Flexbranche herstelt in 2021, maar aandeel flexwerk daalt

0
279

ING verwacht dat de flexbranche in 2021 een krachtig herstel laat zien na de sterke volumedaling in 2020. Naar verwachting groeit het volume in 2021 met circa 10%. De sector is hard geraakt door de coronacrisis, maar kan ook snel herstellen zodra de economie weer aantrekt.

Dit schrijft ING in de Sectorupdate Flexbranche februari 2021.
ING sector update flexbranche, februari 2021: herstel

Aandeel flexwerk op arbeidsmarkt daalt
De afgelopen twee jaar daalde het aantal werknemers met een flexcontract met bijna 17%, tot net iets minder dan 1,7 miljoen. Het gaat hierbij om oproep-, inval- en uitzendkrachten en mensen met een tijdelijk contract, exclusief zzp’ers. Dit is de grootste daling sinds het begin van deze eeuw volgens een analyse van TNO en ABU.

Minder uitzendkrachten
De grootste dalers zijn uitzendkrachten en vaste medewerkers met fluctuerende uren per week, zoals verkopers, horecapersoneel en bus- en taxichauffeurs. Zij lijken de hardste klappen van de coronacrisis op te vangen. Maar ook het aantal uitzendkrachten in beroepen waar juist een stijging voor de hand zou liggen, is gedaald.

Minder uitzendbanen in 2021
Als gevolg van de coronacrisis verdwijnen er in ons land naar verwachting 189.000 banen in een periode van twee jaar, tot het niveau van het aantal banen in 2018. De grootste absolute afname, van 76.000 banen (-9%), wordt verwacht bij uitzendbureaus. Dit jaar zal het aantal uitzendbanen wel weer toenemen, maar niet voldoende om het verlies van 2020 te compenseren. Dit blijkt uit de Arbeidsmarktprognose 2021 van het UWV.

Meer banen in zorg, bestuur en ICT
Naast uitzendbureaus, verwacht het UWV een grote afname in werkgelegenheid in de horeca en de industrie. Sectoren waar in twee jaar tijd banen bij komen zijn zorg & welzijn (65.000), het openbaar bestuur (22.000) en de sector informatie & communicatie (21.000).

Duurzame herstart grootbedrijven
Uit onderzoek van ING onder honderden bedrijven blijkt dat het Nederlandse bedrijfsleven volop bezig is met een duurzame herstart uit de coronacrisis. Met name de grootbedrijven (79% daarvan) zien een sterkere noodzaak dan vlak voor de crisis om zelf te verduurzamen. De belangrijkste drijfveren voor verduurzaming zijn: het milieu, kostenbesparingen, voorkomen van verspilling, onderscheidend zijn en waarborging van de continuïteit van het bedrijf.

Bron: ING, 3 februari 2021