"Voor futureproof ondernemen in flex"
SLUIT MENU

Exact Online stuurt emailadressen naar marketingafdeling

Het boekhoudprogramma Exact Online stuurt automatisch emailadressen van gebruikers naar de eigen onlinemarketingafdeling. Dit meldt het FD.

Volgens het FD hanteert Exact een ruime definitie van het begrip ‘gebruiker’.

Advertenties
Daardoor worden ook de emailadressen van klanten van de koper doorgegeven. Zij krijgen vervolgens advertenties en aanbiedingen van Exact, zonder dat de koper dat weet.

Voorwaarden
Het FD heeft vragen gesteld aan Exact vanwege een klacht van een Rotterdams uitleenbureau. Volgens de voorwaarden kunnen gebruikers benaderd worden, maar het bureau stelt Exact nooit toestemming te hebben gegeven om de gegevens van de medewerkers van zijn klanten te gebruiken.

Opt-out
Volgens Exact kan men zich afmelden voor de advertenties (opt-out), maar volgens het bureau werkt dat niet. Volgens de privacywetgeving zou dit bovendien volgens opt-in moeten gebeuren.

Exact zegt vrijwel geen klachten te krijgen, en herkent zich niet in het artikel van het FD. Volgens het bedrijf is het tendentieus en bevat het feitelijke onjuistheden. Er zou geen sprake zijn van een ‘probleem’.

Bron: FD en Exact, 25 september 2017

Redactie van Flexnieuws - interviews, artikelen, aankondigingen en persberichten.