Crowdsurance van SharePeople betaalbaar alternatief voor AOV

0
115

SharePeople heeft in de eerste drie jaar een eigen positie verworven op de AOV-markt. De crowdsurance-oplossing, waar zzp’ers een vangnet voor elkaar vormen bij arbeidsongeschiktheid, heeft lage kosten en een laag ziekteverzuim.

De gemiddelde klant is bij SharePeople maandelijks 32 euro kwijt en krijgt daarvoor bij ziekte netto 2.000 euro per maand.

Het actuele beeld na drie jaar:

  • Ziektepercentage 1,1% (incl. coronatijd). Dit is lager dan het gemiddelde onder zzp’ers (2%) en werknemers (4,5%).
  • Momenteel 3.300 klanten. De verwachting is dat dit aantal binnen een jaar verdubbeld is.
  • De meeste klanten kiezen voor een inkomensniveau van 2.000 euro nettto per maand, gevolgd door 3.000 en 1.500 euro.
  • Zzp’ers uit alle branches weten SharePeople te vinden. Zorg en bouw zijn beide goed vertegenwoordigd.
  • Een deel van de klanten heeft de arbeidsongeschiktheidsregeling gekoppeld aan hun pensioen. Niet aangesproken ziektegeld wordt dan naar hun eigen pensioenpotje bij BrightPensioen overgemaakt.

Ziekmelding
In tegenstelling tot andere schenkkringen heeft SharePeople geen verplichte bijeenkomsten en geen verplichte spaarinleg. Ook hoef je je bij ziekte niet bij eigen groepsleden ziek te melden, maar bij een onafhankelijke arbodienst.

Maximaal 6%
Een klant doneert maximaal één keer per maand maximaal 6% van de gekozen inkomensdekking (1.500, 2.000 of 3.000 euro). Dus maximaal 90, 120 of 180 euro. Omdat het ziekteverzuim bij SharePeople laag is, vallen deze kosten in de praktijk veel lager uit dan deze maximale bedragen. Cosmas Blaauw, oprichter van SharePeople: “We laten deze cijfers nu drie jaar stabiel zien. Ook in de coronatijd is ons ziekteverzuim laag gebleven. De groei het laatste jaar is een indicatie dat het kwartje nu valt bij zzp’ers en ondernemers.”

Bron: SharePeople, 27 juli 2020