"Voor futureproof ondernemen in flex"
SLUIT MENU

Hoe ervaren kandidaten jouw organisatie en wervingsproces?

Hoe ervaren kandidaten jouw organisatie en wervingsproces? Breng het in kaart 

Hoe blijf je als recruiter meester in je vak? Door je te verdiepen in de candidate journey.
Dat onderwerp stond centraal tijdens het Bureaurecruitment Event op 28 mei jl, waarbij Linda Hopmans, directeur Techniek & Bouw, Randstad als dagvoorzitter de deelnemers welkom heette en de sprekers introduceerde.

Han Mesters, Bureaurecruitment event 2019

Het event werd gehouden in Amsterdam Art Center. Een inspirerende plek; je kunt er van  allerlei schilderijen en objecten genieten, netwerken en naar sprekers luisteren. De variatie aan kunst is groot en veelkleurig. Je wordt er vrolijk van. Dat is een mooie brug naar het thema, want de sprekers vertelden vanuit hun eigen specialisme over de veranderende arbeidsmarkt en de mate waarin kandidaten voor jobs en organisaties enthousiast worden van wervingstrajecten. Zouden zij je willen aanbevelen?

Ga op zoek naar medewerkers die inspireren
Han Mesters, sector banker zakelijke dienstverlening bij ABN Amro, mocht als spreker de aftrap verzorgen. Hij schilderde economische ontwikkelingen met de passie van een volleerd entertainer met een scherpe boodschap. Op wereldschaal is er een verandering gaande, multinationals hebben moeite om hun verdienmodel aan te passen en voldoende te vernieuwen. Dat lukt slechts enkelen. Vanuit de bestaande bedrijfscultuur en de daarin ondergedompelde medewerkers kan geen vernieuwing ontstaan. De hoop is gevestigd op het binnenhalen van mensen met een andere, inspirerende manier van denken; mensen, die het principe van duurzaam ondernemen begrijpen en een organisatie weer aantrekkelijk maken voor jonge generaties.

Dat betekent voor recruiters: niet slaafs ‘meer van hetzelfde’ leveren, maar werknemers met andere kwaliteiten vinden en de moed hebben om daar met de klant het gesprek over aan te gaan.

Candidate journey onderzoeken en mappen
Vervolgens komt de vraag: hoe richt je vernieuwing van organisaties technisch in?
Hoe maak je veranderingen en de behoefte aan veranderingen aantoonbaar?

Met een goed administratief wervingsproces kan de candidate journey, de employee journey en de customer journey worden geleid en ook worden gemonitord. Waar gaat het goed in het proces, hoe is de feedback ingericht, waar haken mensen af? Waar is door het tunen van dit proces op meerdere terreinen winst te behalen?

Happy met je wervings- of dienstverleningsproces?
Het advies is allereerst: map je eigen candicate journey tot in detail. Solliciteer bij je eigen organisatie en check hoe de processen zijn ingericht. Dat werkt als een spiegel. Word je er vrolijk van of haak je af? Waarom? Breng de ‘reis’ door het proces volledig in kaart en verbeter hem dan stap voor stap. Zo verbeter je niet alleen je dienstverlening, maar op termijn ook je verdienmodel, want niets is zo afbrekend als een negatieve rating door kandidaten en klanten.
Mark Berendsen, Bureaurecruitment event 2019

 

Het event werd gesponsord door Bullhorn, hr en recruitmentsoftware, en door Starred, een ratingtool. Beide kregen gelegenheid te laten zien hoe goed/slecht recruiters scoren in de candidate journey.

Wat is je NPS? Gaan anderen jou aanbevelen?
Hoe staat het ervoor met de gemiddelde Net Promotor Score (NPS) van recruiters en personeelsbemiddelaars? Hoe score je? Hoeveel sterren geeft een kandidaat aan diverse stadia van het wervingsproces? Zou hij/zij je organisatie aanbevelen aan anderen en dus een promotor willen worden van jouw organisatie en je dienstverlening?

Margedruk en procesverbetering
Ook margedruk kan een reden zijn om anders te kijken naar processen. Aan welke knoppen kun je draaien? Dat verschilt per bureau. Jelle den Dunnen, Account Director bij Bullhorn, bracht dit in beeld.

Vervolgens gaf Dennis van Weeren, Director operations Altus Staffing, samen met Mark Berendsen, Managing Director Starred, een case-presentatie over hun benchmarkstudie van de candidate experience. Ze toonden de technieken die ze hebben gebruikt en de winst die ze daaruit haalden.

Rating biedt sturing voor hr
Feedback van klanten kan bijvoorbeeld worden gebruikt om gedetacheerden bij te sturen. Iemand kan een steengoede it’er zijn en tegelijk als onbeleefd of arrogant worden ervaren door de klant. De rating door de klant kan worden gebruikt als een aantoonbare sturingstool in de toekenning van wel/geen bonus.

Rotte appels eruit
In zijn presentatie sloot Han Mesters af met een filmpje met de strekking: weg met de ‘rotte appels’, want zij verknallen de sfeer in je organisatie en blokkeren je kansen op het aantrekken van de talenten, die je organisatie helpen te vernieuwen.

Maikel Pals, Bureaurecruitment event 2019

Tot slot was het woord aan Maikel Pals, Managing director bij Brunel Nederland. Hij is de voorzitter van de Vereniging van Detacheerders Nederland en vertelde over de doelen van VvDN. Hij ging ook in op vraagstukken binnen Brunel: hoe blijf je onderscheidend voor kandidaten en opdrachtgevers? Aandacht en oog voor medewerkers is de spil van een goedlopende detacheringsorganisatie. Dat lijkt een open deur, maar het blijkt uit medewerkerstevredenheidsonderzoek; ‘waarom zou je ons aanbevelen?’

Kansen keren, perspectief bieden
Als dagvoorzitter vertelde Linda Hopmans nog een persoonlijke anecdote. De kracht van aandacht is moeilijk te onderschatten; als je mensen kansen geeft, echt ziet wat hun potentieel is, kunnen ze zichzelf vernieuwen; een doel krijgen in hun leven en werk van betekenis gaan doen.

Peter Maasdam en Linda Hopmans, Bureaurecruitment event 2019

Inspirerend werken
Peter Maasdam, Amsterdam Art Center, schetste tot slot zijn avonturen als ondernemer. Hij was 30 jaar geleden de eerste die een Kunstuitleen heeft opgezet en daar een succesvolle onderneming van wist te maken. Vervolgens startte hij een lijstenmakerij (Frame4u) en – midden in de crisis – een congrescentrum, het Amsterdam Art Center, waarin al deze activiteiten elkaar op een originele manier samenkomen. Een verhaal over authenticiteit, creativiteit én het verdienen van een goede boterham met zijn passie; het inspireren van mensen en organisaties via kunst en meetings.

Samenvatting: Hinke Wever

Bekijk alle foto’s hier

Hinke Wever is een creatieve verbinder van werk- en levensterreinen. Ze was als redacteur vanaf de start betrokken bij FlexNieuws.