loading
views

Magnet.me – ‘Hello Britain’

Magnet.me – ‘Hello Britain’

‘Hello Britain’

Magnet.me, winnaar van FlexInnovatieFonds 2013, is het Kanaal overgestoken en is sinds 5 oktober 2015 live in het Verenigd Koninkrijk.

Magnet-me, 'Hello Britain'

De netwerksite Magnet.me brengt studenten en werkgevers op een zakelijke manier met elkaar in contact. De connectie wordt automatisch gelegd op basis van profielen. De oprichters worden gedreven door hun wens de arbeidsmarkt werkelijk transparant te maken, waardoor alle bedrijven en studenten elkaar, waar ze ook gevestigd zijn, kunnen vinden als ze dat willen.

In Nederland zijn inmiddels veel studenten en bedrijven aangesloten.

Vincent Karremans, een van de drie oprichters: “Een aantal van de grote bedrijven in ons netwerk hebben ook kantoren in Londen. Engeland kent een levendige recruitment cultuur met veel jobboards en bureaus. Daarom was het voor ons een logische stap om ruim een half jaar geleden de sprong te wagen en op flexibele basis een kantoor te openen in Londen.”

In stilte heeft Magnet.me daar meer dan 60 launching partners aangesloten, waaronder bijvoorbeeld PwC, Royal Bank of Canada, Linklaters, McKinsey & Company, Thales, Vodafone, Bruce Shaw, GoCardlessen en diverse startups.

Met deze partners wordt Magnet.me in de Britse markt gelanceerd, die zes keer groter is dan de Nederlandse.

“Om een beeld te geven van de omvang van de werving: PwC alleen al werft in Engeland jaarlijks 1200 studenten.
Londen is een wereldstad met een grote internationale gemeenschap. Dat maakt de drempel wat lager om de markt te betreden.

In de basis werken we op dezelfde manier als bij onze start in Nederland,” zegt Karremans. “Het in contact brengen van studenten en bedrijven werkt in Engeland in feite niet heel erg anders. Voor de marketing werken we onder andere met ‘brand ambassadors’, die vrienden uitnodigen online en offline om kennis te maken met de mogelijkheden van Magnet.me.

De werving van kandidaten vindt plaats in de maanden oktober, november, december, terwijl de rest van het jaar nauwelijks mensen worden aangenomen. Dat is een groot verschil met de Nederlandse situatie waar de werving & selectie niet tot een bepaalde periode in het jaar is beperkt. Verder werkt het cijfer- en beoordelingssysteem voor studenten in het Verenigd Koninkrijk anders.

De cultuur is in het algemeen traditioneler dan bij ons, en soms juist verrassend open. Daarom is het belangrijk te werken met lokale brand ambassadors, die vertrouwd zijn met de communicatie- en omgangsvormen en weten hoe voor ons deuren open gaan.

We pakken het campus-by-campus aan, enigszins vergelijkbaar met de launch strategieën van Uber, Tinder en AirBnB. We beginnen op Exeter en Southampton met een bèta versie van de website.”

Team Magnet.me toast op 'live in Britain'

“Toen we het FlexInnovatieFonds wonnen waren we met z’n vijven. Inmiddels hebben we een team van bijna 40 medewerkers.
Met de hoofdprijs van het FlexInnovatieFonds hebben we onze eerste eigen IT’ers kunnen aannemen. Inmiddels zijn dat er al 12.
Nu hebben we ook marketing- en communicatiemedewerkers, designers en backoffice-medewerkers in dienst.”

De marketing campaigns zijn gemaakt met een knipoog, zoals in bijgaand ‘breakfast’ filmpje.

“We hebben nog steeds als doel zoveel mogelijk bedrijven en studenten gratis te laten aansluiten. Voor premium abonnementen wordt betaald. De omzet stijgt. Toch werken en denken we nog als een start-up. We richten ons volledig op uitbreiding van ons netwerk en het ontsluiten van de arbeidsmarkt.”

Interview: Hinke Wever, FlexNieuws

Gerelateerd nieuws


Meer uit deze rubriek