Corona versnelt stijging aantal zzp’ers

0
192

De werkzame Nederlandse beroepsbevolking digitaliseert en flexibiliseert snel. Corona jaagt dit verder aan, wat resulteert in een versnelde groei van het aantal zzp’ers. Dit geldt voor zowel beroepen waar door COVID-19 veel vraag naar was, als voor beroepen waarop de impact van de crisis groot was.

Dit blijkt uit onderzoek van HR-dienstverlener HeadFirst Group en specialist in arbeidsmarkt data Intelligence Group.

Groei zzp’ers zet door
Op dit moment is ongeveer 16,6 procent van de beroepsbevolking zzp’er. Mede door COVID-19 is de groei van het aantal zzp’ers versneld. Er was een verschuiving zichtbaar van uitzenden naar het inhuren van zelfstandigen. Daarnaast was de groei van het aantal zzp’ers binnen een aantal beroepsgroepen bovengemiddeld, omdat hier door COVID-19 extra vraag naar is ontstaan, zoals bouwarbeiders, tuinders en lassers. Er zijn ook veel zzp’ers bijgekomen binnen een aantal beroepsgroepen waar COVID-19 juist hard ingeslagen is, bijvoorbeeld koks. Zij konden op andere manieren hun geld te verdienen, bijvoorbeeld als thuiskok, in de catering of flexibel werkend voor restaurants die thuis zijn gaan bezorgen.

Schaarste bij vast en flex
De coronacrisis zorgde ook voor digitalisering. Daardoor is er een tekort aan hooggeschoolde vakmensen, vooral in de IT en techniek. Deze tendens brengt dat organisaties een voortdurende behoefte hebben aan hulp bij het werven van kandidaten en dwingt uit te gaan van de mensen zelf, om wie ze zijn en wat ze kunnen. Dat daar een contractuele vastlegging en een betaling bij hoort wordt daarmee bijzaak.

Kanteling
Geert-Jan Waasdorp, directeur en oprichter Intelligence Group: “De arbeidsmarkt kantelt en het vinden van geschikt talent is moeilijker dan ooit. Voorheen werd de flexibele schil ingezet om tekorten aan de vaste kant op te vangen. Nu zijn zzp’ers, maar ook uitzendkrachten nagenoeg net zo schaars als werkenden in vaste loondienst. Een unieke situatie die zich nog eerder heeft voorgedaan.”

Nu vacatures weer naar nieuwe records stijgen, is het de verwachting dat de traditionele aanpak om met schaarste om te gaan, plaats moeten gaan maken voor datagedreven en doelgroepgericht werven. In dat verband publiceert Headfirst Group en Intelligence group elk kwartaal de Talent Monitor.

Bron: Headfirst, 27 juli 2021