Bikeshift neemt initiatief CAO voor fietskoeriers

0
150

Bikeshift neemt initiatief CAO voor fietskoeriers

“De tijd is rijp voor een last-mile-delivery CAO voor fietskoeriers”
Lodewijk van Nooten, Bikeshift
Schattingen lopen uiteen, maar zo’n 20.000 tot 40.000 fietskoeriers bezorgen dagelijks boodschappen, pakjes, maaltijden en expres-bestellingen in Nederland. Deze ‘riders’ brengen ‘groen en snel’ bestellingen voor supermarkten, retailbedrijven, restaurants en MKB-ondernemers bij consumenten én bedrijven.

De groeiende omvang vraagt om een fietskoeriersector die ‘professioneler is’, vindt Lodewijk van Nooten, founder van Bikeshift. “De overheid kan de marktontwikkelingen onvoldoende bijbenen met regelgeving en handhaving. Dat zorgt voor verwarring bij ondernemers en fietskoeriers en andere betrokkenen en creëert een ongelijk speelveld”. Volgens Van Nooten verdienen álle fietskoeriers een eerlijke betaling, meer zekerheden en een vrije keuze voor ondernemerschap of dienstbetrekking. “De tijd is rijp is voor een last-mile-delivery CAO voor fietskoeriers.”

Met steeds meer fietskoeriers aan het werk is duurzame bezorging aan een flinke opmars bezig. Van boodschappen en maaltijden tot medicijnen en spoedstukken van advocatenkantoren of reclamebureaus. Het wordt vaker snel, veilig en duurzaam bezorgd tot aan de voordeur van bedrijf of particulier. Vooral in de binnensteden van de grote- en middelgrote steden. Volgens Lodewijk van Nooten, al meer dan tien jaar actief met het werven en managen van inhuur van fietskoeriers, zijn fietskoeriers ‘een groeiende en onomkeerbare trend die niet meer uit het straatbeeld zullen verdwijnen’.

Last-mile-delivery CAO
Toch is er nog geen ‘last-mile-delivery’ CAO die geldt voor alle fietskoeriers. Lodewijk van Nooten: “Voor medewerkers van supermarkten, e-commerce bedrijven, restaurants en retail-bedrijven gelden nu verschillende cao’s waarin de functiegroep van fietskoerier vaak niet eens wordt genoemd. Terwijl in al die sectoren fietskoeriers werken waarvoor dus verschillende CAO-regels gelden. Dat is onwenselijk en oneerlijk voor medewerkers die wel allemaal hetzelfde werk doen.”

Gesprekspartner voor overheden
Volgens Van Nooten is de sector van fietskoeriers op dit moment geen structurele gesprekspartner van overheden om van gedachten te wisselen over grote dossiers zoals schijnzelfstandigheid, duurzaamheid en verkeersveiligheid. “Er wordt vooral over ‘riders’ gesproken en niet met hen gesproken”. De founder van Bikeshift denkt dat vooral dossiers als schijnzelfstandigheid en duurzaamheid urgent zijn waarover hij graag met ministeries, zoals van SZW en de Belastingdienst in gesprek gaat. “Vanuit het oogpunt van goed werkgeverschap en een gelijk speelveld is het nodig de regelgeving en de handhaving van tal van zaken op tafel te leggen en te bespreken”, zegt Van Nooten. “Net als een faire betaling en verzekerd werken”.

Bikeshift nodigt stakeholders als bezorgplatforms, MKB-bedrijven, inhuur-ondernemers, vakbonden en andere stakeholders uit om de handen ineen te slaan en te praten over de dossiers die vragen om een gezamenlijke aanpak. “Een last-mile-delivery CAO voor fietskoeriers lijkt me het eerste relevante dossier om op tafel te leggen. Want als één ding als een paal boven water staat, de duurzame fietskoerier verdwijnt nooit meer uit het straatbeeld. Alleen daarom al moeten we heel goed voor onze fietskoeriers zorgen.”

Bron: Bikeshift, persbericht 13 oktober 2022

Lees ook
Interview: Tijd voor een fietskoeriers-cao