loading
views
0 reacties
Ed van Viegen

USG People, een ander verhaal bij de cijfers?

Ed van Viegen is verbonden aan MkbController, netwerk van branche gespecialiseerde controllers en financieel directeuren. Opgeleid als registeraccountant, richt hij zich op bedrijven in de flexmarkt. Hier kan hij zijn passie voor klantgerichtheid, efficiënte bedrijfsvoering en cijfers kwijt. Van Viegen werkte eerder onder andere bij PwC, Vitae, Manpower en FSGroep. In zijn blogs bekijkt hij cijfers van uitzenders op een andere manier en schrijft hij over het MKB vanuit de actualiteit. X

USG People: een ander verhaal bij de cijfers?
Volgens minister Dijsselbloem mogen beursgenoteerde ondernemingen best minder aandacht gaan besteden aan het publiceren van hun kwartaalcijfers. Per halfjaar publiceren zou volgens hem prima voldoen. Dat houdt de aandacht beter gericht op de langere termijn en leidt tot minder paniek voetbal op de korte termijn. Die gedachte leverde de afgelopen weken het nodige aan reacties op in de financiële pers. Het geheel overziend is mijn conclusie dat beursgenoteerd Nederland het overwegend niet met Dijsselbloem eens is. Slechts een enkel bedrijf is voornemens over te stappen op het halfjaarlijks publiceren van zijn cijfers. De meeste directies voelen zich juist comfortabel als de verwachtingen van beleggers en financiële pers (want dat zijn de belangrijkste lezers van kwartaalcijfers) zo goed en vooral zo kort mogelijk op de bal worden gemanaged.

De grote uitzenders in Nederland denken er net zo over. Zij weten natuurlijk maar al te goed dat het lastige van voorspellen is, dat het over de toekomst gaat. Hoe langer de te voorspellen periode duurt, hoe moeilijker de voorspelling is te maken. Moeilijke voorspellingen komen 1) nooit uit en leiden 2) altijd tot onverwachte verrassingen. En daar houden beleggers en directies niet van. Journalisten overigens wel, maar die gaan er (helaas voor hen) niet over. Dus blijven de uitzenddirecties, net als de meeste andere beursfondsen, maar veilig bij die kwartaalberichten.

Interessant wordt het dan om eens te kijken hoe die kwartaalberichten er uit zien als er sprake is van een bijzondere omstandigheid. De proef op de som met USG People.

Zoals bekend hebben USG People en Recruit Holdings Co., Ltd. op 22 december 2015 een overnamebod aangekondigd op alle aandelen USG People voor € 17,50 per aandeel. De onderliggende trend is in beide kwartalen (Q4 2014 en Q4 2015) positief. Net als de andere grote uitzenders doet USG het in beide periodes goed. Dus daar zullen de verschillen nauwelijks zitten. De vraag is of USG in haar meest recente kwartaalbericht iets aan haar manier van communiceren heeft veranderd als gevolg van de aanstaande overname.

Om de visueel ingestelde lezer tegemoet te komen kies ik er voor om de beide persberichten van USG te vergelijken aan de hand van een wordle. U kent dat wel, zo’n woordengrafiek. Een vlotte manier om inzichtelijk te maken waar de aandacht van het topmanagement van USG naar uit gaat.
Daarbij moet ik wel zeggen dat ik de overvloedig in de tekst aanwezige cijfers heb genegeerd. Die leiden alleen maar af. Daarnaast heb ik het woord “miljoen” uit de analyse weggelaten. Daar worden we allemaal alleen maar hebberig van. Zeker na het lezen van het NRC van zaterdag 27 februari jongstleden overigens, maar dat terzijde.

Eerst maar eens de wordle zoals af te leiden uit het persbericht van Q4 2014.
USG People - wordle n.a.v. persbericht resultaten Q4 2014

Vooral een financieel inhoudelijk kwartaalbericht. Veel aanduidingen over de periodevergelijking (vierde, jaar, onderliggende, opzichte). Als de belangrijkste genoemde financiële grootheden vinden we omzet, EBITA en resultaten terug. Daarnaast opvallend behoudende weergaven van de eigen organisatie, want noch USG noch People wordt in enorme kapitalen weergegeven. Geen overdreven borstklopperij dus, daar in Almere. De onderliggende positieve trend blijkt uit het prominent vermelde steeg en groei. Dat zien de aandeelhouders natuurlijk graag. Vrij sneu komt de feitelijke business er af. Woorden als professionals, secretary en staffing zijn alleen met de leesbril op te vinden. En markt, laat staan klant komen er helemaal karig af. Toch een feestje voor financials en aandeelhouders dus, zo’n persbericht .
Afijn, we zijn er nu natuurlijk vooral in geïnteresseerd te zien wat de impact op het persbericht is wetende dat er een overname van USG aanstaande is.

Op naar de wordle van Q4 2015 dus!

USG People - wordle n.a.v. persbericht resultaten Q4 2015

En wat is de conclusie? Geen verschil te zien! Hmm, dat is toch bijzonder. USG People staat aan de vooravond van de meest belangwekkende transitie sinds jaren en het lijkt er op alsof het laatste persbericht een slap aftreksel is van die van vorig jaar. Pas na nauwkeurige bestudering valt het woord Offer in de linker boven hoek waar te nemen. Dat slaat op het bod dat het Japanse Recruit heeft uitgebracht. O, en kijk daar in het midden, toch nog een prominente vermelding voor aanmeldtermijn. En inderdaad als je de tekst van het persbericht er bij pakt dan is er op het einde een tabel te vinden die driekwart A4 vult en waar de formele aanmeldtermijnen rondom de aanstaande overname staan vermeld. Voor de rest is er in het persbericht nog een vierregelige alinea te vinden over bijzondere reorganisatie kosten in verband met de overname. En tenslotte besteedt CEO Rob Zandbergen nog de volgende twee zinsnedes aan de overname:
Wanneer het voorgenomen bod van Recruit op onze aandelen, dat op 22 december is aangekondigd, gestand wordt gedaan, gaat USG People verder als onderdeel van een wereldwijd opererende organisatie. Door het samengaan met Recruit kunnen we onze groei nog meer versnellen en onze positionering op het Europese vasteland sneller ontwikkelen.

En was dat het dan? Ja, dat was het dan. Goed. Ik weet niet wat u er van vindt, maar ik vind het karig. Waar is het verhaal over de nieuwe aandeelhouder. Wat gaan USG en Recruit over en weer aan elkaar toevoegen? Waar zit de synergie van de overname? Wat betekent de overname voor de klanten? Voor de leveranciers? Voor de medewerkers? Voor de uitzendkrachten en professionals? Wat zijn de gevolgen voor de interne organisatie? Voor de cultuur? Voor de onderlinge samenwerking? Er ligt voor USG People een nieuwe spannende reis in het verschiet en ook al zijn de bestemmingen nog niet bekend, het is zonde dat het management verzuimt om goed bij de voorpret stil te staan.

Ed van Viegen

Reageren:

*

Gerelateerd nieuws


Meer uit deze rubriek