In Person, Jim Kok (31) volgt vader Herman Kok op als CEO

0
3099

In Person, Jim Kok (31) volgt vader Herman Kok op als CEO

In PersonBij In Person gaan de dingen net even anders dan in andere uitzendorganisaties. Dit verhaal past wel bij de bedrijfscultuur die oprichter/eigenaar Herman Kok – ‘First In Person’ – voorleeft en stimuleert. Hij heeft het bedrijf de sfeer meegegeven van een grote familie. De machtswisseling maakt In Person ook daadwerkelijk tot een familiebedrijf.

Opvolging
“Ik was natuurlijk wel al eens bezig met mijn opvolging en keek daarvoor af en toe om mij heen. Deze stap kwam vroeger dan ik had zien aankomen. En ik vind het fantastisch,” zegt Herman. “Het leuke is, hierdoor blijft In Person het unieke bedrijf dat ik ben begonnen en heb uitgebouwd.
Herman Kok, In PersonOoit was ik een langharige rock drummer, die in het uitzendvak rolde, omdat de moeder van mijn vriendin een vacature voor me had gevonden als intercedent. Ik ben nog steeds wie ik was, alleen mijn haar is nu korter,” zegt hij. “En als ik geen uitzendbureau was gestart, had ik een reclamebureau kunnen oprichten want ook daar ligt mijn hart.

De overeenkomst tussen mij en mijn zoon Jim zit in ‘veel haar’ en passie voor vormgeving, schrijven en reclame, passie voor mensen. Met zijn verschijning en zijn spirit blijft de eigenheid van In Person voortleven. Ik zie dat klanten die ‘ongewone’ aanpak van ons verfrissend vinden en waarderen.”

Jim werkt sinds 5,5 jaar in het familiebedrijf, waarvan de laatste drie jaar als ‘Chief Creative’ in het marketing team. Hij heeft, zo geeft hij ook zelf aan, dezelfde mix van interesses als zijn vader, is een uitstekende schrijver en verkoper. Hij is opgeleid in grafische vormgeving, heeft in dat vak en als marketeer gewerkt en ook hands-on gewerkt in de uitzendbranche. De term ‘First In Person’, als titel op de visitekaartjes van zijn vader Herman, heeft hij bedacht.

“Eerlijk gezegd overviel hij mij wel een beetje met dit plan,” zegt Herman lachend. “Hij maakte me midden in de nacht wakker en zei: ik ben voortaan de leider van In Person. En ik wist: dit klopt, hij heeft gelijk dat het moment niet beter kon zijn dan nu. Hij heeft in de laatste paar jaar alles wat ik wil uitstralen met In Person 150% beter verwoord en verwerkt in onze uitingen dan ik zelf had gekund. Hij heeft mijn gedachtegoed perfect vertaald. ‘Niet zo vreemd’, zei Jim tegen mij, ‘ik ken jou immers al 31 jaar.”

Herman: “Ik liep natuurlijk al enige tijd te denken over mijn opvolging, maar deze mogelijkheid had ik nog niet concreet zien aankomen. Ik verwachtte nog enige tijd door te gaan als leider van In Person. Maar gezegd: ik vind het fantastisch. De timing is prima. Ik zat 1 december jl. 40 jaar in het vak. Ik blijf grootaandeelhouder en stand by voor adviezen, al zal ik wat meer op afstand blijven om Jim de ruimte te geven zich in zijn nieuwe rol te ontwikkelen. Ik vertrouw het hem van harte toe.
Ik heb meerdere bedrijven opgezet en zal mij absoluut niet vervelen.”

Jim Kok, In Person

Familiebedrijf
“Mijn vader was mijn grootste leermeester,” zegt Jim.
En qua timing? “Ik heb afgelopen najaar een leiderschapstraining gedaan. Daar zag ik dat dit het goede moment is, dit is wat ik nu wil doen. In Person was bezig een familiebedrijf te worden en dat wordt het dan nu ook echt.”

Trackrecord
Jim heeft opleidingen gevolgd in grafisch ontwerp, fotografie en videobewerking. Hij heeft enige jaren in dat vak en bij een marketingbureau gewerkt.

In de uitzendbranche is hij gestart als intercedent bij Manpower. Ruim 5 jaar geleden maakte hij de overstap naar In Person, werd accountspecialist bij een In House vestiging in Ochten, bij Tiel.
Vervolgens werkte hij bij Marfo en in Utrecht bij de In House vestiging van PostNL. Na zijn ervaringen ‘in het veld’ maakte hij drie jaar geleden de overstap naar het hoofdkantoor van In Person en werd hij de creatief eindverantwoordelijke op Marketing. Hij heeft de branding van In Person samen met collega’s online en offline op een nieuwe manier op de kaart gezet.

“Ik dacht in de afgelopen jaren wel eens ‘what if’ ik de nieuwe leider van In Person word? Dan zou dit echt het familiebedrijf worden dat het bezig is te zijn. Ik kampte met mijn onzekerheid of ik die verantwoordelijkheid zou kunnen dragen. De leiderschapstraining gaf mij het inzicht dat ik mijn onzekerheid kan benutten. Onzekerheid zie ik nu als een kracht. Ik weet dat dit past bij wie ik ben en de timing is goed.

Ik ben natuurlijk ‘the new kid on the block’, maar ik heb een team van uitstekende mensen om mij heen, zoals Ralph Hoogerhuis, onze CFO, Brigitte Pouwels, verantwoordelijk voor de operatie en Sabine Ottink, verantwoordelijk voor onze nieuwe klanten. Samen met hen ga ik de spirit en bedrijfsvoering van In Person bewaken en verder uitdragen.”

Life program
“Een van mijn voornemens is, dat we werken aan een plan voor een hogere levenskwaliteit van uitzendkrachten. ‘Geluk’ is een centraal thema geworden in de filosofie van In Person.
Daarom willen we life programs ontwikkelen, die erop zijn gericht het netto besteedbaar inkomen te verbeteren. Veel uitzendkrachten verdienen minimumlonen en kampen met schulden, wat regelmatig leidt tot loonbeslagen. Wij leren onze intercedenten hoe ze uitzendkrachten financieel advies kunnen geven, waardoor hun uitgaven lager worden. De kans op loonbeslagen zouden we kunnen verkleinen door collectieve zorgverzekeringen, collectieve telefoonabonnementen die de kosten van hun levensonderhoud verlagen. Dat gaan we uitzoeken.”

Orchestrator
“Bij In Person draait het om gelukkige klanten, flexkrachten en eigen medewerkers,” zo besluit Jim. “Daar ga ik mij voor inzetten.”

Welke titel ga jij voeren, nu je voor je vader al de titel ‘First in Person’ hebt bedacht?

“Ik ben CEO. En very In Person staan die letters voor Creative Emotional Orchestrator.”

Interview: Hinke Wever, FlexNieuws