Hans Scheers 8 oktober 2024 0 reacties Print De kansen van AI voor het ”gewone” flexbedrijf deel 3: BynerHet gemiddelde uitzend-, detacherings- of werving & selectiebedrijf loopt niet voorop als het gaat om nieuwe ontwikkelingen. En dat is prima, natuurlijk. Laten we vooral bezig zijn met het van mens-tot-mens vinden en bemiddelen van het beste personeel, schrijft Hans Scheers. AI biedt zeker nieuwe mogelijkheden voor het “gewone” flexbedrijf. In dit derde deel neemt hij Byner onder de loep. In het eerste artikel in deze serie gaf ik in vogelvlucht een overzicht van de mogelijkheden van AI voor “gewone” flexbedrijven. In de vervolgartikelen is steeds een ander recruitmentsysteem aan de beurt. Hoe zetten zij AI in om het werk van de gebruikers beter, efficiënter en leuker te maken? Wat is hun visie? Hoe gaat AI hun applicatie in de toekomst verder veranderen? In dit artikel aandacht voor Byner. Ik sprak co-founders Frank Gielen, Solution Engineer en Martijn Brandse, CTO. Samen namen ze mij mee in de visie van Byner en de AI-oplossing die ze gebouwd hebben in het systeem. AI assistent Waar bij de AI-oplossing van Recruitnow naast de interne ondersteuning een vrij grote nadruk lag op het voeren van (WhatsApp)gesprekken met kandidaten, zet Byner AI volledig in ter ondersteuning van de gebruikers (recruiters en sales) die werken met Byner. De “AI-assistent”, zoals de oplossing binnen Byner simpelweg heet, staat als een soort uitklapbare pop-up onderin ieder scherm binnen Byner. Frank: “Waar je ook mee bezig bent, je kunt de AI-assistent om hulp vragen. Ben je bijvoorbeeld met een vacature bezig, dan kan je vragen om een vacaturetekst te schrijven of te verbeteren. Maar zit je in een workflow waarbij je een kandidaat wilt voorstellen aan een opdrachtgever, dan kan je vragen om een voorstelprofiel te schrijven. Daarbij houdt de AI-assistent dan rekening met de competenties van de kandidaat ten opzichte van de vereisten van de vacature.” Het logo van ChatGPT laat er geen onduidelijkheid over bestaan welke techniek ten grondslag ligt aan de assistent. Per record (kandidaat, vacature, klant, workflow) kan je kiezen uit een aantal standaard vragen. Denk aan “maak een vacaturetekst” of “maak een boolean search opdracht voor LinkedIn”. Achter deze vragen is op de achtergrond een volledige prompt uitgewerkt. Daarin is uitgewerkt welke gegevens uit de database gebruikt moeten worden, hoe de tekst moet zijn opgebouwd, etc. De Byner-klant kan zelf de standaard prompts aanpassen of nieuwe prompts genereren, zodat de organisatie zichzelf kan onderscheiden van anderen. Na het antwoord van de assistent, kan de gebruiker vervolgvragen stellen om een (nog) beter resultaat te krijgen. De test Natuurlijk wilde ik zelf ervaren hoe de AI-assistent mijn werk als recruiter gemakkelijker, beter en leuker kan maken. Hiervoor hebben we verschillende processtappen doorlopen: CV parsing: Een van de ingerichte prompts was om mijn CV te parsen. Dat deed de assistent keurig: mijn werkervaring en opleidingen werden volledig herkend en in eigen bewoordingen weggeschreven. Leuker werd het toen we de resultaten gingen vergelijken met de externe parser waar Byner ook mee werkt. De externe parser neemt de teksten letterlijk over van het CV van de kandidaat. Of dat beter of slechter is, hangt af van de schrijfvaardigheid van de kandidaat ;-). Daarnaast herkende de parser een aantal functies niet, die de AI-assistent wel herkende. Het aantal skills dat de externe parser vond, was op haar beurt weer groter. Alles bij elkaar zou ik bij de vergelijking op grond van 1 CV op een ‘gelijkspel’ uitkomen, wat ik knap vind van een technologie die nog maar zo kort bestaat; Vacature parsing: Ook het uitlezen van een vacature ging de assistent gemakkelijk af. Binnen de kortste keren heb je een vacature die je van Internet hebt gevonden netjes in je database staan. Wel jammer dat we hem eerst als bestand moesten opslaan, maar dat is een detail; Vacature verbetering: Wauw! Bij de vraag “Analyseer deze vacature en geef verbetersuggesties” komt de AI-assistent met waardevolle feedback over ontbrekende informatie. Een goede recruiter zou teruggaan naar de opdrachtgever om deze informatie op te halen. Wij deden dat niet en vroegen de assistent ‘om deze verbeteringen door te voeren’. Gevolg: een prachtige, volledige vacaturetekst. Maar of het klopt met de werkelijkheid is de vraag. Hier hebben we meteen het gevaar van AI blootgelegd: het zal altijd een antwoord geven, ook als de benodigde gegevens ontbreken; Boolean: Vanuit de vacature vroegen wij de AI-assistent om een Boolean Search opdracht te schrijven. De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik deze niet heb kunnen testen, omdat deze geschreven was voor een LinkedIn Recruiter Seat. Deze hadden we niet voorhanden. Maar de string zag er goed uit, gevuld met allerlei synoniemen en concurrenten van het bedrijf van de vacature; Introtekst: Zodra een kandidaat gekoppeld