"Voor futureproof ondernemen in flex"
SLUIT MENU

Han Mesters – ‘Investeer in creativiteit, initiatief en empathie’

“In een situatie van haperende omzetgroei is het van belang te investeren in ‘exploration’”, aldus Han Mesters (ABN AMRO).

Exploitation vs Exploration
Mesters stelt in zijn column dat de grote bedrijven, ten tijde van opkomende automatisering, meer zouden moeten investeren in het aantrekken van creatieve mensen. Er wordt bij deze bedrijven te weinig geselecteerd op creativiteit, initiatief en empathie, waardoor innovatie achterblijft. De focus is vooral op kennis en analytisch vermogen (exploitation).

exploration-580x339

MKB als banenmotor
De opkomst van het MKB en de netwerkeconomie bewijzen volgens Mesters dat kennis niet de enige belangrijke vaardigheid is. “Het MKB is nu de banenmotor. Dat is voor een sollicitant een heel andere wereld dan die grote bedrijven. Het MKB heeft niet zozeer alleen echte kenniswerkers nodig, maar mensen die kennis creatief kunnen toepassen.”

Bron: ABN AMRO, 26 april 2017

Hinke Wever is een creatieve verbinder van werk- en levensterreinen. Ze was als redacteur vanaf de start betrokken bij FlexNieuws.