loading
views

Nog veel uitzendbureaus werken mee aan discriminatie

Veel uitzendbureaus werken nog altijd mee aan racisme. Dat blijkt uit undercover onderzoek van de jongerenactiegroep Doetank PEER.

Zij deden zich voor als een ‘Hollands evenementenbedrijf’ dat op zoek was naar enkel witte uitzendkrachten.

70% van de gebelde uitzendbureaus zag geen probleem in het racistische verzoek. “We verwachtten wel dat een aantal bureaus met ons in zee zouden willen gaan, maar dat er zo veel, makkelijk en open gediscrimineerd zou worden verraste zelfs ons. Schaamteloos!” zegt initiatiefnemer Lyle Muns.

De jongeren belden namens het fictieve bedrijf ‘Holland Danst’. Voor dit evenementenbureau waren ze zogenaamd op zoek naar uitzendkrachten. Er waren geen vereisten, buiten dat de werknemers wit moesten zijn. “Wat ons nog het meeste verbijsterde was de vanzelfsprekendheid van het verzoek. De meeste uitzendbureaus hadden er geen vragen of opmerkingen bij. Sommigen gaven toe dat het discriminerend en tegen de wet was, maar haasten zich vervolgens om te benadrukken dat ze ons desalniettemin konden helpen”, aldus Muns.

Videoactie Expose Racism: discriminatie op de arbeidsmarkt
In audio-opnamens legt Doetank PEER bloot hoe de discriminatie in zijn werk gaat. Kort stellen de jongeren hun fictieve bedrijf voor en vervolgens komt het discriminerende verzoek. Uitzendbureaus gaan inderdaad makkelijk mee in het verzoek. Zo benadrukt een uitzendbureau dat het ‘logisch’ is om zo’n verzoek voor een Hollands evenementenbedrijf te stellen en een ander uitzendbureau stelt lacherig dat Sylvana Simons hier beter niet achter kan komen.

Minder ABU-leden dan NBBU-leden ‘in de fout’
Opvallend aan het onderzoek is dat er een groot verschil lijkt te bestaan tussen de twee brancheorganisaties (ABU en NBBU) van uitzendbureaus. “ABU nam eerder al maatregelen tegen discriminatie door hun lidorganisaties. Bij hen ging maar een klein deel mee met het verzoek. Bij NBBU was het andersom. Daar maakte bijna geen enkel lid bezwaar. Wij roepen NBBU op om hun verantwoordelijkheid te nemen en snel ook met maatregelen te komen om racisme tegen te gaan”, sluit
Muns af.

NPO Radio 1
Reactie van de NBBU op de uitkomsten: “We weten dat onze leden door klanten met dergelijke wensen worden geconfronteerd. Ze zouden direct hierop nee moeten antwoorden, maar het gebeurt helaas niet altijd. De NBBU zoekt de oplossing in het geven van voorlichting, we blijven informeren,” aldus NPO Radio 1, in respons op het onderzoek.

Gemeente Amsterdam roept uitzenders op het matje
Wethouders van Amsterdam zullen bij de onderzoekers de namen van de twaalf niet correct reagerende uitzendbureaus opvragen en hen om een reactie vragen. Bevalt die niet, dan gaan ze van de lijst met uitzendbureaus waarmee de gemeente zaken doet. (Amsterdammers die een uitkering aanvragen, moeten ingeschreven staan bij uitzendbureaus). Zie verslaggeving van het Parool

Uitzendbureaus die het goed deden
Natuurlijk zijn er ook mensen die het tijdens de Expose the Racism actie wél goed deden.
De actievoerder geven een pluim aan alle uitzendbureaus die ondanks harde concurrentie toch vast blijven houden aan gelijke kansen voor iedereen, waaronder:

Q-Interim
Bureau Kooimeer
Uitzendburo Doorstroom
Prima Personeel
Unique
Flexpoint Nederland
YoungCapital

Bron: www.doetankpeer.nl januari 2017

Gerelateerd nieuws


Meer uit deze rubriek