was aan een vacature, werd door de assistent een introductietekst geschreven. Ook hier: prachtig, een tekst die rekening houdt met de inhoud van de vacature én het profiel van de kandidaat. In dit geval had de recruiter een ‘haakje’ gezien die de assistent had gemist. Nadat hij de assistent daarop had gewezen, werd hij netjes toegevoegd Geen chatbot Byner kiest er bewust voor om AI niet te gebruiken voor een chatbot om te communiceren met haar kandidaten. Martijn: “Voor recruitment marketing werken wij nauw samen met onze partner Jobrock. Wij geloven in hun oplossing, waarin gewerkt wordt met landingpages om informatie op te halen bij kandidaten en waarin de juiste kandidaten de mogelijkheid krijgen om zelf een gesprek in te plannen met de recruiter. Wij vinden de chatbots die je tegenkomt op veel websites vaak een beetje gekunsteld overkomen.” Toekomstvisie Welke rol ziet Byner voor AI weggelegd in de toekomst van het werk van een bureaurecruiter? Martijn: “Wij waren niet de eersten om te experimenteren met generatieve AI. Het product moest eerst rijpen voordat wij het in ons product wilden integreren. Met de komst van de ‘Assistent API’ van Open AI was de tijd rijp om met Chat GPT aan de slag te gaan. Met deze oplossing kunnen we het vraag- en antwoordspel spelen dat mensen inmiddels gewend zijn bij het gebruik van AI. Bovendien worden bij deze oplossing de data die gebruikt worden, niet ingezet om het model van Open AI te trainen. Dat was een belangrijke vereiste om te kunnen voldoen aan de AVG.” Hij vervolgt: “Ik ben trots op wat er nu staat. In elke fase van het werkproces kan de recruiter de hulp inroepen van zijn assistent. We zijn de oplossing nu aan het uitrollen bij onze klanten en we zullen het aan de hand van de feedback de komende tijd verbeteren. Voor de toekomst verwacht ik dat de hulp van AI groter zal worden op een aantal gebieden: Data verrijking: alles wat binnenkomt zal in de toekomst vertaald worden naar de velden die we in de database hebben, zodat de kwaliteit van de data veel rijker wordt; Vertalen van informatie uit CV’s en gespreksverslagen naar skills; Wellicht het analyseren van urenstaten”. Frank: “Daarnaast zullen er partner oplossingen zijn die slim gebruik maken van AI. Byner is ‘best-of-breed’, dus alles wat buiten onze kern valt, kan aangevuld worden met oplossingen van derden. Zo hebben wij bijvoorbeeld als eerste ATS straks In2Dialog geïntegreerd in ons pakket.” Onderdeel van Byner De AI-assistent wordt een standaard onderdeel van de Byner applicatie. Iedere klant kan er gebruik van maken zonder extra kosten. Althans, er moet een licentie gekocht worden bij Open AI. Daarnaast moet er tijd geïnvesteerd worden in het schrijven van prompts die passen bij het bedrijf. Hiermee wijkt Byner af van veel andere leveranciers, die AI gebruiken als betaalde toevoeging aan hun systeem. De beoordeling Ik ben onder de indruk van de manier waarop Byner AI heeft geïntegreerd in haar ATS. Op een heel natuurlijke manier kan je als gebruiker op ieder punt van je werkproces om hulp vragen. Door de open inrichting kan iedere Byner klant zijn eigen draai aan de prompts geven. Dat vind ik misschien nog wel het mooiste om te zien: uiteindelijk zal het bedrijf met de beste visie en strategie als winnaar uit de bus komen omdat deze het beste gebruik zal gaan maken van de tools. Iedere recruiter kan zelfs zijn eigen draai aan de teksten geven door een eigen ‘persona’ te beschrijven. De schrijfstijl van de een kan afwijken van die van een ander. Blijft er dan niets te wensen over? Natuurlijk wel! Op dit moment gaat AI binnen Byner alleen nog aan de slag als dat gevraagd wordt. Van mij mag de assistent een pro-actievere houding aannemen: “heb je al aan deze vacature gedacht bij deze kandidaat?”, “Ik mis nog informatie in deze vacature”, etc. Ook bij Byner heb ik het idee dat de potentie om te matchen tussen vacatures en kandidaten nog niet benut wordt. Zelf geeft Byner aan dat dit nog te veel ‘rekentijd’ kost om te doen. Het zou mooi zijn als ze daar een oplossing voor vinden. Overigens functioneren de externe matching engines over het algemeen uitstekend, dus de noodzaak is niet groot. Persoonlijk ben ik wel gecharmeerd van de kracht van de door AI gestuurde chatbot. Anders dan de chatbots uit de vorige generatie, kunnen die een heel natuurlijk gesprek voeren. De argumenten om het niet te doen deel ik dus niet helemaal. Al met al vind ik dat Byner in korte tijd een heel volwassen product heeft neergezet. En het feit dat ze het niet als extra verdienmodel zien, is een mooi uitgangspunt. Lees ook: Kansen van AI voor het ”gewone” flexbedrijf deel 1: overzicht in vogelvlucht Kansen van AI voor het ”gewone” flexbedrijf deel 2: RecruitNow Cockpit “X” directsourcing, NS, TTA, TTM Print Over de auteur Over Hans Scheers Hans Scheers is partner bij Experts in Flex. Expert op het snijvlak van marketing, recruitment en technologie. Bekijk alle berichten van Hans Scheers