Hinke Wever 4 april 2016 0 reacties Print Dag van de Uitzendondernemer 2016Dag van de Uitzendondernemer 2016 Bezoekers discussieerden over de ‘Motie Hamer’, doken de toekomst in en analyseerden trends en ontwikkelingen. Op donderdag 31 maart 2016 konden de ruim honderdvijftig deelnemers aan de Dag van de Uitzendondernemer 2016 zich laten informeren over hun vakgebied en ervaringen delen met vakgenoten. Strategisch nadenken Op donderdag 31 maart 2016 kwamen uitzendondernemers uit heel Nederland naar de Rotterdamse Van Nelle Fabriek om zich te laten bijspijkeren op hun vakgebied en van gedachten te wisselen met vakgenoten. Al tijdens het eerste programmaonderdeel, de ondernemerslunch, doken deelnemers en gastsprekers de diepte in. Han Mesters, Sector Banker ABN AMRO, schoof aan en serveerde ‘de toekomst van het uitzenden’. Aan de hand van een recent rapport besprak hij de economische groei, de impact van ICT en het effect van regelgeving. Vooral de laatste is een punt van zorg. Maar, als het gaat tussen de creativiteit van ondernemers en de waanzin van regelgeving, winnen de ondernemers. Want flex gaat volgens Mesters niet alleen om uitzenden, maar vooral ook om strategisch nadenken over vormen van flex. En daarin heeft de branche zich de afgelopen jaren goed ontwikkeld. ‘Motie Hamer’ Ook tijdens de officiële opening van het programma van de vierde editie van de Dag van de Uitzendondernemer, werden zware onderwerpen niet geschuwd. Onder leiding van Martijn Smit (WerkenFM) gingen Maurice Rojer (ABU), Bart-Jeroen Croll (NBBU) en Marco Stavinga (LVB) de discussie aan over de beruchte ‘Motie Hamer’. Wat is het effect van een motie die pleit voor gelijke arbeidsvoorwaarden voor payrollkrachten? Bereikt minister Asscher daarmee zijn ‘fatsoenlijke arbeidsmarkt’ of werkt hij daarmee juist het tegenovergestelde in de hand? De meningen waren enigszins verdeeld, al was iedereen het erover eens dat als flex de toekomst is, werknemers hierin ondersteund moeten worden. Omarm de toekomst Na het plenaire gedeelte konden deelnemers tijdens twee workshoprondes werken aan hun kennis en vaardigheden. Populair waren vooral de sessie van trendwatcher Sander Duivestein en ‘professioneel bemoeial’ Bas van den Haterd. De digitalisering van de samenleving vraagt van uitzendondernemers dat zij met hun tijd meegaan. Technologieën zorgen voor nieuwe markten en maken processen toegankelijk, maar technologie moet ook de mens dienen. Tijdens de workshop ‘Reboot 2020’ nam Duivestein zijn toehoorders mee in de huidige technologische trends en toekomstige ontwikkelingen. Wat gebeurt er als technologie niet alleen spierkracht vervangt, maar ook denkkracht? Wie heeft er straks nog een baan? En welke banen zijn populair? Duivestein drukte aanwezigen op het hart: ‘De toekomst is nu! Omarm deze’. Ook Van den Haterd liet deelnemers kennismaken met technieken die het mogelijk maken de toon van je e-mail aan te passen aan de kandidaat of vast te stellen of iemand tijdens een gesprek liegt. Wat is de impact van deze ontwikkelingen op ondernemers en hoe kunnen zij hiervan profiteren? “Was dit nu verhelderend of juist verwarrend?”, vroeg een onthutste deelnemer zich na afloop af. Veel interesse was er ook in de toepassing van nieuwe kanalen zoals social media en referral recruitment, en de ontwikkeling van nieuwe recruitment software. Wet- en regelgeving Ook op het gebied van wet- en regelgeving werden deelnemers volledig bijgepraat. Maarten Tanja van Köster Advocaten gaf de workshop ‘Werken met zzp’ers’, Professionals in Flex gaf antwoord op de vraag ‘Hoe maak je het verschil als uitzendondernemer?’ en Arjan Elbers gaf het geheim prijs van ‘Breed werven, slim selecteren’. Reacties op de verschillende workshops en programmaonderdelen staan binnenkort op de website van de Dag van de Uitzendondernemer, www.uitzendondernemer.nl. Inclusief geluidsopnamen van WerkenFM. Dag van de Uitzendondernemer op 30 maart 2017 Natuurlijk werd de Dag van de Uitzendondernemer afgesloten met een informele netwerkborrel waar deelnemers nog lang met elkaar napraatten over de hot topics uit de branche. Ook waren zij nog in de gelegenheid om in gesprek te gaan met sprekers, wat interessante gesprekken opleverde. Wie volgend jaar ook aanwezig wil zijn bij de Dag van de Uitzendondernemer, kan alvast donderdag 30 maart 2017 noteren. Bron: Pay for People, 4 april 2016 arbeidsmarkt, Dag van de Uitzendondernemer, Motie Hamer, Pay for People Print Over de auteur Over Hinke Wever Hinke Wever is een creatieve verbinder van werk- en levensterreinen. Ze was als redacteur vanaf de start betrokken bij FlexNieuws. Bekijk alle berichten van Hinke Wever