Herman Kok, In Person, over groei en geluk

0
1999

Interview met Herman Kok, oprichter van In Person

‘First In Person’ staat er op zijn visitekaartje, geen CEO?
“Ik ben het natuurlijk wel, maar ik wil geen directeur heten. Ik ben wars van rare titels, vandaar deze vondst, bedacht door mijn zoon Jim, die Chief Creative is in ons Marketing team.”

In Person
Waar staat In Person voor?
“Wij zijn full service HR partner en bieden naast uitzenden ook dienstverlening op het gebied van payroll, In House services, EU flex, HR services en outsourcing. In Person werkt onder andere samen met klanten als DHL, PostNL, RAI en Efteling.”

40 jaar in het uitzendvak
Op 1 december jl. zat Herman Kok 40 jaar in het vak. Op social media werden door collega’s/vrienden/relaties honderden reacties gepost waarin, onder de noemer #Herman40, de mooiste herinneringen met Herman werden gedeeld. Herman, op dat moment in Thailand, werd bovendien die dag op Very In Person wijze verrast. Zijn zoon Jim stond ’s ochtends voor zijn hotelkamer om hem namens alle In Person collega’s persoonlijk te feliciteren.

Geluk als drijfveer
Het thema ‘geluk’ staat voor Herman Kok centraal. Zijn inspirator is Leo Bormans, wetenschapper en schrijver over Geluk, die enkele malen is uitgenodigd door In Person voor seminars, georganiseerd voor klanten en medewerkers van de organisatie.

Raad van Advies
Daarnaast heeft Kok heeft een aantal gerenommeerde adviseurs uit het bedrijfsleven om zich heen verzameld. “In onze Raad van Advies zit Henk Volberda, die zich sterk maakt voor sociale innovatie. Verder adviseert Mark de Vries van Monsterboard, Twitter, Hyves, ons op het gebied van sociale media. Gerrit Bruggeman denkt met ons mee op het terrein van marketing. Hij adviseert alle grote concerns in Europa. Volkswagen, Philips, BMW en is al vele jaren adviseur van ons. Ook Albert-Jan Jongsma, voormalig bestuurder van USG People, maakt deel uit van onze adviesraad.”

Intercedent van het Jaar
Binnen de organisatie is veel aandacht voor de kracht en de authenticiteit van de medewerkers. Dit jaar won sales consultant/intercedent Renee Bakker de titel Intercedent van het Jaar. “Het is geweldig,” zegt Herman Kok hierover. “Onze intercedenten zaten al enkele jaren bij de runners up voor deze titel. En nu is het dan echt zover.” Lees meer

“Renee heeft de juiste vakkennis en een hartelijke, evenwichtige uitstraling, zoals de Vakjury opmerkte. Voor de goede orde: denk nu niet dat zo’n uitstraling bij ons een uitzondering is. Al onze medewerkers zijn bij ons verplicht zichzelf te zijn. Ik wil ook dat ieder van ons zo kijkt naar uitzendkrachten. Het besef dat mensen uniek zijn en leven en werken voor hun geluk, dat zit in de haarvaten van ons bedrijf,” verklaart hij. “Wij proberen een uitzendkracht die zijn werk doet, gelukkig te maken. Daar hoort het vinden van een geschikte job bij, maar het gaat net zo goed om simpele dagelijkse vragen, zoals: ‘Hoe gaat het met je’. Deze mentaliteit vertalen we ook in de service aan onze klanten.”

Herman Kok

Groei
“Deze aanpak bevordert de werksfeer en de business. We groeien dit jaar maar liefst 60%. Als wij dit groeitempo volhouden, zijn we over zes jaar de nummer 1 in het land, zei ik plagend tegen de top van Randstad. Een van onze troeven is de zorg voor de achterkant van onze business. Een oude ondernemerswijsheid. Wij verliezen geen grote klanten, omdat wij onze service op hoog niveau houden. Als we dat niet zouden doen, werden onze klanten ontevreden en liepen ze weg. Daarom leiden wij onze mensen op om pal voor onze service te staan. Die mentaliteit en de wil om als team te presteren, is ontzaglijk belangrijk in onze organisatie.”

Kerst vieren in maart
“We belonen dat met inspirerende ontspanning, we vieren onze successen. Jaarlijks organiseren we een zomerfeest. De laatste keer was het thema ‘Duizend en een nacht’. Zulke feesten zijn legendarisch. Ook ons kerstgala is elk jaar weer een top event. Wij vieren Kerst met ons bedrijf wel pas eind februari/begin maart, want in december zijn we veel te druk met Kerst & Nieuwjaar voor onze klanten, waaronder PostNL. Al die mensen daar zijn dag en nacht aan het werk, om er maar voor te zorgen dat iedereen met de kerstdagen een pakketje krijgt.”

Sentiment op de werkvloer – hoe meet je geluk
In Person lanceerde dit jaar als eerste uitzendbureau een realtime Geluksmeting voor uitzendkrachten.

De resultaten worden gebruikt als 0-meting waarna een op maat gemaakt geluksprogramma in samenspraak met de klant én medewerkers (uitzendkrachten) wordt ontwikkeld en ingezet. Lees meer

PostNL
Bij Spotta, een onderdeel van PostNL, wordt er al in de praktijk mee gewerkt. Het biedt de organisatie de kans om snel en effectief te meten hoe het sentiment is op de werkvloer op verschillende momenten van de dag. De scores bieden handvatten voor de lijnmanagers om het gesprek aan te gaan: wat werkt wel of niet? Hoe is de organisatie van de werkzaamheden te verbeteren? Lees meer

Vinger aan de pols
“Het welbevinden van onze mensen staat centraal. We streven naar een goede werksituatie voor onze uitzendkrachten en voor de medewerkers van onze klanten en dit is een van de manieren om de vinger aan de pols te houden,” zo besluit Herman Kok, First In Person.

Interview: Hinke Wever, FlexNieuws