Verkiezing Meest Invloedrijke Recruiter 2019

0
214

De winnaars van de elfde editie van de verkiezing ‘Meest Invloedrijke Recruiter’ werden vrijdag 31 januari bekend gemaakt tijdens het Award Event in het koetshuis van Huize Frankendael, Amsterdam.

MIR2019 - Award Event in Huize Frankendael
Huize Frankendael

Circa 60 mensen – invite-only – waren daar verzameld tijdens een goed verzorgde bijeenkomst met drankjes en hapjes. Het event werd gesponsord door Cammio, Carerix, Compagnon, Independent Recruiters, Talmark en WeAreKeen.

Winnaars
De titel ‘Meest Invloedrijke Recruiter’ is binnengehaald door Arnold Janssen (PHIND), hij won de juryprijs. Fleur Aalbrecht (Time to Hire) is winnaar van de publieksprijs.

‘Arnold is in staat buiten de box te denken, hij is heel creatief in het genereren van originele manieren om kandidaten te interesseren voor een vacature. En Fleur viel op, doordat ze de suggestie deed dat het sollicitatieproces helemaal vanuit de kandidaat zou moeten worden ingericht; wat wil die weten, waar heeft die behoefte aan?’ verklaart initiatiefnemer en organisator Bas Westland in zijn terugblik.

Naast deze hoofdcategorie kon er ook worden meegedongen naar public awards in de categorieën:

  • Agency Recruiter, winnaar Paco de Heij, werkzaam bij Time to Hire
  • Interim Recruiter, winnaar Jeroen Botman, werkzaam bij Time to Hire
  • Recruitment Talent, winnaar Daisy Pusceddu, werkzaam bij Your Talent Recruitment
  • Corporate Recruiter, winnaar Fleur Aalbrecht, werkzaam bij Time to Hire
  • Recruitment Marketeer, winnaar Michiel Martens, werkzaam bij De Selectie

En naar jury awards in de categorieën:

  • Recruitment Talent, winnaar Mariya Burkhanova, werkzaam bij WeAreKeen
  • Recruitment Marketing, winnaar Jelmer Zuidema, werkzaam bij Roadtrip

Bekijk de resultaten en profilering per deelnemer via MIR2019/results

Award Event Verkiezing Meest Invloedrijke Recruiter 2019
Award Event Verkiezing Meest Invloedrijke Recruiter 2019, introductie door Bas Westland

De recruiters werden genomineerd door vakgenoten, collega’s, klanten en kandidaten. Traditiegetrouw werd er ook stevig gesjoemeld met de publieksstemmen, maar de ongeldige stemmen (waaronder ‘mijn hond’ en ‘mijn tante’) werden vakkundig opgespoord en in het resultaat buiten beschouwing gelaten.

Bas Westland in een commentaar aan ondergetekende: “Zoals wij het nu opschonen dat is behoorlijk arbeidsintensief. Ik sta open voor tips om via een makkelijke manier stemmen te kunnen valideren, zonder dat het op een verzamelactie lijkt van e-mailadressen. Want daar gaat het mij niet om, ik doe dit puur om recruitment een podium te geven, niet om via zo’n verkiezing ongevraagd allerlei reclameboodschappen te kunnen sturen. Een nieuwe manier vinden voor de validatie van publieksstemmen, zie ik als een doel voor volgend jaar.”

Jelmer Zuidema, Bas Westland, Monique de Jong tijdens MIR2019 Award Event
Jelmer Zuidema, Bas Westland, Monique de Jong tijdens MIR2019 Award Event

Er werden 5310 stemmen uitgebracht voor de publieksprijzen, 34 genomineerden gingen de strijd aan en daarvan deden 14 ook daadwerkelijk hun best om de juryprijs te winnen.

Jezelf presenteren
Om in aanmerking te komen voor de awards moesten de deelnemers kennis van recruitment hebben, maar zichzelf ook kunnen presenteren en een campagne kunnen voeren. De coaching hiervoor werd aangeboden en gerealiseerd door de sponsoren WeAreKeen, Cammio en Talmark.

Jury
Voor de juryprijs moesten 5 video-vragen worden beantwoord die op kwaliteit werden beoordeeld door Monique de Jong (Winnaar Meest Invloedrijke Recruiter 2018), Gusta Timmermans (voorzitter Recruiters United), Ronald van Driel (trainer van Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie) en Marco Hendrikse (Marketing en Content Manager bij artra).

Tweetalig
Dit jaar was de verkiezing helemaal tweetalig. ‘We hebben in Nederland een grote Engelstalige recruitment community’, verklaart Westland. ‘Door de verkiezing tweetalig in te steken, geven we deze grote groep ook toegang tot de verkiezing.’

Hoe word je influencer?
De wereld van recruitment draait om kennis van zaken, maar voor een groot deel ook om aandacht en invloed, snapt Bas. Hij trakteerde de genodigden bij dit Award Event op een presentatie van Omar Kbiri, de bedenker van de VEED Awards en oprichter van MAAK. Met een camera van circa 100 euro plus de nodige durf, inventiviteit en toewijding kom je al ver. Op welke manieren kun je volgers bereiken en invloed uitoefenen? Wie springen eruit in de wereld van influencers, waarom?

Candidate journey
Invloed, knowhow en het juiste netwerk zijn nodig, maar het draait natuurlijk om de mensen die solliciteren, dat werd eveneens wel verzucht tijdens een gesprek, daar in Frankendael. Hoe ervaren sollicitanten de candidate journey? ‘Het vak van recruiter moet je niet licht opvatten, ons imago staat of valt met hoe we omgaan met mensen hoor en het wordt er niet eenvoudiger op’, verzuchtte een van de aanwezige recruiters.

Resumé
Point taken. Het is Bas Westland in ieder geval gelukt er een aantrekkelijk event van te maken en sponsors aan te trekken om het geheel te faciliteren. Alle genomineerden krijgen een gratis ticket voor het Emerce Recruitment Event en twee tickets voor de aansluitende R-Night op 9 april a.s. in De Meervaart, Amsterdam.

Lees het volledige Engelstalige verslag door Bas Westland, EmploIT, inclusief tips van de jury voor de genomineerden.

Samenvatting en foto’s: Hinke Wever, FlexNieuws