"Voor futureproof ondernemen in flex"
SLUIT MENU

Helft Nederlanders zou werkgever verlaten vanwege MVO

Ruim de helft van de Nederlanders (53%) is bereid om huidige werkgever te verlaten als die duurzaamheid en sociale kwesties onvoldoende serieus neemt.

Dit blijkt uit een onderzoek genaamd ‘No Planet B’ van Oracle en Pamela Rucker, Harvard-docent Professional Development.

Werknemers willen concrete actie
Mensen zijn het gebrek aan voortgang op het gebied van duurzaamheid en sociale initiatieven dat de samenleving boekt beu. Ze willen dat bedrijven er niet alleen over praten, maar concrete actie ondernemen en denken daarnaast dat technologie bedrijven kan helpen te slagen waar mensen gefaald hebben.

Een paar opvallende resultaten uit het onderzoek:

  • Slechts 26% van Nederlandse leidinggevenden gelooft dat duurzaamheid en sociale initiatieven van belang zijn bij aantrekken van talent, terwijl 75% van de ondervraagden meer bereid is om te werken voor een organisatie die actie onderneemt op dit vlak.
  • 90% van de leidinggevenden in ons land denkt dat duurzaamheids- en ESG-programma’s essentieel zijn voor het succes van hun organisaties. Als belangrijkste voordelen noemen zij versterking van het merk (27%), verhoging van de productiviteit (26%) en het aantrekken van nieuwe klanten (26%).
  • Bijna alle Nederlandse leidinggevenden (92%) staan voor behoorlijke obstakels bij de implementatie van duurzaamheids- en ESG-initiatieven. De grootste uitdagingen zijn onder meer het bijhouden van de voortgang (31%), gebrek aan data (26%) en tijdrovende handmatige rapportageprocessen (20%).
  • 72% van de Nederlanders is gefrustreerd door het gebrek aan voortgang van bedrijven en 83% denkt dat het niet genoeg is als bedrijven zeggen prioriteit te geven aan milieu, maatschappij en governance (ESG), zij willen actie en bewijs zien.
  • 53% van de Nederlanders zou bereid zijn om hun relatie te verbreken met een merk dat duurzaamheids- en sociale initiatieven niet serieus neemt en 69%, tegen nog eens 53% van de Nederlanders, zou zelfs hun huidige bedrijf verlaten om te gaan werken voor een merk dat meer nadruk op deze inspanningen legt.
  • 34% denkt dat bedrijven zinvollere veranderingen kunnen bewerkstelligen op het gebied van duurzaamheid en sociale doelen dan individuen of overheden alleen.

Moment voor verandering
Pamela Rucker, CIO-adviseur en Harvard-docent Professional Development: “De resultaten laten zien dat mensen eerder in zee gaan met en willen werken voor bedrijven die verantwoordelijk handelen richting onze samenleving en het milieu. Dit is dan ook het moment bij uitstek voor verandering. Niet alleen de denkwijze heeft zich ontwikkeld, ook de technologie, en deze kan een belangrijke rol spelen bij het overwinnen van veel van de obstakels die vooruitgang tot nu toe hebben belemmerd.”

Het onderzoek is gebaseerd op een enquête van Savanta, uitgevoerd tussen 25 februari en 14 maart 2022 onder 11.005 respondenten, waaronder meer dan 500 Nederlandse deelnemers, uit 15 landen. De resultaten zijn op 22 april tijdens Earth Day bekendgemaakt.

Bron: Oracle, 22 april 2022

Redactie van Flexnieuws - interviews, artikelen, aankondigingen en persberichten.