Terugblik op Magnet.me Digital Career Event

0
75

In je trainingsbroek (maar wel met een net overhemd of shirt) naar een carrièrebeurs, gewoon vanachter je laptop in je slaapkamer. Het kon op het Magnet.me Digital Career Event.

Een online evenement biedt veel voordelen ten opzichte van een fysiek carrière-evenement, zien veel studenten. Meer dan de helft ontmoet vanaf nu zelfs liever werkgevers op een online evenement. Recruiters zijn enthousiast, maar zijn nog niet zo ver dat ze fysieke carrièrebeurzen helemaal gedag zeggen.

Werkgeverstands van onder andere ABN AMRO, Accenture, het Ministerie van Financiën, een keynote speech van een CEO van een groot bedrijf, break out sessions met presentaties van bedrijven en speeddates met recruiters. Het had alles wat een fysiek carrière-evenement heeft, maar dan allemaal online. Op dinsdag 30 juni j.l. deden meer dan 400 studenten en 10 recruitment teams mee aan het allereerste Magnet.me Digital Career Event.

Geboren uit noodzaak, maar lijkt het nieuwe normaal
Door de coronamaatregelen moeten noodgedwongen nu (carrière) evenementen online plaatsvinden. De online variant lijkt wel in de smaak te vallen: 53% van de deelnemers geeft aan dat een online carrière-evenement voor hen vanaf nu de voorkeur heeft boven een ‘offline evenement’, zoals een carrièrebeurs in een hal.

De meest genoemde reden hiervoor is dat je niet naar een evenementenlocatie hoeft te reizen, dat het makkelijker is om zo met recruiters te praten en je je niet door een menigte hoeft te te wurmen om van werkgeversstand naar werkgeversstand te gaan. Dat is immers een stuk makkelijker als je meer wilt weten over een stage of traineeship van een bedrijf.

Recruiters: geen vervanging, wel goede aanvulling
Recruiters zien aan de andere kant een online carrière-evenement zoals het Digital Career Event als een welkome aanvulling op fysieke carrière-evenementen, maar voorlopig niet als een volledige vervanging ervan.

Daarmee lijkt er dus toekomst te zitten in online carrière-evenementen, die tot voor kort standaard ‘offline’ werden georganiseerd.

Hao Huang deed namens Henkel mee aan het evenement: “Het Magnet.me Digital Career Event heeft ons positief verrast, want het heeft alles wat een ‘normaal’ evenement ook heeft en is voor studenten zelfs een stuk makkelijker om aan deel te nemen.”

Carrière-evenementen zijn niet het enige op de arbeidsmarkt wat permanent lijkt te veranderen door de coronacrisis. Eerder onderzoek van Magnet.me onder meer dan 200 recruiters toonde aan dat 74% van de recruiters denkt ook na de coronacrisis meer video-interviews te doen.

Bron: Magnet.me, 16 juli 2020