63% van bedrijven laat potentieel van werknemers onbenut

0
129

Maar liefst 63% van de HR-professionals geeft aan dat er (te) veel onbenut potentieel is in hun organisatie.

te veel onbenut potentieel in organisaties
Waarom wordt het potentieel van medewerkers niet voldoende benut? Bekijk de resultaten van het onderzoek in de infographic.

De nodige leermiddelen zijn er vaak wel, maar bij 52% van de bedrijven is ontwikkeling geen topprioriteit. Volgens 53% van de HR-professionals maken medewerkers ook te weinig gebruik van het leeraanbod, waardoor er veel leerbudget blijft liggen.

Dat concludeert de Studytube Learning & Development Monitor 2022, een jaarlijks onderzoek van Motivaction/Sparkey in opdracht van Studytube.

Bekijk de infographic

Volgens het rapport investeren de meeste bedrijven wel degelijk in Learning Tools om hun werknemers te ontwikkelen; vooral Learning Management Systemen (37%) en online trainingsbibliotheken (36%) zijn populair. Ook voorzien bijna alle organisaties een leerbudget (96%).

De leermogelijkheden en -budgetten zijn dus aanwezig, maar meer dan de helft van de HR-professionals (53%) vindt dat hun medewerkers die middelen te weinig gebruiken. Bijna twee derde (64%) zegt dan ook dat minder dan 75% van het leerbudget daadwerkelijk wordt uitgegeven. Zowel de mogelijkheden van het leeraanbod en het leerbudget als het potentieel van de medewerkers worden dus niet volledig benut.

leercultuur geen topprioriteit, andere werkzaamheden krijgen voorrang
Leercultuur krijgt onvoldoende aandacht

Learning & Development heeft geen prioriteit
Meer dan de helft (52%) van de HR-professionals ervaart dat een leercultuur geen uitgesproken topprioriteit is voor de organisatie; 61% van de leidinggevenden en 69% van de overige medewerkers delen die mening. Volgens 47% van de HR-professionals krijgen andere werkzaamheden voorrang, zodat medewerkers weinig tijd kunnen besteden aan hun ontwikkeling. Medewerkers bevestigen dat: de “waan van de dag” (25%) is voor hen de grootste belemmering in hun leer- en ontwikkelproces.

Daarnaast meent 31% van de HR-professionals dat medewerkers gewoonweg onvoldoende op de hoogte zijn van het leeraanbod. Slechts 16% van de medewerkers is het daarmee eens, maar 79% van hen kan niet zeggen hoeveel leerbudget ze mogen gebruiken. Bij HR-professionals en leidinggevenden is dat respectievelijk 46% en 57%. Ook weet 33% van de medewerkers niet welke Learning Tools hun organisatie aanbiedt.

Bron: Studytube, 26 januari 2022

Lees ook
67% van de werknemers weet niet hoeveel leerbudget hij heeft
Het toenemende belang van skills naast vakkennis
Werkgever vraagt naast vakkennis 5 specifieke vaardigheden
Verdane investeert € 10 miljoen in Studytube