Arthur Lubbers 20 juni 2025 0 reacties Print Wieger Willems (Kracht Recruitment): ‘Ons werk draait niet om getallen, maar om mensen’Dat Kracht Recruitment tot de snelste groeiers uit de FlexNieuws Top 100 behoort vindt directeur/eigenaar Wieger Willems uiteraard leuk. “Natuurlijk wil ik als ondernemer winnen. Dat is de sport.” Maar dat is niet waarom hij dit werk doet. Zijn passie? “Ik wil alle kandidaten in hun kracht zetten, hen laten uitblinken.”“Ik ben altijd een dromer geweest, wilde kapitein worden op een groot schip, profvoetballer, marinier en later directeur/ondernemer. Ik ben gezegend met veel fantasie en een rotsvast vertrouwen dat wat je wil ook gaat lukken”, zegt Wieger Willems. Als 17-jarige jongen gaat hij twee jaar de zee op om te werken als matroos. En nog altijd droomt hij van varen naar Spanje of Amerika. Maar zijn carrière neemt een heel andere wending. Willems volgt de studie Civiele Techniek en wordt uitvoerder in de wegenbouw. “Daar leerde ik wat ik wel en wat ik minder goed kan. Het meekrijgen van mensen, onderhandelingen met klanten en het verwerven nieuwe projecten – daar blonk ik in uit. Maar ik merkte dat ik minder werkplezier kreeg.” Naarmate hij ouder wordt, vraagt hij zich af ‘wat wil ik en waar kom ik het best tot mijn recht?’ Zo is zijn filosofie ‘werken vanuit kracht’ ontstaan, de basis voor zijn bedrijf Kracht Recruitment, dat hij later in 2011 heeft opgericht. Dat de arbeidsbemiddeling zijn roeping is beseft hij ruim 25 jaar geleden al als hij start als sales manager bij Continu (nu onderdeel van House of HR, red.). “Wow! Wat is het leuk om mensen aan een baan te helpen, die impact te hebben. Dat is geluksbepalend. Die passie heb ik nog steeds. Ik wil alle kandidaten in hun kracht zetten, hen laten uitblinken zoals ik dat zelf kan in deze branche.” Goede relaties en vertrouwen Kracht Recruitment is specialist in bemiddeling van midden en hoger kader functies in de bouw, infra, installatietechniek en industrie. Een wereld waar Willems zelf uit komt en dus goed kent. En dat heeft z’n voordelen. “Ik ben waarschijnlijk de enige in de FlexNieuws Top 100 die als techneut een bedrijf leidt. Ik heb het werk zelf gedaan, ken het jargon en weet wat ze denken en ervaren. Ik probeer altijd de kandidaat en de klant maximaal te begrijpen. En meestal heb ik aan een half woord genoeg. Dan kan je goede relaties opbouwen en krijg je het vertrouwen van opdrachtgevers.” Kracht Recruitment behaalde in 2024 een omzet van € 24 miljoen, een omzetgroei van 54% ten opzichte van het jaar daarvoor. Daarmee behoort Kracht Recruitment tot de snelstgroeiende gespecialiseerde flexbureaus uit FlexNieuws TOP 100. En de ambities blijven groot. Directeur/eigenaar Wieger Willems rekent voor dit jaar op een omzet tussen de € 33 en € 35 miljoen. Voor de komende jaren voorspelt Wieger een groei naar € 100 miljoen. Dit wil hij bereiken door autonome groei, maar hij is ook in de markt voor groei door overnames. Kracht Recruitment is specialist in bemiddeling van midden en hoger kader functies in de bouw, infra, installatietechniek en industrie. Kracht verzorgt vanuit zes vestigingen in het land de recruitment, detachering en zzp-bemiddeling voor opdrachtgevers in de bouw, civiele techniek, installatietechniek en industrie. Vloek en zegen “Het is een vloek en een zegen hoe er over ons bemiddelaars gedacht wordt.” Want de vloek van het slechte imago van de flexbranche kan ook een zegen worden, legt Willems uit. “De klant denkt vaak bij het eerste contact ‘daar heb je weer zo’n cv-schuiver’. Maar doe je het goed, voeg je echt meer waarde toe dan de klant verwacht, dan zie je ook meteen een positief effect.” Het imago is niet positief, maar daar heeft de branche zelf wel degelijk invloed op, stelt Willems. “We moeten ons imago oppoetsen door meer energie te steken in kwaliteit. Niet alleen denken in getallen, zoals x-aantal bedrijfsbezoeken, zoveel kandidaten of cv’s doorsturen. Ons werk draait niet om getallen, maar om mensen. Wat kan en wil een kandidaat en hoe zetten we die in z’n kracht? Dat is het uitgangspunt om een baan voor iemand te vinden. Ik benader een potentiële kandidaat of klant als een vriend. “Uiteindelijk krijgt vrijwel iedereen via Kracht een vaste baan, of direct of via detavast”, claimt Willems. ‘Bedenk het, doe het en het bestaat’ – dat is zijn credo. En dat is volgens hem wat Kracht Recruitment onderscheidt van de concurrentie. “Wij focussen niet op getallen, maar