"Voor futureproof ondernemen in flex"
SLUIT MENU

Han Mesters: bedrijf van de toekomst waarschijnlijk ‘people-centric’

We staan voor het tijdperk van de Feniks, zo schrijft Han Mesters (ABN AMRO) in zijn trendrapport.

De Feniks – de vogel die in staat was uit zijn eigen as herboren te worden – dient in deze context als metafoor voor bedrijven van de toekomst.

Lees het volledige trendrapport.

Mens- en maatschappijbewust ondernemen
Hij doelt hiermee op de veranderende wereld van werk en de verschuivende bestaansredenen van bedrijven. Winst en waarde voor aandeelhouders maken als drijfveren plaats voor mens- en maatschappijbewuste beweegredenen. “Veel bedrijven zijn bezig met de transitie van winst centraal stellen naar het vinden van een bredere reden van bestaan”, aldus Mesters.

Maatschappijgedreven transitie
Deze transitie wordt volgens Mesters gedreven door de nieuwe generatie, die tegenwoordig voornamelijk op zoek is naar intrinsieke motivatie. Alleen een bedrijfscultuur die gehoor geeft aan die behoefte is volgens Mesters in staat talent aan te trekken en winstgevendheid in stand te houden.

Minder hiërarchisch
Mesters betwijfelt of grote bedrijven de slag kunnen maken gezien de fundamentele gevolgen voor de bedrijfsstructuur: “Het [is] waarschijnlijker dat de Feniks gekenmerkt kan worden als ‘people-centric’ als het gaat om de bedrijfscultuur en bestaansreden. De structuur van het bedrijf zal ongetwijfeld minder hiërarchisch zijn dan de huidige bedrijven.”

Bron: abnamro.nl, 24 augustus 2016

Hinke Wever is een creatieve verbinder van werk- en levensterreinen. Ze was als redacteur vanaf de start betrokken bij FlexNieuws.