"Voor futureproof ondernemen in flex"
SLUIT MENU

3 manieren om uitzendkrachten langer aan je te binden

Anno 2024 is het voor werkgevers en dus ook uitzendbureaus nog altijd een flinke uitdaging om nieuw personeel te vinden. Des te belangrijker is het dus om je niet alleen te focussen op het vinden van nieuw personeel, maar vooral ook om te investeren in het behoud van het personeel dat al bij of voor je werkt. Je kunt je namelijk wel voorstellen dat er in bepaalde branches vrij gemakkelijk wordt geswitcht van werkgever op het moment dat ze ergens anders kansen krijgen die ze bij het huidige bedrijf niet krijgen. Als uitzendbureau is het daarom ook steeds belangrijker om niet alleen te zorgen voor de juiste match op dat moment, maar ook om nauw samen te blijven werken met de bedrijven zelf. Dit zorgt er namelijk voor dat je als uitzendbureau precies weet wat er binnen een bepaald bedrijf nodig is en kan hier relatief eenvoudig op worden ingesprongen. Alleen geld is namelijk vaak niet de reden dat mensen ervoor kiezen om naar een andere werkgever te gaan. Doorgroeimogelijkheden en vooral ook waardering is voor meer dan de helft van de mensen de reden dat ze vertrekken. Daarom delen we graag 3 manieren met je om uitzendkrachten langer aan je te binden.

Biedt trainingen en cursussen aan

Niet iedereen heeft de ambitie om door te groeien, maar het deel die dit wel wil, moet hiervoor natuurlijk wel de kans krijgen. Door uitzendkrachten trainingen en cursussen aan te bieden, geef je ze de mogelijkheid om zichzelf verder te ontwikkelen, waardoor ze binnen het huidige bedrijf vaak een stap kunnen maken. Het daarbij wel belangrijk dat deze trainingen in samenspraak met het bedrijf worden gemaakt, zodat ze precies zijn afgestemd op de werkprocessen van het bedrijf. Dit geldt overigens niet alleen voor het zakelijk gedeelte, maar ook voor de persoonlijke ontwikkeling. Je zult merken dat wanneer er wordt geïnvesteerd in werknemers, ze zich meer gewaardeerd voelen en daardoor ook veel meer betrokken voelen. Iets wat uiteindelijk ook zorgt voor een verhoogde productiviteit.

De juiste begeleiding

We zien nog steeds vaak dat op het moment dat werknemer en werkgever aan elkaar zijn gekoppeld, een deel van de uitzendbureaus de handen er vanaf trekt. Ontzettend zonde als je het ons vraagt! Dit is namelijk een ontzettend belangrijk onderdeel van het hele traject om ervoor te zorgen dat iemand zich op zijn of haar gemak voelt. Dit hoeven geen dagelijkse gesprekken te zijn, maar spreek bijvoorbeeld af om de eerste week even telefonisch samen te evalueren. Dit is niet alleen prettig voor jou als uitzendbureau, maar ook voor de desbetreffende medewerker. Eventuele uitdagingen kunnen dan in een vroegtijdig stadium worden getackeld.

Zorg voor een prettige werkomgeving

Een mooie baan en goed salaris is leuk, maar uiteindelijk is een prettige werkomgeving het allerbelangrijkste. Daarbij is het belangrijk dat uitzendkrachten zich welkom voelen en vooral ook gewaardeerd. Te vaak zien we dat ze worden gezien als ‘buitenstaander’ terwijl dit natuurlijk absoluut niet het geval is. Ze zijn onderdeel van het team, net zo goed als de mensen die er al jaren werken. De kans dat ook zij via een uitzendbureau zijn binnengekomen is vrij groot.

Facilitair ze waar nodig

Om ervoor te zorgen dat uitzendkrachten zich langer aan je zullen binden, is het belangrijk dat je ze faciliteert waar nodig. Dat houdt in dat je bijvoorbeeld meedenkt over huisvesting, vervoer en allerlei andere zaken. Vooral wanneer het gaat om bijvoorbeeld arbeidsmigranten. Waarom geen auto leasen bij Arval, waar ze met meerdere mensen kunnen carpoolen naar hun werk? Dit is niet alleen veel voordeliger voor het uitzendbureau, maar zorgt er ook voor dat uitzendkrachten op een fijne en prettige manier naar hun werk kunnen rijden. Er is namelijk niets zo vervelend dat ze eerst een kwartier naar het trein- of busstation moeten lopen, om vervolgens vanuit daar nog een half uur te moeten reizen naar hun

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *