"Voor futureproof ondernemen in flex"
SLUIT MENU

HelloFlex – Enjoy intelligent tools

HelloFlex – Enjoy intelligent tools

Interview met Rinske Koning, HelloFlex

Wie is Rinske Koning?
Koning is verantwoordelijk voor de uitrol van HelloFlex in de flexbranche. Inmiddels heeft ze meer dan 250 klanten in haar portefeuille, en zijn er meer dan 100.000 users die dagelijks gebruik maken van de HelloFlex tools.

Rinske Koning - interview - HelloFlex, Enjoy intelligent tools

Wat is HelloFlex?
HelloFlex is cloud software. HelloFlex wordt geleverd aan uitleners, bijvoorbeeld uitzendbureaus, maar ook aan inleners van flexibele arbeid. HelloFlex is sourcing managent software: intelligente tools die je enorm helpen bij het inkopen en managen van (flexibele) arbeid. Aan HelloFlex wordt elke dag gebouwd door een team van circa 80 engineers, met name online marketeers en enterprise software engineers. HelloFlex is eind 2015 commercieel beschikbaar gekomen en elk kwartaal wordt er wel een nieuwe tool geïntroduceerd. Koning: “In oktober komt bijvoorbeeld ‘Recruit’ beschikbaar, dat is een tool waarmee je je eigen jobboard (en ‘werken bij’ site) kan realiseren. Eind van dit jaar komt ‘Share’ beschikbaar, een multi posting tool, waarmee onze klanten eenvoudig jobs kunnen posten op honderden jobboards.”

Wat is jullie visie?
“Wij hebben een aantal uitgangspunten geformuleerd bij de bouw van HelloFlex. Deze uitgangspunten komen voort uit intensieve gesprekken met onze klanten. De belangrijkste uitgangspunten zijn:

  1. de tools moeten de mobiele werkzoekende ondersteunen, ofwel de tools moeten te gebruiken zijn op de mobiele telefoon;
  2. de tools moeten een zelfde en eenduidige user interface hebben, het kan niet zo zijn dat de ene tool een geheel andere user experience heeft dan de andere tool; overal dezelfde look and feel;
  3. onze klanten hebben behoefte aan één geintegreerd aanbod op het gebied van sourcing management, een full service aanbod dus;
  4. onze klanten hebben ook behoefte aan een platform waarop eenvoudig maar veilig tools van andere leveranciers gekoppeld kunnen worden;
  5. de tools moeten ‘intelligent’ zijn, dat wil zeggen gebaseerd op big data. Onze klanten hebben behoefte aan tools die decision support bieden en die zo veel mogelijk werk uit handen nemen, bijvoorbeeld doordat ze zelf signaleren of er iets moet gebeuren en als dat het geval is, aanzetten tot actie.

In de flexbranche zijn nu tientallen software tools beschikbaar, vaak gemaakt door kleine gespecialiseerde bedrijven. Vaak functioneel best goede tools. Maar geen cloud tools. En ook niet eenvoudig te integreren. HelloFlex kan worden gezien als de tweede generatie tools voor de flexbranche.”

Wat is jullie implementatie vermogen?
Koning lacht. “Het heeft langer geduurd dan wij zelf verwacht hadden, we zijn immers al in 2010 gestart met dit project. En pas na vijf jaar waren we zover dat we met de eerste tools de markt op durfden te gaan. Cloud software is niet bepaald eenvoudig. Cloud software is iets heel anders dan een appje in de Apple store. Je hebt echt wel enkele jaren nodig om een goede basis te bouwen. We hebben dit basis platform ‘Deezze’ genoemd. Hierop realiseren we de verschillende tools. Alle security issues, een vak apart, moeten worden meegenomen. Ook de performance is een belangrijk en zeer complex issue, want besef maar eens wat het doet als er 100.000 gebruikers dagelijks gebruik maken van het platform. Ons team bestaat nu uit circa 80 zeer ervaren engineers, en onze verwachting is dat dit groeit naar circa 100 eind 2016. Een software fabriek bestaande uit 100 ervaren software engineers en online marketing specialists heeft een behoorlijke delivery capability.”

Rinske Koning, interview - HelloFlex 'Enjoy intelligent tools'

“De komende jaren kunnen onze klanten dan ook steeds weer nieuwe intelligent tools verwachten. We schatten de totale investering op circa 10 mln euro. Belangrijk is dat we deze investering volledig uit eigen middelen kunnen financieren. We hebben dus geen venture capital bedrijven aan boord die op korte termijn rendement eisen. We hebben niet te klagen over de belangstelling voor de dit jaar gelanceerde tools.”

Wat zijn jullie plannen voor het komende jaar?
Koning: “In 2016 lanceren wij nog diverse tools. Zo hebben wij juist ‘Surveys’ gelanceerd. Surveys is een online medewerkers tevredenheid tool. Met deze onderzoekstool kunnen onze klanten event-driven checken of de geleverde dienst bevalt bij de kandidaat. Bijvoorbeeld na afloop van de eerste dag bij een nieuwe opdrachtgever even vragen of het wel goed zit. Volledig automatisch en gepersonaliseerd. Zo kun je per vestiging en recruiter direct inzicht krijgen of je de goede match hebt gedaan.”

Recruit
“In oktober lanceren wij ‘Recruit’. Wij verwachten veel van deze tool. Je mag Recruit vergelijken met de functionaliteit van een geavanceerde jobboard. Niet elke klant van ons heeft deze geavanceerde functionaliteit al nodig, maar het is wel beschikbaar. Recruit bestaat uit een groot aantal widgets die je kan integreren in je homepage. Afhankelijk van je behoefte en aantal jobs maak je gebruik van minder of meer widgets.

Een andere belangrijke ontwikkeling is de introductie van JobMore. JobMore is een freemium jobboard à la Monster en Jobbird, alleen dan een stuk groter. Bijna alle jobs die op internet worden gepost door werkgevers staan erop. Op dit moment zijn dat er al meer dan 250.000. JobMore wordt daarmee dus de grootste jobboard in Nederland, en laten we hopen de meest populaire jobsite.”

HelloFlex Planning tool
“Veel van onze klanten hebben de wens geuit dat wij een (werk) planningstool opnemen binnen HelloFlex,” zegt Koning tot besluit. “Inmiddels is daar een team druk mee bezig. We hopen deze tool begin 2017 te introduceren.”

Interview: Hinke Wever, FlexNieuws

Zie voor meer informatie HelloFlex.com

Hinke Wever is een creatieve verbinder van werk- en levensterreinen. Ze was als redacteur vanaf de start betrokken bij FlexNieuws.