Google met afstand startpunt zoektocht baan

0
507



3 februari 2010

Nederlanders op zoek naar een baan beginnen hun zoektocht niet langer op de grote jobboards, maar op Google.

Uit onderzoek van Bas van de Haterd blijkt dat Google de site is waar Nederlanders de meeste zoekopdrachten naar vacatures geven.

Vacatures zoeken via Google verdubbeld
Van de Haterd haalde net als in 2008 een lijst met 150 relevante zoektermen door de Google Adwords keyword tool. Het aantal zoekopdrachten bleek te zijn gegroeid van 8 miljoen (destijds al iets meer dan Monsterboard) tot ruim 15 miljoen per maand in 2009. Het aantal zoekopdrachten op ‘vacature’ en ‘vacatures’ steeg van 4,7 miljoen naar 7,74 miljoen per maand en het aantal opdrachten op ‘baan’ en ‘banen’ steeg van 2,7 miljoen naar 5,45 miljoen.

Meerwaarde jobboards op het spel
Google blijkt verreweg het belangrijkste beginpunt in de zoektocht naar een baan: werkgevers die dat willen, kunnen de jobboards omzeilen door de potentiële sollicitant daar af te vangen met behulp van SEO (organisch) of SEA (adverteren).

Bron: RecTec, 3 februari 2010

Gerelateerd
> Google nummer 1 voor werkzoekenden
> Google nog geen concurrent vacaturesites
> Monsterboard.nl weer populairste vacaturesite