"Voor futureproof ondernemen in flex"
SLUIT MENU

ABN AMRO: uitzendmarkt groeit

Met de economische groei nemen het aantal uitzenduren en de omzet van uitzendbureaus toe. De spelers passen hun profilering aan.

Dat meldt ABN AMRO in haar branche-update.

Naar verwachting groeit de economie verder maar niet in die mate dat de uitzendmarkt een extra duwtje krijgt zoals dat in het verleden het geval was. Positief voor uitzendbureaus is dat de flexibilisering van de arbeidsmarkt doorzet. Het huidige aandeel van uitzendkrachten in de zogenaamde de flexschil van reguliere werkgevers is echter niet onaantastbaar. Daarbij komt dat het traditionele uitzenden te kampen heeft met prijsdruk.
Omzet en prijsontwikkeling uitzendmarkt, dec 2015, bron: CBS en ABN AMRO

Tevens daalt het aantal banen waarvoor geen hoge scholing vereist is door automatisering en digitalisering. Uitzendbureaus spelen op de structurele uitdagingen in door het dienstenpakket te verbreden, zich te specialiseren of te streven naar kostenleiderschap.

Bron: ABN AMRO, 30 december 2015

Hinke Wever is een creatieve verbinder van werk- en levensterreinen. Ze was als redacteur vanaf de start betrokken bij FlexNieuws.