"Voor futureproof ondernemen in flex"
SLUIT MENU

Eigen cao voor Nederlandse webwinkels?

Om webwinkels als Amazon en Alibaba het hoofd te bieden, willen websuper Picnic en branchevereniging InRetail een eigen cao opzetten, waarmee zij op arbeidsvoorwaarden kunnen concurreren. Dit meldt het FD.

E-commerce in Nederland biedt werk aan 40.000 werknemers, maar heeft nog geen cao.

Zzp-constructies
Buitenlandse webwinkels die naar Nederland komen kunnen nu profiteren van het feit dat ze alleen gebonden zijn aan Nederlandse wetgeving en hun eigen regelingen. Om die reden is het voor hen eenvoudig om zzp-constructies en lage lonen in te zetten.

Bindend
Eerste stap is het oprichten van een werkgeversvereniging in e-commerce. Als vervolgens 60% van de bedrijven zich aansluit, moeten alle webwinkels die naar Nederland komen zich aan de voorwaarden in die cao houden.

Paar weken
De initiatiefnemers noemen nog geen namen. Wehkamp zegt desgevraagd in gesprek te zijn. Bezorgdienst Gorillas volgt op dit moment de cao van Picnic. Bol.com doet nog niet mee, Coolblue heeft nog niet gereageerd. Brancheorganisatie Thuiswinkel.org praat ook mee. Over een paar weken moet er een werkgeversvereniging staan, die vervolgens de vakbonden uitnodigt om over de cao te onderhandelen.

Tweede paard
FNV vindt dat Picnic onder de cao voor supermarkten valt, maar de rechter was het daar in 2019 niet mee eens. Het e-commercebedrijf zou daarom op nog een tweede (kleiner) paard wedden: een cao voor webwinkels in de supermarktsector. Daarbij zijn naast de vakbonden ook Ahold en Jumbo betrokken.

Picnic-cao
In afwachting van de ontwikkelingen heeft Picnic voorlopig een eigen cao afgesloten met De Unie. Die bevat een loonstijging van 9% uitgesmeerd over drie jaar, en 1% extra. Dat is vergelijkbaar met de supermarkten.

Volgens Michiel Muller van Picnic is de bedrijfstak over vier jaar de grootste sector van de winkelbranche.

Bron: FD, 9 november 2021

Redactie van Flexnieuws - interviews, artikelen, aankondigingen en persberichten.