Jobbird onder de hamer, wie koopt het?

0
1226

Interview met Matthijs Jorissen, Change Manager, en Maurice de Gruijter, Partner Manager
Jobbird
Dinsdag 4 december jl. werd Jobbird failliet verklaard. Oprichter Jan-Peter Cruiming trok zelf de stekker uit de vacaturesite waar hij zeven jaar hard aan heeft gewerkt.

Deze week is de online veiling gestart. De onderneming bezit en vertegenwoordigt veel wat van waarde is. In de aanloop naar kerst doet dit denken aan een enorme hoeveelheid cadeaus en goodies die beschikbaar komt. Toch kan er alleen worden geboden op het volledige pakket met de naam, de applicatie, de overeenkomsten en de werknemers. Het beperkte meubilair kan wel apart worden gekocht. Smullen voor belangstellenden, maar ook tragisch en wonderlijk dat het zover is gekomen.

Wat is er gebeurd?
Jobbird is een bekende vacaturesite die maandelijks door meer dan 100.000 kandidaten wordt gebruikt om te solliciteren. Per jaar vinden 80.000 mensen een baan via Jobbird. Hoe kan het dat zo’n bekende en goedlopende vacaturesite failliet gaat?

Matthijs Jorissen, Maurice de Gruijter
Matthijs Jorissen, Maurice de Gruijter

Volgens Matthijs Jorissen, die enkele maanden geleden werd aangetrokken als CMO/CTO, klopte het business model niet. “Werkgevers betalen graag €50,- voor een sollicitatie. Met 100.000 sollicitaties per maand had Jobbird een geldmachine kunnen zijn.”

Matthijs is begonnen in de rol van Change Manager om het systeem schaalbaar en het businessmodel winstgevend te maken. “Het leek mij een interessante klus,” zegt hij. “Cruiming is een innemende man met een geweldige visie op de arbeidsmarkt, een mooie uitdaging dus. We hebben in korte tijd enorme slagen gemaakt, maar we hadden meer tijd nodig. Er was onderliggend te veel mis. De verkoop functioneerde niet, de kosten waren te hoog en het systeem was niet schaalbaar.”

Matthijs is een absolute specialist in E-commerce. Meer vakmensen in E-commerce waren al actief in het team om Jobbird naar het hoogste niveau te brengen. Hoe moet het nu verder? Deze medewerkers zijn zo gewild, dat zij meteen aanbiedingen krijgen van andere bedrijven. Toch brengen ze het liefst eerst Jobbird op het niveau waar ze naar toe werkten.

Is er toekomst voor Jobbird?
“Toekomst is er zeker,” aldus Matthijs. “Jobbird vervult een belangrijke maatschappelijke functie die alleen maar harder nodig wordt. De arbeidsmarkt is snel aan het veranderen. De groep actief werkzoekenden wordt kleiner, terwijl de groep latent werkzoekenden groeit. Mensen solliciteren niet meer, maar willen gevraagd worden.
Een vacaturesite moet een actieve relatie gaan onderhouden met de latent werkzoekenden. Met gamification kan je die groep op een leuke manier continu hun profiel laten verrijken. Het wordt dan makkelijker om bij vacatures een perfecte match te vinden. Bijna iedere latent zoekende staat open voor ‘job offers’.”

“CEO Marlot Cruiming gaf enkele jaren geleden al aan dat de manier van solliciteren niet aansloot bij jonge generaties. Ze kreeg van Jan-Peter Cruiming gelegenheid om het design van het proces aan te passen,” vertelt Maurice de Gruijter, sinds 7 mei 2018 aangesteld als Partner Manager. “Die aanpassing was inderdaad nodig,” zegt Matthijs, “maar het visuele design werd niet (snel genoeg) doorgevoerd in de achterliggende techniek.”

