"Voor futureproof ondernemen in flex"
SLUIT MENU

EQ minstens zo belangrijk als IQ

Hoewel acht op de tien Nederlandse bedrijven aangeeft dat emotionele intelligentie (EQ) een belangrijke vaardigheid is voor werknemers, vindt bijna de helft (48%) dat emotionele intelligentie onvoldoende aandacht krijgt in het wervingsproces.

Dit blijkt uit onafhankelijk onderzoek in opdracht van recruitmentbureau Robert Half onder 300 managers met bevoegdheid om personeel aan te nemen.

Emotionele intelligentie belangrijk maar onderbelicht
Emotionele intelligentie is het vermogen om emoties bewust waar te nemen, te beheersen en ze doeltreffend uit te drukken. Het gaat om begrijpen hoe anderen zich voelen, en die kennis gebruiken om de interactie aan te passen.

  • 80% van de bedrijven vindt dat een hoge emotionele intelligentie een belangrijke vaardigheid is voor werknemers
  • 65% van de managers vindt het EQ minstens zo belangrijk als het IQ
  • Toch vindt bijna de helft (48%) van de bedrijven dat het EQ onderbelicht blijft in het sollicitatieproces
  • Een hoog EQ wordt in verband gebracht met beter samenwerken, beter leidinggeven, een groter moreel en meer motivatie

Veranderende bedrijfsomgeving
Het World Economic Forum voorspelt dat emotionele intelligentie in 2020 op nummer zes in de top tien meest belangrijke vaardigheden van werknemers staat. Managers zijn op zoek naar werknemers die over meer dan alleen technische vaardigheden beschikken. Zij leggen een grotere nadruk op mensen met de juiste sociale vaardigheden om met een snel veranderende bedrijfsomgeving om te kunnen gaan.

Positieve werksfeer
Managers noemden betere samenwerking tussen teams, beter leiderschap, meer motivatie en een groter moreel als belangrijkste voordelen van het werven van werknemers met een hoge emotionele intelligentie. Frédérique Bruggeman, Managing Director bij Robert Half: “Emotionele intelligentie en een gezonde bedrijfscultuur gaan hand in hand. Gelukkige werknemers zijn meer betrokken en gedreven om succes te boeken, waardoor er een positieve werksfeer ontstaat.”

EQ meten is lastig
Eén op de tien bedrijven peilt EQ niet tijdens het wervingsproces. 35% van de managers zegt dat ze ‘net genoeg’ waarde hechten aan EQ, maar dat er zeker ruimte is voor verbetering. Van de bedrijven die EQ toetsen, peilt 61% het gedrag met gedragsmatig gebaseerde sollicitatievragen, 34% gebruikt persoonlijkheidstests en 31% neemt contact op met referenties.

Om bedrijven te helpen het EQ van kandidaten te meten, stelde Robert Half een whitepaper met vragen, tips en tricks voor het sollicitatiegesprek op: Emotioneel intelligent werven.

Bron: Robert Half, 24 september 2019

Hinke Wever is een creatieve verbinder van werk- en levensterreinen. Ze was als redacteur vanaf de start betrokken bij FlexNieuws.