"Voor futureproof ondernemen in flex"
SLUIT MENU

Bouwsector zet spotlight op jonge rolmodellen

Om jongeren te interesseren voor een baan in de bouw, zet de bouwsector vanaf woensdag in een online serie de spotlight op vijf jongeren.

Het zijn rolmodellen die laten zien dat je in de bouw en infra kunt werken aan je eigen ontwikkeling en aan die van Nederland.
Campagne Bouwsector 'Jij gaat het maken'
Eén van de hoofdpersonen in de online serie is timmerman Yvanka (18) die dit jaar Nederlands kampioen bouwtimmeren geworden is. Zij vertelt onder andere hoe het is om als vrouw in de bouw te werken.

Carmen (20), de andere vrouw in de serie, staat ook haar mannetje. Ze zat vroeger op een grote graafmachine, totdat een blessure roet in het eten gooide. Nu is ze uitvoerder en stuurt ze een team aan voor opdrachten van de Waterschappen.

Naast Yvanka en Carmen vertellen ook BIM-modelleur Ruben (25), tegelzetter Daan (18) en hijskraanmachinist Lars (22) waarom ze hebben gekozen voor een carrière in de bouw. Campagneleider Maartje van Boekel: “Deze jongeren laten zien dat de bouw en infra veel breder is dan het standaardplaatje dat veel jongeren in gedachten hebben: er is een enorme verscheidenheid aan beroepen en werken in de bouw biedt een mooie toekomst.”

Bouwsector campagne 'Jij gaat het maken'Veel banen
De online serie die vanaf vandaag hier te bekijken is, is een verdiepende fase van de eerder gestarte grootschalige campagne ‘Jij gaat het maken’. Met deze campagne wijzen werkgevers- en werknemersorganisaties* in de bouw en infra scholieren vanaf veertien jaar op de vele mogelijke banen in de bouw- en infrasector. Jongeren zijn volop bezig met hun studie- en beroepskeuze, maar zij weten vaak niet dat de bouw en infra beroepen kent op alle niveaus, voor binnen en buiten en met een groot maatschappelijk belang.

Bouwsector campagne 'Jij gaat het maken'In de sector zijn de komende jaren ruim 60.000 vakkrachten nodig. De bouw is namelijk nodig voor vrijwel alle maatschappelijke uitdagingen waar we nu voor staan. Denk aan de energietransitie, de verduurzaming van de gebouwde omgeving en het oplossen van de woningnood.

De campagne ‘Jij gaat het maken’ wil jongeren laten zien dat je in de bouw en infra van je talent of hobby je beroep kunt maken. Of je nu graag nog-stop gamet, elke dag wil sporten of de mooiste creaties bedenkt en maakt, in de bouw en infra doe je het, is daarbij de boodschap. Op de campagnewebsite kunnen jongeren een beroepentest doen om te kijken welke rollen in de bouw passen bij hun specifieke talenten.

Bron: Bouwsector campagne, 16 september 2022

Redactie van Flexnieuws - interviews, artikelen, aankondigingen en persberichten.