"Voor futureproof ondernemen in flex"
SLUIT MENU

Technische werkgevers benutten zij-instromers en arbeidsmigranten onvoldoende

Slechts een kwart van de technische werkgevers richt zich op zij-instromers, terwijl arbeidsmigratie nog minder wordt ingezet. Dat blijkt uit de ROVC TechBarometer. Flexibel werven kan helpen het tekort aan technisch personeel terug te dringen.

In de huidige krappe technische arbeidsmarkt benutten werkgevers lang niet alle mogelijkheden om nieuwe mensen van buiten de sector aan te trekken. Slechts 25 procent richt zich actief op het werven van zij-instromers, terwijl dit twee jaar geleden nog 44 procent was. Dat blijkt uit de tweede editie van de TechBarometer van ROVC, een trendrapport voor en van technisch Nederland.

Het aantal bedrijven dat in het buitenland naar vakkrachten zoekt, ligt met 22 procent zelfs nog lager. Daarmee laten werkgevers kansen liggen, voor zichzelf en voor de sector.

Zij-instromers en arbeidsmigratie 

Voor technische werkgevers is het essentieel om flexibeler naar instroom te kijken. De krapte op de arbeidsmarkt is namelijk niet langer op te lossen met uitsluitend jonge, pas afgestudeerde technici. Uit het rapport blijkt dat 41 procent van de werkgevers gelooft dat zij-instromers kunnen helpen het tekort aan technisch personeel te verminderen.

Goede begeleiding speelt daarbij een sleutelrol. Zo biedt 56 procent van de bedrijven een inwerktraject aan, vaak gecombineerd met interne opleidingen (46%), coaching (43%) of een buddy-systeem (41%). Bedrijven staan minder open voor arbeidsmigratie. Zo’n 33 procent heeft geen beleid op arbeidsmigratie.

Nieuwe doelgroepen

“Het is echt tijd dat technische werkgevers inzien dat de wereld is veranderd,” zegt Waldo Linders, directeur Opleidingen & Trainingen bij ROVC. “Startende en ervaren technici van nu hebben andere wensen. Mensen vinden erkenning, waardering en flexibiliteit belangrijker dan salaris.” 

“Dus wil je nieuwe doelgroepen werven, zoals zij-instromers en arbeidsmigranten? Begin dan bij het begin. Leg je oor te luisteren binnen de organisatie. Ga na waar je mensen behoefte aan hebben en ontwikkel eigentijds werkgeverschap, vanuit intrinsieke motivatie. Met deze frisse en actuele blik houd je niet alleen de voordeur wijder open, maar ook meteen de achterdeur op slot.”

Motivatie boven diploma

Zo’n 34 procent van de bedrijven heeft het mbo-diploma als een harde eis om mensen aan te nemen. “Werkgevers lopen zo veel technisch talent mis. Een cv zegt niet alles, motivatie is een veel betere graadmeter voor succes”, zegt Linders. “En met een aantal korte trainingen en de juiste begeleiding maak je gemotiveerde mensen in een paar weken tijd startbekwaam.”

Die aanpak levert veel op. Zo’n 52 procent van de werkgevers geeft de voorkeur aan iemand die veilig een aantal handelingen kan uitvoeren boven een kandidaat met een mbo-diploma. “Modulair opleiden loont. Dus zoek daarvoor de samenwerking op, net als met partijen die zij-instromers en arbeidsmigranten werven. Dat zijn er tegenwoordig steeds meer”, zegt Linders.

Redactie van Flexnieuws - interviews, artikelen, aankondigingen en persberichten.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *