Happy New Year met Happy People & Happy Profits

1
615

Happy New Year met Happy People & Happy Profits

Aan het begin van dit nieuwe jaar introduceert FlexNieuws een nieuwe columnist: Maurits de Koning van Comformation Development & Search. Zijn belangrijkste uitgangspunt is dat je de beste resultaten realiseert als je mensen centraal stelt en hen laat werken binnen hun eigen kracht en in een complementair team. Dat levert harde Euro’s op, een betere kwaliteit van werk en blijere mensen; in- en extern. Mensen blijven de belangrijkste asset voor een organisatie. Juist in deze tijden.

Hoe realiseer je in deze tijden de belangrijkste winstpunten voor een organisatie?
Ik geloof dat we moeten aansluiten op de huidige tijd zoals Joris Luyendijk op Nieuwjaarsdag in Tegenlicht van de VPRO beschreef. En dat is niet uit idealisme; want dat is het achterhaalde idee dat je mensen moet ‘wakker schudden’! Het gaat erom dat je als organisatie juist in deze tijden moet zorgen dat je een efficiënte en effectieve organisatie hebt en met minder mensen meer werk kunt verzetten. Dat is keihard nodig omdat de concurrentie heel hard is. In de dagelijkse praktijk van het inhuren van professionals blijkt het prijsargument een heel belangrijk criterium in de concurrentieslag. Maar de vraag is of dat het belangrijkste criterium moet zijn. Natuurlijk is dat een onderdeel maar het mag niet het leidende element bij het inhuren van professionals zijn. Als organisatie doe je het beter als je professionals datgene laat doen wat echt bij hen past, dat laat doen waar hun hart echt harder van gaat kloppen. Dan werken ze efficiënter, effectiever en ook nog eens veel meer. En de kans dat ze een burnout oplopen is veel kleiner. Dus allemaal voordelen. Makkelijk eigenlijk.

Maar waarom doen we dit dan niet met zijn allen?
Omdat veel organisaties en de mensen die er werken zich laten leiden door angst. Angst om niet mee te kunnen doen met de concurrentie (we gaan hetzelfde bieden), angst om de eigen baan te verliezen (we doen datgene waarvan we denken dat onze baas dit op dat moment wil; we vergeten waar we zelf goed in zijn). Het gevolg is dat professionals van hun eigen pad afraken en niet meer doen waar ze echt goed in zijn. De vicieuze cirkel waar mensen en organisaties in terecht komen lijkt me duidelijk. We werken harder aan dingen die niet echt bij ons passen, het kost ons meer energie, we zijn er niet echt goed in, de kwaliteit gaat naar beneden en, omdat we meer fouten maken, worden de kosten hoger en daardoor verliezen we de strijd met de concurrentie. Dus minder winst; op alle fronten!
Ik zou kiezen voor Happy People zodat je met elkaar Happy Profits creëert!

In mijn columns deel ik graag mijn gedachten hoe je de mens kunt laten bijdragen aan een efficiëntere en effectievere organisatie. Reageer via: maurits@comformation.nl of bel met 020 4161116. Of reageer hieronder op deze column.

Maurits de Koning

1 REACTIE

  1. Ha Maurits, sterke gedachtes in je column! Ooit via Joke Sieraad contact gehad maar verwaterd. Update? (contact liep via Ewald Wagenaar)

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here