Arthur Lubbers 2 oktober 2025 0 reacties Print Freshheads en Actief Werkt! brengen high tech en high touch samenActief Werkt! heeft Freshheads gekozen als partner om de platformisering binnen de uitzendorganisatie door te voeren. De eerste stap is een nieuwe website die uitgaat van de candidate journey. Lees hoe de uitzendorganisatie die vasthoudt aan de kracht van de fysieke vestiging gebruik maakt van een platform om high tech en high touch met elkaar te verbinden.In een nieuwe videopodcast van FlexNieuws (zie onder) leggen Sepp Haans (Freshheads) en Hans Damhuis (Actief Werkt!) uit hoe je stapsgewijs platformisering kunt doorvoeren binnen een grote uitzendorganisatie. Het geheim achter dit succes: denken vanuit de gebruiker (lees: kandidaat). ‘Dat is waarom Booking.com, Uber en Airbnb zo goed werken.’ Hoe je uitzendkrachten vindt Ook bij Actief Werkt! heeft men last van de schaarste op de arbeidsmarkt, zowel intern als extern, stelt Hans Damhuis, CFO en verantwoordelijk voor de ICT binnen Actief Werkt! “Het is heel lastig om eigen mensen te krijgen, om de bezetting op onze locaties goed gevuld te houden. En het is lastig bij een aantal klanten om voldoende uitzendkrachten te leveren.” Hoe vind je die uitzendkrachten? Hoe helpt technologie daarbij? Aan de ene kant heb je high tech nodig (efficiëntie en tijdsbesparing) maar aan de andere kant heb je high touch nodig om die schaarse kandidaat aan je te binden. “Technologie is ondergeschikt aan strategie, het moet faciliteren. Elk uitzendbureau heeft een onderlaag van technologie: de backoffice, midoffice en een ATS. Daaromheen wil je grip houden op wat die technologie doet, op alles wat de gebruiker (ook de kandidaat en opdrachtgever) raakt. Wat doet die technologie daadwerkelijk in de praktijk?”, stelt Sepp Haans, platformspecialist bij Freshheads, een specialist in het ontwerpen, ontwikkelen en optimaliseren van digitale platformen. “Actief Werkt! slaagt erin die technologie zo in te zetten dat hun mensen daadwerkelijk die human toch kunnen toevoegen.” Damhuis bevestigt dat dit inderdaad hun streven is: “We geloven niet alleen in technologie, maar ook in het persoonlijke contact.” Wat houdt platformisering bij Actief Werkt! in? Actief Werkt! heeft Freshheads gekozen als partner om de platformisering binnen de uitzendorganisatie te implementeren. Haans over hoe dat proces verloopt: “We hebben samen de customer (candidate) journeys in kaart gebracht. Van daaruit hebben we de eerste stap gezet door een nieuwe website te ontwikkelen. Dat is de eerste, vernieuwde digitale touch. Platformiseren houdt in dat je die technologie samen laat werken in één eco-systeem. Dat is wat we nu samen bij Actief Werkt! aan het bouwen zijn.” Zodra een (potentiële) kandidaat op de website van Actief Werkt! komt, begint de opbouw van zijn profiel. Er wordt momenteel gewerkt aan een eigen chatbot (Abby) die écht in gesprek gaat met de kandidaat, vertelt Haans. “Als een kandidaat zegt ‘ik ben lasser en ik ben op zoek naar werk, dan krijgt hij niet alleen maar een hoop vacatures te zien, maar vraagt de bot door; vind je het leuk om in teamverband te werken, werk je liever binnen of buiten? De simpele knock-out vragen als ‘heb je een rijbewijs? Hoeveel jaar werkervaring heb je?’ – die kennen we allemaal wel, maar je wilt eigenlijk een laag dieper gaan. En AI maakt het mogelijk om gewoon een normaal gesprek te voeren.” Fysiek en online versterken elkaar Bij platformisering wordt al gauw gedacht aan het online bij elkaar brengen van kandidaten en opdrachtgevers, zonder nog gebruik te maken van fysieke vestigingen en recruiters van vlees en bloed. Maar dat is bij Actief Werkt! niet het geval. De uitzendorganisatie heeft maar liefst 90 vestigingen in Nederland, van waaruit dagelijks werk wordt geboden aan ongeveer 6.500 uitzendkrachten. Volgens Damhuis kan high tech en high touch heel goed samengaan. “Wij willen dicht bij onze klanten en kandidaten zijn. Platformisering helpt ons technologie zo in te zetten dat die kandidaat centraal staat. De