SLUIT MENU

Hoe bereik jij als recruiter de juiste doelgroep?

Als recruiter weet je natuurlijk als geen ander hoe lastig het soms kan zijn om de juiste mensen te vinden voor een bepaalde functie. Vooral in de huidige tijd, waarin de meeste mensen voorzien zijn, is het nog belangrijker om te zorgen dat je niet alleen de juiste doelgroep weet te bereiken, maar ze ook bereid weet te vinden een switch te maken naar een ander bedrijf. Een berichtje op linkedin is dan vaak niet meer genoeg en je zal dus als recruiter net even dat stapje extra moeten zetten om ervoor te zorgen dat ze enthousiast worden en in ieder geval het gesprek met je willen aangaan. Hoe je dit het beste kunt doen, vertellen we je nu.

Ga in gesprek met je klant

Als recruiter krijg je natuurlijk de opdracht om personeel te vinden dat niet alleen past binnen de functie wordt uitgezet, maar ook binnen het bedrijf. Het belangrijkste is dus om door middel van een gesprek met je klant, het bedrijf waarvoor je uiteindelijk op zoek gaat naar personeel. Je zult zien dat softskills voor veel bedrijven anno 2024 steeds belangrijker worden en zaken zoals sociale vaardigheden en hoe iemand is als persoon, vaak veel belangrijker zijn, dan of iemand wel precies 2 jaar ervaring heeft in een soortgelijke functie. Kijk wat een bedrijf te bieden heeft, wat jij uiteindelijk kunt gebruiken als extra om een potentiële nieuwe werknemer over de streep te kunnen trekken. Stel dat je op zoek gaat naar één of meerdere schilders, voor een schilderbedrijf in de buurt, dan zijn ze vaak gevoelig voor een eigen werkbus met vouwladder, zodat ze kunnen gaan en staan waar ze willen. Door een nauwe samenwerking met je klant, kun je veel doelgerichter op zoek naar geschikte mensen voor bepaalde functies.

Weet waar je doelgroep zich bevindt

Tegenwoordig doen we ontzettend veel via social media, maar om even in hetzelfde voorbeeld te blijven, dus van een schilder, dan is de kans klein dat een schilder die op zoek is naar een nieuwe baan, op bijvoorbeeld LinkedIn te vinden is. Steeds meer schilders en ook andere bouwvakkers hebben het wel, maar dit is nu niet de plek waar je doeltreffend een grote groep weet te vinden. Je doet er dus veel verstandiger aan om te adverteren op plekken waar ze wel komen. Hierbij moet je denken aan grote billboards naast de weg of op de radio. Iedereen die in de bouw werkt of heeft gewerkt, weet natuurlijk dat de radio vaak het eerste is wat aangaat als de werkdag begint. Nu hoeft het natuurlijk niet zo te zijn dat je specifiek op zoek gaat naar mensen die in vaste dienst komen. Ook recruiten op ZZP’ers behoort tot de mogelijkheden, bijvoorbeeld omdat je klant een grote klus heeft, waarvoor ze tijdelijk extra mensen nodig hebben. Wel even checken of ze over een AOV beschikken, zodat je straks niet in de problemen komt op het moment dat er iets gebeurt. Natuurlijk zijn ze hier zelf verantwoordelijk voor, maar is het wel prettig dat je ook ZZP’ers hebt die hier serieus over hebben nagedacht.

De juiste communicatie

De kracht van een goede recruiter ligt hem met name in het gebruiken van de juiste communicatie. Stel dat je op zoek bent naar een manager voor een groot bedrijf, dan is de manier waarop je praat en schrijft, ook wel de ‘tone of voice’ genoemd, anders dan wanneer je op zoek bent naar een productiemedewerker of bouwvakker. Waar een schilder zich bezighoudt met een kamersteiger kopen, is een manager natuurlijk op heel ander niveau bezig. Nu wil dat absoluut niet zeggen dat iemand minderwaardig is. Sterker nog, zonder deze laag werknemers hebben managers natuurlijk geen werk. Wat met name belangrijk is, is dat je ervoor zorgt dat jullie elkaar begrijpen en je het juiste geluid weet over te brengen, waardoor je iemand ook weet te triggeren om het gesprek aan te gaan om eens te kijken of er een leuke nieuwe job in het verschiet ligt. De tijd dat de mensen allemaal massaal bij de uitzendbureaus aankloppen, op zoek naar een nieuwe baan, die lijkt wel wat te zijn vervlogen.