Acties vakbonden dreigen in de transportsector

0
78

Vakbond CNV Vakmensen had een ultimatum gesteld aan werkgevers in de transportsector (TLN en VVT) dat afliep op 8 maart 2021 om 17.00 uur, maar daar zijn de werkgevers niet op ingegaan.

“We hebben onze leden gepeild en die zijn absoluut niet te spreken over de karige loonsverhoging die de werkgevers nu in petto hebben”, zegt CNV-onderhandelaar Tjitze van Rijssel. “Met het laten verstrijken van het ultimatum lokken de werkgevers acties uit in de transportsector.”

De cao voor zo’n 150.000 werknemers in de transportsector is eind vorig jaar verlopen. Er is nog geen zicht op een nieuwe cao.

Herschreven
CNV vakmensen trapte de onderhandelingen af met de eis dat de cao grondig op de schop moest. De vakbond had de oude cao alvast herschreven, en op 10 september aangeboden aan de werkgeversdelegaties (TLN en VVT).

Overleg eind 2020
In het cao-overleg van 5 november hielden de werkgevers een emotioneel pleidooi om de cao ongewijzigd te verlengen voor 2021. In het vervolgoverleg op 14 december werden een paar aanvullende voorstellen gedaan, waaronder cao-afspraken over eerder stoppen met werken, over arbeidsomstandigheden, en een loonstijging van 1,75%.

Crisis-cao
Op 11 februari liep het cao-overleg vast. De werkgevers willen een crisis-cao voor 2021; het nieuwe bod was om de lonen op 1 juli met 2% te verhogen. Een zwaar werk-regeling wilden TLN en VVT alleen bespreken als dit in een totaalpakket voor de cao is opgenomen.

Passende loonsverhoging
Volgens Van Rijssel gebruiken de werkgevers onterecht de coronacrisis als argument dat er niet meer loon in zit. “Een deel van de sector heeft weliswaar te lijden onder de coronacrisis, maar de meeste transportbedrijven zitten goed in het werk. Denk aan pakketbezorging of de bevoorrading van supermarkten. Er is ruimte voor een fatsoenlijke loonsverhoging, zeker bij de bedrijven waar het goed gaat.”

Rol in crisistijd
Het karige aanbod van de werkgevers wringt ook met de rol die vrachtwagenchauffeurs in deze crisistijd vervullen, vindt Van Rijssel. “Keer op keer krijgen de chauffeurs te horen hoe belangrijk ze zijn voor de bevoorrading van Nederland. Daar hoort dan ook een passende loonsverhoging bij.”

Temperatuur in vrachtwagencabines
Verder wil CNV Vakmensen dat de arbeidsomstandigheden op een aantal concrete terreinen verbeteren. “We pleiten bijvoorbeeld al jaren voor een verplichte standairco en standkachel in vrachtwagencabines, waarmee chauffeurs de temperatuur goed kunnen regelen. Dat zou een enorme verbetering betekenen, zowel voor de werkomstandigheden van de chauffeur als voor de veiligheid op de weg. Daarover willen we nu in de cao een harde afspraak terugzien.”

Eerder stoppen met werken
De bond wil ook afspraken maken over duurzame inzetbaarheid, zodat werknemers fit en vitaal het einde van hun loopbaan kunnen halen. Voor oudere werknemers moet een regeling komen die het financieel mogelijk maakt om drie jaar voor de AOW-gerechtigde leeftijd te kunnen stoppen met werken.

Bron: CNV Vakmensen, 2 maart 2021