onze energie, bevlogenheid en de soepele samenwerking achter de schermen.” Casper Bannet Eind 2017 werd hij gekozen tot Uitzendondernemer van het Jaar. Sinds vorig jaar neemt Mentha Capital deel aan Bannets ambitieuze onderneming Aethon, die al vijf jaar op rij FD Gazelle is. Ook in de Fabulous 40 Flexbranche, editie 2017, staat Aethon hoog genoteerd. Van student naar ondernemer Ruim vijftien jaar geleden studeerde Bannet rechten in Rotterdam en Chinese taal- en cultuurwetenschappen in Leiden. “Het leek me slim om op eigen initiatief stage te gaan lopen bij een advocatenkantoor, als ik serieus overwoog om advocaat te worden.” Hij vond een stageplek, kwam de eerste dag op kantoor, wachtte daar op de kennismaking, maar wist op datzelfde moment: dit is niets voor mij. Hij liep de deur uit en ging langs bij zijn moeder: ‘Kun je me 650 euro lenen? Ik ga een bedrijf beginnen.’ “Mijn moeder gaf het mij zonder iets te vragen. Binnen twee weken kon ik het haar terugbetalen,” vertelt Bannet. Van het geld liet hij een website, visitekaartjes en een brochure maken. “Intussen werken er bij Aethon ruim 3.500 medewerkers. We zijn een landelijke speler waarbij we binnen onze niches een dominante partij zijn.” Het begon met chauffeursdiensten “In mijn tijd begonnen studenten een chauffeursbedrijf, een websitebedrijf of boden ze domeinhosting. De studenten die dat in een opwelling deden, hielden het vaak maar drie maanden vol. Ze merkten dat het tijd kost om succes te boeken en stopten er dan mee. Dat ga ik anders doen, dacht ik. Samen met mede-oprichter Lennard van Vloten heb ik grondig marktonderzoek gedaan. Hoe werkten bestaande chauffeursbedrijven? Wij vroegen offertes op, belden klanten van die bedrijven en vroegen naar hun ervaringen met de dienstverlening.” Met twee woorden spreken “We stonden versteld van de verhalen. Het ontbrak aan service en de communicatie was ondermaats. Klanten kregen te horen: ‘Een week van tevoren reserveren, en voor een boeking van minder dan 40 uur komen we niet.’ Dat keren we om, dacht ik. Wij boden uursdiensten die – in redelijkheid – ook een uur van tevoren konden worden geboekt tegen normale tarieven. Al onze medewerkers, de chauffeurs, waren minimaal hbo opgeleid en verantwoordelijk voor een professionele omgang met onze klanten. Met twee woorden spreken, bijvoorbeeld: ‘Ja mevrouw, nee mevrouw. Dank u meneer. Neemt u plaats.’ We verlangden van ze dat ze vriendelijke gesprekken voerden tijdens de rit naar familie of andere gelegenheden. Het sloeg aan. Wij wisten ons ermee te onderscheiden. Onze klanten waren blij en onze chauffeurs hadden plezier in hun job. De kern van die manier van werken zit er bij ons nog altijd in.” Zorgvervoer “Op een gegeven moment zijn we benaderd door een partij uit het zorgvervoer, die onder de taxiwet opereert. Er was behoefte aan onze chauffeursdiensten in deze markt. Enige voorwaarde was dat we onze chauffeurs moesten opleiden. Deze klant vroeg ons 400 chauffeurs te regelen voor Kerst, tien dagen van tevoren. En het lukte ons. Vervolgens benaderden zij ons met Pasen weer voor zo’n grote opdracht en met Kerst in het opvolgende jaar weer. Met andere woorden: deze markt had voor ons potentie. Wij gingen onze chauffeurs opleiden voor de taxipas, met een deel theorie en een deel praktijk. Zo konden ze aan de slag binnen het zorgvervoer, waarbij de doelgroep bestaat uit ouderen die van de overheid een vergoeding krijgen voor vervoer over een aantal kilometers per jaar. Wij gingen werken met mensen die het wat minder makkelijk hebben, die vaak hun vergoeding voor vervoer gebruiken in de weekenden, avonden of met de feestdagen. Het is heel dankbaar werk.” Opleiden voor Burgerzaken “Vervolgens deed zich een nieuwe kans voor via een contact uit de detacheringswereld binnen de overheid, dat zei: ‘Zorg dat je je mensen opleidt, zodat zij alvast aan de slag kunnen in hun toekomstige werkveld.’ Wij zijn naar de gemeenten en andere overheden gegaan om te onderzoeken waar bij hen de pijn zit. Hoe zouden wij onze mensen op niveau kunnen krijgen, zodat ze waarde kunnen toevoegen voor deze overheidsorganisaties? Er bleek ook bij hen een onevenwichtige balans te zijn tussen service, prijs en kwaliteit. Hier zijn we mee aan de slag gegaan door leergierige medewerkers op te leiden met de focus op bepaalde gebieden binnen de overheid. Per focusgebied pakken wij nog altijd de training en de dienstverlening grondig aan. Pas als we tevreden zijn over onze kwaliteit verleggen we onze focus naar een ander gebied.” Loopbaan bieden “We denken mee over de loopbaanperspectieven van onze medewerkers. We bieden een opleiding en een carrière. We zijn een springplank voor dit jonge talent, dat onze opdrachtgevers direct kunnen inzetten op de werkvloer. Wij doen dit ook in de zorg. Het manifest van Hugo Borst geeft weer waar de echte pijn zit. De zorg kampt met enorme schaarste, en daarmee met een ongelooflijk aandachtstekort voor de zorgbehoevenden. Het aanbod van personeel wordt helaas niet groter. Dus wij zorgen voor een nieuwe vijver met studenten die wij op het juiste niveau krijgen met gedegen opleidingen, in samenwerking met verschillende opleiders. Wij nemen alleen talent aan dat beseft hoe belangrijk hun werk is. Mensen die zich willen ontwikkelen in hun vak en die daar de tijd voor nemen. Van jobhoppen leer je niet veel. Je moet jezelf de tijd geven.” Aansturing en organisatie “Wij begeleiden onze talenten vanuit gespecialiseerde units. Voor onze bedrijfsvoering hebben we binnen Aethon een shared service center, waarin Finance, IT, Marketing, Directie en Office Management samenwerken. Wij hebben zelf excellente planningssoftware ontwikkeld voor onze diensten. We kennen onze cijfers; weten waar het goed gaat en waar verbetering nodig is.” Detachering ontwikkelen “Eén van onze doelstellingen is het opzetten van detachering. Wij leiden onze mensen op en zorgen dat ze waardevol zijn voor de markt. Ons uiteindelijke doel is om dit talent terug te geven aan de markt, dat ze in dienst treden bij onze opdrachtgever, maar ze mogen uiteraard ook bij ons blijven. In de arbeidsbemiddeling ontstaat er een trend om het toptalent weg te kopen, zonder er zelf in te investeren. Het is zeker een manier om flexibel personeel te leveren, maar niet de manier waar ik in geloof. Gelukkig hecht jong talent steeds meer waarde aan echte betrokkenheid.” Laat de zorg weer zorg verlenen “In de zorg is de behoefte aan personeel enorm; dit merken wij dagelijks. De btw-problematiek maakt de inhuur van personeel impopulair. Dit resulteert vaak in onderbezette afdelingen, waar werk voor tien personen wordt uitgevoerd door twee personen, die ook nog verantwoordelijk zijn voor het inwerken van nieuwe collega’s. Dat is onmogelijk. Bovendien komt de pijn vooral bij de eindgebruiker terecht, de mensen die dringend zorg nodig hebben.” Trots op wat we doen “Wat wij doen bij Aethon, dat is een groot avontuur. Arjan de Vries, voorheen werkzaam als COO bij Brunel en sinds een jaar actief bij Aethon, geniet van onze doelen, onze werklust en teamspirit. Wie bij ons binnenloopt, voelt de energie en het enthousiasme om de handen uit de mouwen te steken. Om nog meer verschil te kunnen maken, zullen we nog meer talent aan onze organisatie gaan verbinden. Als de nieuwe generatie zich wil ontwikkelen, ons weet te vinden én weet te waarderen, dan worden wij een steeds mooiere speler in de markt. Dat vind ik een hoog, eervol doel. Daar ga ik voor.” Interview: Hinke Wever, FlexNieuws Meer weten? Kijk op Aethon.nl Aethon, Casper Bannet, interview, overheid, young professionals, zorg Print Over de auteur Over Hinke Wever Hinke Wever is een creatieve verbinder van werk- en levensterreinen. Ze was als redacteur vanaf de start betrokken bij FlexNieuws. Bekijk alle berichten van Hinke Wever