"Voor futureproof ondernemen in flex"
SLUIT MENU

GenAI en de toekomst van de flexbranche: kansen, risico’s en een onvermijdelijke tweedeling

Generatieve kunstmatige intelligentie (GenAI) zal op korte termijn geen grote invloed hebben op de flexbranche, maar zal op lange termijn zowel de werkzaamheden als het verdienmodel ingrijpend veranderen. Dat stelt de ING in een nieuw rapport. Wat staat de sector te wachten? En welke kansen en uitdagingen biedt GenAI?

Een gamechanger voor de flexbranche

Generatieve AI onderscheidt zich van traditionele AI door het vermogen om zelfstandig nieuwe content en oplossingen te creëren op basis van historische data. Dit maakt het een krachtige tool voor de flexbranche. Van het schrijven van vacatureteksten tot het matchen van kandidaten met vacatures: GenAI kan processen sneller, nauwkeuriger en efficiënter uitvoeren dan menselijke recruiters.

Op dit moment wordt GenAI vooral gebruikt voor routinematige taken, zoals het schrijven van vacatureteksten en het aanvullen van gegevens. Naarmate de technologie zich ontwikkelt, zal de impact toenemen. 

Volgens ING-sectoranalist Sjuk Akkerman kan GenAI op termijn een groot deel van de intermediaire rol van traditionele flexbedrijven overnemen. Hierdoor ontstaat een tweedeling in de sector: datagedreven platformen aan de ene kant en gespecialiseerde dienstverleners met een menselijke maat aan de andere.

Wim Davidse stelt in het rapport: “De kans op slechte matches neemt door GenAI af. Niet alleen doordat het veel zaken beter en sneller kan, maar ook doordat intercedenten daardoor meer tijd hebben om te kijken of een kandidaat en een bedrijf echt bij elkaar passen. Daar was in het verleden vaak veel minder tijd voor. Een gevolg zal zijn dat de goede recruiters boven komen drijven en voor de matige steeds minder plek is.”

De voordelen van GenAI

Flexbedrijven die GenAI succesvol integreren hebben een hoopvolle toekomst, stelt het rapport. Enkele voordelen die de technologie kan opleveren:

  1. Hogere arbeidsproductiviteit
    De arbeidsproductiviteit in de flexbranche is (ondanks de automatisering) de afgelopen twintig jaar gedaald. Dit is tegen de trend in de zakelijke dienstverlening in. GenAI kan repetitieve taken overnemen, waardoor recruiters meer tijd hebben voor strategische en waardevolle activiteiten, zoals HR-advies en loopbaanbegeleiding.
  2. Snellere en betere matches
    GenAI kan sneller en beter kandidaten matchen met vacatures, omdat het grote hoeveelheden data kan analyseren. Daardoor kan de time-to-hire verkorten.
  3. Datagedreven groei
    Flexbedrijven kunnen marktontwikkelingen door de mogelijkheid om grote hoeveelheden data beter voorspellen en strategische inzichten verkrijgen. Denk aan het proactief benaderen van bedrijven tijdens piekperioden en het opleiden van kandidaten voor specifieke vaardigheden.
  4. Groter bereik
    GenAI kan ook bijdragen aan een grotere en inclusievere arbeidsmarkt, bijvoorbeeld door laaggeletterde kandidaten te betrekken via geautomatiseerde en laagdrempelige communicatiekanalen.

Uitdagingen en risico’s

De belangrijkste risico’s volgens het rapport zijn:

  • Onbetrouwbare data
    Slechte of incomplete data kan leiden tot onbetrouwbare resultaten. Bedrijven met een voorsprong in digitalisering hebben hier een duidelijk voordeel.
  • Discriminatie en hallucinaties
    Omdat GenAI getraind is op historische data, kan het bestaande biases versterken. Daarnaast bestaat het risico dat de AI misleidende of onjuiste informatie genereert.
  • Privacy en regelgeving
    De omgang met gevoelige data in de flexbranche vereist naleving van privacywetgeving zoals de AVG. Transparantie en duidelijke richtlijnen zijn cruciaal om het vertrouwen van gebruikers te behouden.

De tweedeling in de flexmarkt

Het inzetten van GenAI leidt daarom volgens ING tot een scheiding in de markt. Enerzijds zijn er flexbedrijven die volledig transformeren naar, al dan niet gespecialiseerde, platformen. Zij zullen zich volgens ING ontwikkelen tot efficiënte platformen die het matchingsproces volledig automatiseren.

Anderzijds zijn er flexbedrijven die zich specialiseren in dienstverlening met een hogere toegevoegde waarde en waar de menselijke maat nodig blijft om een wezenlijk verschil te kunnen maken. Voor de grotere spelers in de markt is een combinatie van beide mogelijk. Flexbedrijven die GenAI tijdig en succesvol gebruiken hebben een concurrentievoordeel omdat ze efficiënter en productiever werken en daardoor ook toekomstbestendig zijn.

GenAI zal intermediaire rol overnemen

“De impact van GenAI op het verdienmodel van de flexbranche is op korte termijn (0 tot 2 jaar) nog relatief beperkt. GenAI is nu vooral een handige en productieve assistent die het werk van recruiters leuker en interessanter maakt, maar ze nog niet volledig kan vervangen. Echter, naarmate de technologie zich verder ontwikkelt, worden de functionaliteiten van AI steeds breder en beter.” concludeert ING.

“Voor de langere termijn is de impact van GenAI ingrijpender voor de flexbranche,” leest het rapport. Hoewel het, gezien de snelle technologische ontwikkelingen, moeilijk is om ver vooruit te kijken, is de verwachting dat GenAI de intermediaire rol van veel traditionele uitzenders uiteindelijk grotendeels kan overnemen. “Werving en selectie en het plaatsen van kandidaten zullen veel meer datagedreven worden dan nu nog het geval is, daardoor wordt de menselijke maat op dit vlak minder belangrijk.”

Redactie van Flexnieuws - interviews, artikelen, aankondigingen en persberichten.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *