"Voor futureproof ondernemen in flex"
SLUIT MENU

Stakingsmelding: Streekvervoer


Op 4 januari staken de werknemers in het streekvervoer. Daardoor rijden er minder of geen streekbussen en regionale stoptreinen.

Oorzaak van de staking is de weigering van werkgevers in het streekvervoer om afspraken te maken over het verminderen van de hoge werkdruk. De werkroosters van buschauffeurs en treinpersoneel worden steeds krapper. Ook zijn ze niet bereid om hun werknemers loonsverhoging te geven, meldt FNV Streekvervoer.

Aanbestedingsbeleid provincies
Een oorzaak van de steeds hogere werkdruk is onder andere het aanbestedingsbeleid van provincies. Zij willen voor een dubbeltje op de eerste rang. Vervoersmaatschappijen beconcurreren elkaar zwaar op prijs. De rekening leggen ze bij hun werknemers.

Staking duurt hele dag
De staking in het streekvervoer duurt op 4 januari de hele dag, het nachtnet zal de nacht van 3 en 4 januari en van 4 op 5 januari wel gewoon rijden. Als werkgevers volharden in hun weigering om goede afspraken te maken, volgen er meer en langduriger stakingen.
Werknemers in het streekvervoer willen duidelijke en concrete afspraken over vermindering van de werkdruk en een loonsverhoging van 3,5 procent over 12 maanden. Werkgevers willen geen afspraken maken over vermindering van werkdruk en bieden niet meer dan 2 procent loonsverhoging.

De chauffeurs in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag doen niet mee, zegt een FNV-kaderlid. “Zij hebben een betere cao dan chauffeurs bij Breng of Arriva,” zo meldt AD.nl

Bron: FNV Streekvervoer, 2 januari 2018

Stakingsmelding

Op grond van art. 10 Wet allocatie arbeidskrachten door intermediair(s) (Waadi) is het uitzendbureaus e.d. niet toegestaan arbeidskrachten ter beschikking te stellen aan bedrijven, ondernemingen of onderdelen daarvan, waar op dat moment een werkstaking, uitsluiting of bedrijfsbezetting heerst.

Meer over de Waadi

Hinke Wever is een creatieve verbinder van werk- en levensterreinen. Ze was als redacteur vanaf de start betrokken bij FlexNieuws.