"Voor futureproof ondernemen in flex"
SLUIT MENU

Haal het maximale uit je flexwerkers

Haal het maximale uit je flexwerkers
Het grootste goed van een werkgever is het personeel. Zowel de mensen in vaste dienst als de flexwerkers. Die laatste groep is al jaren bezig aan een indrukwekkende opmars. Helaas weten maar weinig bedrijven het maximale uit flexwerkers te halen. Dé tip: behandel ze hetzelfde als je vaste medewerkers.

Bedrijven kiezen steeds vaker voor flexwerkers, omdat ze op deze manier eenvoudig en snel de bedrijfsomvang naar boven of beneden kunnen bijstellen. De economische crisis heeft de flexibilisering van de arbeidsmarkt doen versnellen. Maar ook nu de crisis achter ons lijkt te liggen willen bedrijven weerbaar zijn voor tegenslag. Als er een vacature is huren ze bij voorkeur een flexwerker in, want als het niet meer nodig is kunnen ze hem weer zonder veel problemen laten gaan.

Er is nog een reden waarom het aantal flexwerkers toeneemt. Steeds meer (vooral jonge) werkenden willen niet meer lang voor één en dezelfde werkgever werken en kiezen dus bewust voor het bestaan als flexwerker. Ze willen voorkomen dat werk een sleur wordt. Liever storten ze zich vol overgave op kortdurende uitdagingen. Het is een leergierige groep die veel waarde hecht aan persoonlijke ontwikkeling.

Het leven van een flexwerker is niet louter kommer en kwel
De heersende gedachte in Nederland is dat flexwerkers zielenpieten zijn die niets liever willen dan vast in loondienst werken. Met een vaste baan hebben ze namelijk meer zekerheid. Het zijn vooral de laagopgeleide flexwerkers die ‘makkelijker inwisselbaar’ zijn die graag de zekerheid hebben van een vaste baan.

De gelukkige flexwerker bestaat echter ook. Zoals gezegd kiezen steeds meer werkenden bewust voor het bestaan als flexwerker, omdat ze het leuk vinden kortstondige opdrachten uit te voeren voor werkgevers. Dit is goed voor de persoonlijke ontwikkeling en voorkomt dat werken een sleur wordt. Flexwerkers voelen zich dan ook niet zielig, blijkt uit onderzoek van het Economisch en Technologisch Instituut Limburg. Tijdelijke werknemers stralen meer bevlogenheid uit dan de collega’s met een vast contract. Ze voelen zich gelukkiger in hun baan en hebben meer zin om naar het werk te gaan.

Uit een groot Europees onderzoek blijkt dat flexwerkers sneller tevreden zijn met het werk. Dat heeft volgens de onderzoekers te maken met de verwachtingen van werknemers ten aanzien van de werksfeer, collega’s, arbeidsomstandigheden, ontwikkelmogelijkheden, enzovoorts. Werkgevers verwachten aan de andere kant dat de werknemer goed werk levert en zich houdt aan de afspraken. Met een vast contract zijn de verwachtingen hoger dan bij een tijdelijk contract. De werknemer verwacht meer van de werkgever, en de werknemer weet ook dat hij meer moet bieden. Met een tijdelijk contract zijn beide partijen sneller tevreden, omdat de verwachtingen een stuk lager zijn.

Waarom bedrijven baat hebben bij een gelukkige flexwerker
Een gelukkige flexwerker werkt met plezier, is bereid zich in te spannen en voelt zich meer verbonden met het bedrijf dan een flexwerker die niet gelukkig is. Dus het is aan te raden je in te spannen voor deze groep zodat zij zich prettig en gewaardeerd voelen. Dat geldt zeker nu het aantal flexwerkers stijgt. Zij vormen een steeds belangrijker onderdeel van je bedrijfsvoering en bepalen, net als vaste medewerkers, de bedrijfscultuur.

Er is nog een reden waarom bedrijven baat hebben bij een gelukkige flexwerker. Flexwerkers die uitzonderlijk goed presteren wil je uiteindelijk binden aan je bedrijf. Als er binding is tussen werknemer en –gever, is de kans groter dat ze bij jou in vaste dienst willen werken of betrokken willen blijven bij je bedrijf.

Onderzoeker Charissa Freese van de Universiteit Tilburg is gespecialiseerd in ‘de nieuwe arbeidsrelatie’. Zij stelt in het NRC dat bar weinig bedrijven goed omgaan met flexwerkers. Ze voelen zich niet verantwoordelijk voor flexwerkers en betrekken ze niet echt bij het bedrijf. Het gevolg is dat zij zich niet betrokken voelen, waardoor de kwaliteit van de productie daalt.

Haal het maximale uit je flexwerker
De grote vraag is: hoe haal je het maximale uit je flexwerkers? Met andere woorden: hoe zorg je ervoor dat flexwerkers zich gewaardeerd voelen en dat er binding is met het bedrijf? Eigenlijk is het heel simpel: behandel ze hetzelfde als je vaste medewerkers.
Allereerst zorg je ervoor dat flexwerkers worden ingewerkt alsof het vaste medewerkers zijn. Daarnaast is het belangrijk dat je functioneringsgesprekken met ze houdt. Door te praten over het functioneren, waarbij de kwaliteiten en ontwikkelpunten van de flexwerkers uitgebreid aan bod komen, krijgt de flexwerker daadwerkelijk het idee dat hij er toe doet en erbij hoort.

De tweede tip: investeer in scholing van flexwerkers. Behalve dat jij jouw bedrijf daarmee een kwaliteitsinjectie geeft, zorgt het ook voor binding en waardering. Flexwerkers hechten veel waarde aan persoonlijke ontwikkeling. Dat is één van de redenen waarom ze voor meerdere bedrijven kortstondig willen werken. Als je in hun persoonlijke ontwikkeling investeert, zorg je voor een goede werkgever-werknemer relatie, waardoor je flexwerker bereid is meer zijn best te doen. En wie weet, misschien dat hij zelfs een langere periode voor je wilt werken!

Tip nummer drie: vergeet niet je flexwerkers hetzelfde te belonen als je vaste medewerkers. Sla ze dus niet over met bedrijfsuitjes, kerstpakketten, paascadeautjes en alle andere bedrijfsleukigheden!

Conclusie
Het is niet erg ingewikkeld om het maximale uit flexwerkers te halen. En je krijgt er als bedrijf een hoop voor terug, namelijk een gemotiveerd medewerkersbestand met kennis en kunde dat zich met plezier inzet voor je bedrijf. Het komt de kwaliteit van de productie én de werksfeer ten goede. Maar toch blijkt in de praktijk dat maar weinig bedrijven dit goed begrijpen en er naar handelen. Haal het maximale uit je medewerkers; zorg voor binding, betrokkenheid en werkplezier. Daar profiteren jij, je medewerkers én je klanten van!

Jan Meulendijks, Tentoo