kandidaat heeft zelf meer invloed, kiest wat hij wil en hoe.” Het meest ideale volgens Damhuis: “Technologie inzetten voor een gerichte, diepgaande uitvraag (Je wilt de techniek in? wat zijn je echte drijfveren? Wat vind je echt leuk daaraan?) En vervolgens op de vestiging in gesprek te gaan met de intercedent om daarop in te spelen, bijvoorbeeld een opleiding aanbieden.” Zo versterkt high tech, high touch. Platformisering betekent snelheid en efficiëntie Platformisering betekent snelheid, weet Damhuis. “Vroeger duurde het dagen voordat een kandidaat een reactie kreeg, nu moet je echt binnen anderhalf uur gereageerd hebben. Dat kan dankzij het platform.” Haans ziet ook de implementatiesnelheid als groot voordeel van platformisering. “Neem skills-base matching (minder selecteren op CV, meer op competenties). Wil je dat in een traditionele uitzendorganisatie uitrollen, dan moet je dat eerst de intercedenten leren hoe ze dat kunnen toepassen. Binnen een platform-ecosysteem kun je heel snel beschikbare AI-tooling inzetten die dat voor je doet.” Lees ook dit artikel: aan de slag met online platformen: build, belong of buy? Neem het voorbeeld van de lasser. Er is veel vraag naar lassers, maar (door de vergrijzing) daalt het aanbod. Hoe vind je kandidaten die dat potentieel en die ambitie (latent) hebben? Hoe helpt platformisering bij het naar boven halen van verborgen talenten? Haans wijst nogmaals op de faciliterende rol van technologie: “Het begint in eerste instantie natuurlijk met je marketing, de branding van het uitzendbureau. Intercedenten zijn nodig voor de human touch op een bepaald moment. Platformisering helpt bij het opbouwen en verrijken van het dataprofiel en een kandidaat stapsgewijs door de hele journey laten gaan zonder dat daar (veel) personeel voor nodig is. Een efficiëntieslag die technologie beter kan maken dan de mens.” Wat dat betreft kan de flexbranche volgens hem nog veel leren van platformen als Uber of Airbnb. “Deze platforms werken en sturen datagedreven, richten daar hun marketing op in. En dat User-Centered Design, vanuit (de behoefte van) de gebruiker.” Haans ziet dat dat binnen de uitzendwereld nog lang niet altijd het geval is. “Het is vaak procesgericht. Neem een ATS, dat is gemaakt voor een proces, niet vanuit het gebruikersperspectief van de recruiter. Waarom werkt een platform als Booking.com zo goed? Omdat die gemaakt is voor de gebruiker!“ Strategie en dan stap voor stap Dat de samenwerking tussen Actief Werkt! en Freshheads zo goed verloopt komt volgens Damhuis doordat ze dezelfde visie delen. Dat is het denken vanuit de candidate journey, de kandidaat staat centraal.” Dat stelt ook Haans: “Actief Werkt! kiest vanuit de strategie voor platformisering. De eerste stap is een nieuwe website, de volgende stappen zet je door een aantal systemen te gaan koppelen. En dat vervolgens doorontwikkelen.” Volgens Haans is dat de juiste manier. Zijn advies aan uitzendorganisaties is dan ook: “Elke week komt er wel een AI-tool bij. Denk dan niet meteen ‘die moet ik hebben!’. Je hoeft niet overal op in te springen. Het moet passen binnen jouw ecosysteem. Zorg dat je een strategie hebt, van waaruit je keuzes kunt maken.” Damhuis is bij met de eerste resultaten van de nieuwe website. “De traffic is meteen verbeterd, ook kwalitatief.” En er zijn nog genoeg wensen om de platformisering verder uit te bouwen. “Zo zouden we graag nog meer keuzevrijheid voor de kandidaat inbouwen zodat hij of zij kan uitzoeken wat echt bij hem of haar past. En we willen meer insteken op de opleidingen die we aanbieden. Dat is voor ons heel belangrijk. We willen de flexkracht graag dicht bij ons houden. En wij willen dat onze uitzendkrachten een stukje rijker weggaan dan dat ze zijn binnengekomen. Niet alleen qua geld, maar ook qua opleiding en werkervaring.” Bekijk de video hieronder of luister de podcast hier. Actief Werkt, AI, Freshheads, Platformen Print Over de auteur Over Arthur Lubbers Arthur Lubbers is redacteur bij Flexnieuws. Bekijk alle berichten van Arthur Lubbers