op emotie van ons interne personeel. Heb je namelijk een positieve gedachte over een kandidaat, een goed gevoel, dan zul je veel eerder met die kandidaat aan de slag gaan. Emotie brengt je in beweging.” Het vereist van consultants dat zij echt naar de kwaliteit van mensen leren kijken. “Na een intake moet je weten wat iemand wil en kan en wat past daar het best bij.” Oftewel, wat kan een kandidaat, waar blijkt dat uit en wat levert dat op voor een werkgever? “Als je het antwoord daarop niet weet, hoe kan je dan een kandidaat ergens voorstellen?” Er is volgens Willems veel meer uit mensen te halen dan in de praktijk vaak gebeurt. “Iedereen kan iets, maar niemand is perfect. Zowel bemiddelaars, klanten als kandidaten zien vaak te snel waarom het niet matcht. Dat is jammer.” Ook Kracht Recruitment ontvangt wekelijks honderden cv’s waarvan zo’n 80% wordt afgewezen. “Ik vind dat zonde. Waarom zouden we niet ons uiterste best doen om voor iedereen die zich bij ons meldt een baan te vinden die bij hen past. Waarin zij kunnen uitblinken, gelukkig worden en trots op zichzelf kunnen zijn.” Techneuten trainen Kandidaten krijgen overigens ook trainingen aangeboden, onder de naam Kracht Trainingen. “Onze technische kandidaten leren daar soft skills. Hun kwaliteit zit in de hard skills, organiseren, technische kennis en het aankunnen en aandurven van grote projectverantwoordelijkheden. Dat is maar voor weinigen weggelegd. Technici zijn de sleutel naar een betere wereld. Want een zonnepaneel is niet door een bemiddelaar bedacht. Maar ik kan hen wel leren beter communiceren. Daar ligt onze kracht. Wij helpen mensen aan een baan. Zij moeten solliciteren. En solliciteren is communiceren.” Technici zijn de sleutel naar een betere wereld. Want een zonnepaneel is niet door een bemiddelaar bedacht. Cultuurkampioen “Als je wil dat je onderneming succesvol wordt, moet je werken aan cultuur. Wij zijn elke dag bezig met gedragsontwikkeling, mensen beter maken. Ook intern, bijvoorbeeld door communicatietrainingen.” Zo ontstaat volgens Willems een ‘groepsgevoel’, waarin mensen zich herkennen en waar zij graag bij willen horen. “We zijn een succesvol bedrijf en dat heeft veel aantrekkingskracht op mensen.” En een van de belangrijkste kernwaarden is vriendschap. “Een onbekende is een vriend die we nog niet hebben ontmoet. Ik benader een potentiële kandidaat of klant als een vriend.” Willems is dagelijks bezig met cultuurontwikkeling en maakt dat zichtbaar binnen het bedrijf. Een medewerker kan bijvoorbeeld kernwaardekampioen worden (kernwaarden: ontwikkeling, vriendschap, winnen en specialisme). Of je wordt cultuurkampioen, met mooie bonus en een eervolle vernoeming van een spreekruimte. Want Willems vindt het essentieel om te investeren in eigen personeel. Binnenkort gaat het hele bedrijf naar Marrakesh en ze zijn al eens met z’n allen naar Lapland geweest. Het gaat er volgens Willems vooral om mensen de ruimte en mogelijkheden te bieden zichzelf te blijven ontwikkelen. Daarom verdubbelt Kracht Recruitment ieder jaar de budgetten voor persoonlijke ontwikkeling. Daarnaast is er vooral ook veel aandacht voor het echt persoonlijke, legt hij uit. “Mensen krijgen coaching aangeboden, ook omdat ik zie dat veel 20’ers en 30’ers worstelen met persoonlijke zaken waar ik vroeger ook mee heb geworsteld. Ik heb zelf een bewogen jeugd gehad en ging niet voor niets op 17-jarige leeftijd twee jaar lang varen. “Het is voor mij heel belangrijk dat wij als Kracht om de medewerkers heen staan. Ik heb verhalen gehoord van medewerkers over waar ze vandaan komen, wat ze hebben beleefd en welke belofte ze doen aan zichzelf, waarbij ik met tranen in de ogen zat. Dat zijn ervaringen die je veel meer bijblijven dan de positie in de Top 100.” Willems geeft onmiddellijk toe dat hij het leuk vindt dat zijn bedrijf een van de snelste groeiers is in de FlexNieuws Top 100. “Natuurlijk wil ik als ondernemer winnen. Dat is de sport. Als er dan toch een oorlog om personeel is, laten wij die oorlog dan maar winnen.” Maar dat is niet waarom hij dit werk doet. “Het gaat niet om continu scoren. Het gaat erom dat je iets doet wat je belangrijk vindt en waar je blij van wordt.” FlexNieuws TOP 100, Kracht Recruitment Print Over de auteur Over Arthur Lubbers Arthur Lubbers is redacteur bij Flexnieuws. Bekijk alle berichten van Arthur Lubbers
14-07-2025Twan Christiaens (Sun-Power): “Ik heb veel waardering voor arbeidsmigranten die hierheen komen om ...