"Voor futureproof ondernemen in flex"
SLUIT MENU

PageGroup weer eerste met Q2-cijfers, iets sterkere krimp dan in Q1

De groep leek in het eerste kwartaal de weg naar herstel te hebben ingezet, maar die is in het tweede kwartaal niet overal vervolgd. Vooral in Europa is de krimp weer toegenomen. Specifieke cijfers over Nederland zijn in deze kwartaalrapportage niet vermeld, maar in Frankrijk en Duitsland gaat het niet goed met de groep.

De PageGroup is weer de eerste beursgenoteerde staffing company met kwartaalcijfers. Net als bij de vorige kwartaalcijfers twee belangrijke kanttekeningen bij deze Page-cijfers. Ten eerste: de groep is een ietwat vreemde eend in de flex-bijt: uitzenden, detacheren en zzp-bemiddeling (Temporary, Temp) zijn relatief onbelangrijk voor de groep, goed voor minder dan een derde van de totale mondiale brutomarge. Permanent (Perm, recruitment voor vast) is goed voor 70%; bij Randstad is dat ongeveer 16% – de business- en verdienmodellen verschillen dus aanzienlijk. Ten tweede: de groep rapporteert geen omzetcijfers, maar de bruto marge. Maar omdat PageGroup als eerste beursgenoteerde corporate z’n kwartaalcijfers publiceert, is het toch interessant om te bekijken hoe het ze is vergaan. (Uit hun Financial Information blijkt overigens dat in de afgelopen 5 jaren hun bruto marge ongeveer 50% van hun omzet bedroeg – een hoog percentage dat kan worden teruggevoerd op het grote aandeel Permanent in hun business.)

Gecorrigeerd voor wisselkoersen, werkbare dagen en dergelijke, is de totale mondiale bruto marge in Q2 met -10,5% gekrompen ten opzichte van een jaar eerder. In Q1 was dat nog -9,2%, een hele verbetering ten opzichte van de -13,0% in Q4 van 2024 – een soort van stagnatie dus, bij de groep. De Permanent-marge kromp harder dan de Temporary-marge: -11,3% om -8,2%.

De wereldwijde bruto marge van de groep zakte daarmee naar 194,8 miljoen Britse ponden, momenteel bijna 226 miljoen euro. Ter vergelijking: de mondiale bruto marge van Randstad NV en van Adecco Group was vorig jaar ongeveer 5 keer zo groot.

Die krimp ligt zeker niet aan de VS (+14% in Q2), India (+13%), Zuid-Oost Azië (+10%) of Hong Kong (+16%) en des te meer aan de voor de groep belangrijke landen Frankrijk (13% van de groep) en Duitsland (12% van de groep): daar kromp de bruto marge in Q2 met een duizelingwekkende -20% respectievelijk -21%. Beide landen zijn, net als Nederland, onderdeel van de EMEA-regio (Europa, Midden-Oosten en Afrika), die in Q2 nog goed was voor 53% van de totale groeps-marge (Q1: 55%), na een krimp van -17,1% (Q1: -12,0%).

Over de ontwikkelingen in Nederland, België, Benelux ineens geen woord – wat dat betekent, na de enorme krimp in de loop van vorig jaar en de wat minder sterke krimp in Q1, is niet duidelijk.

De omzet in de ABU Marktmonitor groeide in Q2 met +1,5%. Verder is er nu nog niets over andere omzetontwikkelingen in Q2 bekend, daarover veel meer in de komende zomerweken.

Wim Davidse is director Trends & Insights bij ZiPmedia, hoofdredacteur van FlexNieuws en toekomstverteller en strategisch prestatie-adviseur.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *