"Voor futureproof ondernemen in flex"
SLUIT MENU

Waarom HeadFirst Global en Impellam Group samen zijn gegaan

De internationale HR-dienstverleners HeadFirst Group en Impellam Group zijn in maart officieel samengegaan. CEO van HeadFirst Group en bestuurslid van HeadFirst Global Marion van Happen vertelt hoe de twee organisaties elkaar versterken.

CEO Marion van Happen heeft een duidelijke missie: “HeadFirst Group heel hard laten groeien.” In 2022 nam HeadFirst Group vier bedrijven over. Daarna groeide het grotendeels organisch. In maart dit jaar volgde weer een overname, namelijk van Impellam Group: een internationale MSP-dienstverlener en specialist in recruitment van STEM-professionals (Science, Technology, Engineering, Mathematics). Van Happen heeft hoge verwachtingen van de samenwerking.

Groei van HeadFirst Group

Tot nu toe lijkt de zogenaamde ‘buy and build’-strategie goed te werken. In 2023 steeg de omzet met 21% naar 2,6 miljard euro en het aantal personeelsleden nam toe van zo’n 400 naar 450 medewerkers. Daarnaast werken zo’n 25.000 professionals (zelfstandig of in dienst van leveranciers) via HeadFirst Group bij opdrachtgevers in Europa. Dat doen ze via labels als HeadFirst, Staffing Management Services, Sterksen, StarApple en ProUnity.

“Onze merken passen qua cultuur bij elkaar en vullen elkaar aan wat betreft het type dienstverlening”, vertelt Van Happen. “De markt heeft behoefte aan een partij die alles op het gebied van talent organiseert. Als HeadFirst Group zijn we bezig die partij te worden. Voor elke vraag hebben we een oplossing.”

Overname Impellam Group

In maart is de nieuwe holding HeadFirst Global gecreëerd, om HeadFirst Group en Impellam Group samen te brengen. HeadFirst Global is goed voor een omzet (spend under management) in 2023 van 8 miljard euro. De holding heeft 2.100 medewerkers en er zijn meer dan 75.000 professionals actief bij meer dan 1.300 opdrachtgevers over de hele wereld. Waar HeadFirst Group vooral klanten heeft op het vasteland in Europa, is Impellam Group ook actief in het Verenigd Koninkrijk, Noord-Amerika en Australië.

Van Happen: “We hebben dezelfde waarden, diversiteit aan dienstverleningen en type opdrachtgevers, maar concurreren niet met elkaar. Het is een waanzinnig mooie wederzijdse aanvulling. Dit biedt volop groeikansen.”

‘1 + 1 = 3’

Er gingen 1,5 jaar aan gesprekken vooraf aan de overname. “We hebben het zorgvuldig aangepakt, omdat we echt willen dat één plus één, drie is”, zegt Van Happen. “Op welke manier voegen de twee organisaties waarde aan elkaar toe? Hoe zorgen we voor optimale samenwerking? Dat vergt voorbereiding.”

Ze verwacht meer carrièremogelijkheden voor de werknemers. “In 2022 hebben we een aantal bedrijven overgenomen waarbij ik nu al veel kruisbestuiving zie. Bijvoorbeeld talent sourcer StarApple en HR-techbedrijf ProUnity. In het begin is iedereen nog gefocust op zijn eigen werkzaamheden, maar naargelang mensen langer samenwerken ontstaan nieuwe mogelijkheden. Voor nieuwsgierige mensen met internationale ambities kunnen we nu nog meer kansen bieden.”

HR blijft mensenwerk

Van Happen merkt dat steeds meer bedrijven interesse hebben in MSP-dienstverlening. “Bestuurders realiseren zich dat ze een integrale visie op talent nodig hebben. Of het nu gaat om vast of tijdelijk personeel, mensen op locatie of op afstand: het werk moet gewoon gedaan worden”, vertelt ze. “Tegelijkertijd raken we gewend aan meer gemak dankzij data en nieuwe technologie. Wij combineren dit in onze fullservice dienstverlening: technologie en HR-oplossingen.”

Technologie is ontzettend belangrijk in de dienstverlening, maar volgens Van Happen onderscheidt HeadFirst Group zich vooral dankzij de medewerkers. “We maken slim gebruik van technologie in onze dienstverlening, zodat onze collega’s zich kunnen focussen op waar zij echt goed in zijn: met persoonlijk contact waarde toevoegen voor opdrachtgevers, leveranciers en zelfstandig professionals.”

HR blijft ook mensenwerk, benadrukt ze. “Onze experts kunnen opdrachtgevers helpen een langetermijnvisie te ontwikkelen om talent aan te trekken en te behouden. Dat zijn steeds vaker strategische beslissingen waarbij HR-directeuren een belangrijke rol spelen. Gelukkig hebben klanten vertrouwen: de gemiddelde contractduur is maar liefst 9 jaar. Dat bewijst wel dat we waardevol werk doen.”

Redactie van Flexnieuws - interviews, artikelen, aankondigingen en persberichten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *