"Voor futureproof ondernemen in flex"
SLUIT MENU

Bang om te bellen? Oefening baart kunst

Bang om te bellen?
We communiceren steeds meer! We sturen berichtjes via Whatsapp, Messenger, DM, mail, Instagram, Snapchat en een enkeling zelfs nog via sms. Bellen doen we daarentegen steeds minder. Het blijkt dat steeds meer jonge mensen zelfs last hebben van bel-angst. Onderzoek van Motivacation laat zien dat maar liefst 38 procent van de jongeren van 18 tot 30 jaar liever een appje of een mail stuurt dan dat ze een telefoontje plegen. Het lijkt in de eerste instantie geen probleem te zijn, of toch wel?

ARTRA

We communiceren meer dan ooit
De angst om te bellen zal je wellicht verbazen. Als je om je heen kijkt zie je immers dat de meeste mensen zo’n beetje vergroeid zijn met hun telefoon: in de hand, in de buurt of aan de oplader. Als je uit eten gaat moet er eerst even een foto van de maaltijd op Instagram. En als je je telefoon dan toch in de hand hebt is het verleidelijk om meteen even je mail te checken of te antwoorden op de appjes die zojuist binnenkomen. Herkenbaar? Bel-angst is volgens communicatietrainer Onno Hansen heel begrijpelijk. Telefoneren vraagt om een snelle reactie. Apps als Whatsapp en Snapchat leert mensen af om primair te reageren. We communiceren meer dan ooit, maar op een andere manier als vroeger. ‘Jongeren blokkeren aan de telefoon omdat ze niet weten wat er van hen verwacht wordt. Ze vinden het eng omdat ze niet met die spontaniteit kunnen omgaan,’ aldus Hansen.

Houston, we have a problem
Het lijkt in de eerste instantie geen probleem te zijn. Er zijn nog maar weinig mensen die geen WhatsApp op hun telefoon hebben en de jeugd van tegenwoordig vindt het kennelijk geen bezwaar om snapchattend en append door het leven te gaan! Tóch is de situatie zorgwekkend. Schijn bedriegt. Telefoneren is namelijk nog steeds een groot onderdeel van veel verschillende bedrijfstakken. De belangst van jongeren kan een sociaal probleem opleveren. Ze zijn immers niet de enige generatie die nu actief is op de werkvloer. Privé werkt communiceren via apps en andere kanalen prima. Zakelijk gezien is het niet altijd wenselijk.

Ellen van Hierden, ARTRA
Ellen van Hierden, ARTRA

Oefening baart kunst
‘Oefening baart kunst’, zegt Hansen. Maar hoe dan? Hoe krijg je de fanatieke appers aan de telefoon? ARTRA biedt 2 specifieke telefoontrainingen. In de training klantgericht bellen leer je informatie op de juiste wijze over te brengen aan de telefoon. Deze korte en krachtige training gaat in op verschillende soorten van inbound telefoongesprekken. In de training vacature intake en aanbiedend bellen leer je alle vaardigheden die je nodig hebt om een goede telefonische intake te voeren. In 1 dag tillen we jouw telefoon skills naar een hoger niveau. Meer informatie? Bel (of mail) ons, als je durft!

Ellen van Hierden, ARTRA

Bron: ONGELOOFLIJK & RTL Nieuws

Hinke Wever is een creatieve verbinder van werk- en levensterreinen. Ze was als redacteur vanaf de start betrokken bij FlexNieuws.