KLM en LUMC meest aantrekkelijke werkgevers 2019

0
180

KLM en het LUMC zijn dit jaar de meest aantrekkelijke werkgevers van Nederland. De bedrijven winnen de Randstad Award in de categorieën profit en non-profit, op basis van het jaarlijkse Randstad Employer Brand Research.

Bij deze tiende editie van het wereldwijde Employer Brand Research eindigden NXP en Luchthaven Schiphol (profit) en de ministeries van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen en Justitie en Veiligheid (non-profit) in de top-3.

Randstad: topwerkgevers 2019 in NederlandNederland
In Nederland onderzocht Randstad de aantrekkelijkheid van 471 Nederlandse bedrijven. Werkenden en niet-werkenden beoordeelden werkgevers op onder andere primaire- en secundaire arbeidsvoorwaarden, carrièremogelijkheden, baanzekerheid en werksfeer. Meer dan 17.000 Nederlanders tussen de 18 en 65 jaar werden bevraagd.

Randstad-directeur Marjolein ten Hoonte (l) en HR-directeur Aart Slagt van KLM
Randstad-directeur Marjolein ten Hoonte (l) en HR-directeur Aart Slagt van KLM

KLM: carrière en technologie
KLM scoort niet alleen hoog op de factoren aantrekkelijk salaris en arbeidsovereenkomsten, maar is volgens de ondervraagden bovendien koploper voor wat betreft de carrièremogelijkheden. Ook zien zij de luchtvaartmaatschappij als topwerkgever als het gaat om gebruik van de nieuwste technologie. KLM won de award ook al in 2010, 2011, 2012 en 2015.

vlnr Randstad-directeur Peter Feld, presentator Lex Uting en HR-directeur Jeanneke van Meulebrouck van het LUMC
vlnr Randstad-directeur Peter Feld, presentator Lex Uting en HR-directeur Jeanneke van Meulebrouck van het LUMC

LUMC: kennisuitwisseling
Het Leids Universitair Medisch Centrum wordt gezien als interessante werkgever vanwege de uitdagende werkomgeving en de samenwerking met vooraanstaande kennisinstituten. Het LUMC maakt bovendien werk van een veilige leercultuur, waarbinnen de professionals elkaar intellectueel uitdagen om tot steeds betere oplossingen voor de gezondheidszorg te komen. Ook LUMC won de award al vaker: in 2012 en 2015.

Cultuur en generaties
In het onderzoek is ook aandacht besteed aan de verschillen tussen generaties. Opvallend is dat motivaties om voor een bepaald bedrijf te willen werken weliswaar verschillen per generatie, maar dat in alle gevallen de bedrijfscultuur een cruciale rol speelt. Na salaris en aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarden (71%) stellen respondenten dat een prettige werksfeer (63%) het belangrijkste criterium is dat een bedrijf aantrekkelijk maakt.

Liever geld dan zekerheid
Het onderzoek levert ook verrassende verschillen op per land. Slechts 5% van de Nederlanders is bijvoorbeeld bereid om meer dan 10% van zijn salaris in te leveren in ruil voor baanzekerheid. In de rest van Europa is die bereidheid veel hoger, met 16%. Blijkbaar vertrouwen Nederlanders erop dat ze bij eventueel baanverlies wel weer aan werk komen.

De Randstad Awards is de jaarlijkse verkiezing van de aantrekkelijkste werkgevers wereldwijd. Dit jaar zijn 4.306 bedrijven in 32 landen onderzocht, door 200.000 respondenten uit de betrokken landen te bevragen.

Bron: Randstad, 4 april 2019