Manager vaak bepalend voor retentie medewerkers

0
119

Voor een op de vijf medewerkers is de huidige manager reden voor vertrek. Omgekeerd zeggen evenveel medewerkers dat de manager juist reden is om te blijven.

De manager is dus van grote invloed op de retentie van medewerkers, zowel in positieve als negatieve zin. Dit blijkt uit Het Nationale Management Onderzoek, uitgevoerd door ISBW onder duizend respondenten.

Jongeren
Onder jongeren (18-25 jaar) zijn de cijfers hoger: een op de vier (27%) zegt dat de manager de reden is om te blijven, dan wel te vertrekken.

Tevreden
Bijna een derde van de medwerkers (29%) bestempelt zijn huidige manager als de ideale manager. Hoe hoger het niveau in de organisatie, hoe groter de tevredenheid. Van de medewerkers in een strategische positie geeft ruim de helft (55%) aan dat zijn huidige manager zijn ideale manager is. Op tactisch niveau geldt dit voor 36% en op operationeel niveau voor 27%.

Ontwikkelen
Rob Rijbroek, directeur bij ISBW: “Omdat organisaties transformeren en de rol van managers verandert, is het zaak dat managers zich blijven ontwikkelen. Je moet bijvoorbeeld kunnen coachen, organiseren en zowel oog voor het team als voor commercie hebben. Het is een kwestie van het aanwakkeren van de juiste kwaliteiten.”

Het onderzoek vergelijkt de huidige en de ideale manager op aspecten als coaching, organisatie en ondernemerschap.

Bron: ISBW, 5 september 2019