Interim-managementbureaus groeien ondanks dalende tarieven en marges

0
138

Interim-managementbureaus werken in een uiterst competitieve markt. De marges en uurtarieven van de branche staan onder druk. Toch nemen de omzetten toe en zijn de spelers in de markt positief, blijkt uit onderzoek van ZiPconomy en ABN AMRO.
Interim-managementbureaus anno 2019
De afgelopen jaren daalden de bureaumarges en de uurtarieven van de interim-managers.

Daling gemiddelde marge
De gemiddelde marge ligt inmiddels op 20 procent, waar deze acht jaar geleden nog 30 procent bedroeg. Het gemiddelde uurtarief (inclusief bureaumarge) van een gemiddelde interim-manager is in acht jaar met 20 euro gedaald naar 121 euro per uur. Toch zeggen de bureaus zelf weinig last te hebben van deze trends en zijn ze positief gestemd over de toekomst.

De bureaus verwachten dat de vraag naar interim-managers blijft stijgen. Dat blijkt ook uit de stijgende omzetten van dit type bemiddelaars.

Waar komt de groei vandaan?
Interim-managementbureaus verwachten dat de arbeidsmarkt nog verder zal flexibiliseren en dat de behoefte aan specialisten toeneemt. Daar spelen zij slim op in door zich vooral te richten op specialismen zoals HR, logistiek, finance of overheid. Door selectief en onderscheidend te blijven, kunnen de bureaus blijven voldoen aan de toenemende vraag. Ondanks een substantiële daling van de bureaumarge en de tarieven, zien de interim-managementbureaus daarom nog volop kansen en definiëren zij hun markt als ‘groeimarkt’.

Interim-managementbureaus anno 2019

Meer variatie
Tegelijkertijd is er steeds meer variatie in de invulling van interim-managementopdrachten.
Voorheen werden interim-managers vooral ingezet bij verander- en crisismanagement, momenteel zit de groei juist in overbruggingsmanagement, project- en programmamanagement.

Interim-specialist
Door de behoefte aan specialistische kennis en vaardigheden, wordt de term interim-manager fluïde en gaat steeds meer richting de interim-specialist. Hierdoor wordt het verschil met partijen die bemiddelen voor zelfstandige professionals of executive search bureaus kleiner.

Fee-structuur
Bureaus specialiseren zich en bieden extra diensten aan, maar uit het onderzoek blijkt ook dat ze niet radicaal vernieuwen. Nieuwe dienstverleningsmodellen zijn beperkt, innovaties vinden blijkbaar eerder plaats binnen bestaande proposities. De fee-structuur is hoofdzakelijk nog traditioneel, al werken bureaus vaker met een vaste vergoedingsfee en succesfee.

Bron: ZiPconomy/ABN AMRO, 29 november 2019