"Voor futureproof ondernemen in flex"
SLUIT MENU

De meeste zzp’ers zijn kostwinner

In totaal zijn 757.000 zzp’ers kostwinner binnen het gezin, dat zijn driekwart van alle zzp’ers in Nederland.

Dit blijkt uit onderzoek van de ZZP Barometer onder 774 zzp’ers in opdracht van IT-Staffing.

Slechts 15,5% van de zzp’ers is qua inkomen afhankelijk van de partner. Ondanks dat zzp’ers vaak kostwinners zijn, biedt de zzp’er diensten gratis aan of verlaagt zijn tarief om op deze manier invloed uit te oefenen op de opdracht.

> Bekijk de infographic

Zzp’er brengt het brood op de plank
Een klein deel van de zzp’ers (15,5%) is qua inkomen afhankelijk van zijn of haar partner. Het merendeel (75,1%) is hoofdkostwinner. Gemiddeld besteedt de zzp’er 2,9 uur per week aan marketing en 3,2 uur per week aan acquisitie om voldoende opdrachten te bemachtigen. Zzp’ers worden voornamelijk via offline kanalen gevonden

Online marktplaatsen, waaronder innovatie apps als Airbnb, TaskRabbit en Uber, zijn in opkomst en worden door een deel van de zzp’ers (4,7%) als inkomst gezien. Toch worden zzp’ers voornamelijk (64,5%) via offline kanalen gevonden door klanten en opdrachtgevers. Intermediairs zijn een belangrijk kanaal om tot een opdracht te komen, gemiddeld staan zzp’ers bij 7 intermediairs ingeschreven.

Bemiddeling via intermediairs
Gemiddeld zijn zzp’ers bij zeven intermediairs ingeschreven.

Werken voor (n)iets
Het verlagen van het tarief of het gratis leveren van diensten kan diverse redenen hebben. Bijvoorbeeld als dit invloed kan hebben op de inhoud van de opdracht (43,6%) of het uitzicht op vervolg (38,9%). De belangrijkste reden (53,5%) om te werken tegen een verlaagd tarief is de lengte van de opdracht.
De meerderheid (65,1%) van de zzp’ers werkt weleens gratis. Dit kan gaan om het kosteloos aanbieden van hun dienst(en) aan kennissen, vrienden en familie. Maar soms is het gratis leveren van diensten een manier om binnen te komen bij de ideale klant of opdrachtgever.

Over het onderzoek
ZZP Barometer is de zzp-informatiebron van Nederland met eigen, structureel en onafhankelijk onderzoek over de belangrijkste zzp-onderwerpen. Het onderzoek bestaat uit vaste monitorvragen en variërende themavragen. De resultaten zijn tot stand gekomen op basis van een online enquête onder een representatieve steekproef van 774 zzp’ers in Nederland en zijn bedoeld om meer informatie, kennis en transparantie te brengen voor en over de meer dan 1 miljoen zzp’ers die Nederland kent. Dit zzp-onderzoek is uitgevoerd in opdracht van IT-Staffing, kennispartner van ZZP Barometer op het gebied van “Opdrachten & tarieven”. IT-Staffing detacheert zelfstandige professionals (zp’ers) in de IT.

Bron: ZZP-Barometer, 12 juni 2015

Hinke Wever is een creatieve verbinder van werk- en levensterreinen. Ze was als redacteur vanaf de start betrokken bij FlexNieuws.