Hoe verklaar je dat?
“Je moet je voorstellen dat een vacaturebank een enorme container is, een soort trechter waar heel veel gegevens doorheen gaan en allerlei communicatiekanalen op zijn aangesloten. Ook technologie van derden, waaronder advertentietools moet je eraan kunnen koppelen. Instelbaarheid per vacature is eveneens nodig voor de zoekmachine optimalisatie,” legt Maurice uit.
“Elke verandering zorgde voor een verstopping van het proces, want het systeem was gebouwd als een grote monolithische applicatie. Het was niet schaalbaar en daarmee volledig ongeschikt voor internationale groei,” vult Matthijs aan. “Er was vanaf de start een architect nodig geweest, die bijvoorbeeld meer gedistribueerde cloud services zou inzetten om het platform schaalbaar te maken. We hebben in korte tijd wel een inhaalslag gemaakt en onder andere de mobiele website vernieuwd. We hadden nog maar een week nodig om ook de desktop versie te verbeteren,” zegt Maurice.

Verdienmodel
“Dat het systeem vastliep, lag niet alleen aan de software. Het verdienmodel was scheef,” verklaart Matthijs. “Als je verlies maakt en opschaalt, schaal je ook je verlies op. Jobbird kocht te veel verkeer in via Google en Facebook en maakte te weinig gebruik van de bestaande kandidatenprofielen. Daarnaast was het aantal gesponsorde advertenties laag. Het model van verkeer inkopen was voor het kleine percentage betaalde advertenties niet rendabel. Ondanks dat besloot Cruiming begin dit jaar om internationaal te expanderen. Ondertussen liepen de investeringen op; Jobbird is begin dit jaar verhuisd naar ‘De Gouden Bocht’, aan de Herengracht in Amsterdam en nam veel nieuwe Account Managers aan.”

Saneren
“In oktober ben ik direct begonnen met saneren. Ik moest in drie maanden de kosten halveren en de omzet verdubbelen. In november bleek dat er meer tijd nodig was. Die tijd hebben we helaas niet gekregen. Voor Cruiming moet het nemen van dit besluit heel pijnlijk zijn geweest. Het bericht van het faillissement ging afgelopen dinsdag als een lopend vuurtje. Via social media was het nieuws van de curator al binnen een uur bij de media terechtgekomen. Een eenzijdig beeld volgde. Ondertussen heeft Cruiming met Jobbird afgelopen jaren veel werkzoekenden aan een baan geholpen, dat lees je nergens.”

“Gelukkig hebben afgelopen week zich al veel partijen gemeld voor een doorstart. We hebben met het team hard gewerkt aan een businessplan en een development roadmap dat Jobbird in enkele maanden weer winstgevend kan maken,” zegt Matthijs.

Matthijs Jorissen, Maurice de Gruijter
Matthijs Jorissen, Maurice de Gruijter

Klaar om te vliegen
“We waren commercieel klaar voor internationale groei”, aldus Maurice. “We hebben geweldige deals kunnen sluiten met partners in diverse landen van Europa. Het systeem bleek de bottleneck. De visie en de passie was er wel, dat moet ik Cruiming meegeven! Voor mijn gevoel stonden we bijna op het punt om te gaan vliegen. Er staat zoveel klaar. Als we de desktop versie in december af hadden gekregen en de deals met partners in andere landen waren bezegeld, vlogen we al.”

Veel partijen tonen interesse in overname, maar GDPR, de Europese privacyregelgeving, is een drempel. De database kan niet zomaar voor elk doel worden gebruikt. Het is dus afwachten wie de koper wordt en een doorstart kan faciliteren. Zoals gezegd is de bieding bij publicatie van dit interview in volle gang.

“Ik ben benieuwd naar de koper. Het team gaat ervoor! Arbeidsbemiddeling is een prachtige branche om in werkzaam te zijn,” verklaart Matthijs tot slot.

Interview: Hinke Wever, FlexNieuws

Zie ook
Jobbird is failliet
Jobbird schaalt op naar banen wereldwijd