"Voor futureproof ondernemen in flex"
SLUIT MENU

Jixbee brengt pay on demand voor flexkrachten naar Nederland

Een app die de flexkracht direct toegang geeft tot zijn eigen verdiende geld – Jixbee moet de doorbraak brengen voor pay on demand in Nederland. Meerdere uitzenders in Nederland bieden deze extra employee benefit inmiddels met succes aan. Want het blijkt een belangrijke motivator voor uitzendkrachten; er komt een kwart meer reacties op vacatures.

“Dat werkgevers nog steeds bepalen wanneer werknemers of uitzendkrachten hun salaris ontvangen, voelt betuttelend en niet meer van deze tijd. In de ‘’future of work’’  draait het om vrijheid en autonomie. Wachten op je salaris is wat ons betreft verleden tijd,” zegt Marit Groot, verantwoordelijk voor de introductie van Jixbee in Nederland.

Belangrijke benefit

Dankzij Jixbee ziet een werknemer of uitzendkracht op elk gewenst moment (real time) wat hij tot op dat moment heeft verdiend en kan hij (een deel) van het salaris binnen 5 seconden aan zichzelf uitbetalen. Pay On Demand is al een groot succes in Amerika (met klanten als Walmart en McDonalds) en bijvoorbeeld de National Health Service (NHS) in het VK. In Nederland werken grote merken als New York Pizza en Plus supermarkten hier al mee. Dat geldt ook voor steeds meer uitzenders. Flexkrachten van payroller Beldoo en horeca-uitzendbureaus Clean Sheet en FourParties gebruiken het. Uitzendbureau Extra promoot Jixbee zelfs op hun homepage als belangrijke employee benefit; direct uitbetaald na elke shift met de Jixbee-app.

Nu werken, vanavond geld gebruiken

Groot is niet verbaast dat Jixbee als pay on demand-platform aanslaat in de uitzendwereld. Met haar ruim 15 jaar ervaring bij YoungCapital kent zij de doelgroep als geen ander. “Veel uitzendkrachten zijn jonge mensen. En jongeren zijn al gewend om vanuit hun broekzak te zien waar en wanneer zij moeten werken. Voor hen is het niet meer dan logisch dat zij ook via hun telefoon kunnen bepalen wanneer zij betaald willen worden. Via de zzp-platforms is het al mogelijk om direct uit te betalen. Veel jonge uitzendkrachten willen ook ‘nu werken en vanavond hun verdiende geld kunnen gebruiken’.”

Hoe werkt Jixbee?

Zo werkt Jixbee; een uitzendkracht ziet via de app hoeveel hij heeft verdiend op dat moment (gewerkte en geaccordeerde uren). Hij of zij kan vervolgens een tussentijdse uitbetaling aan zichzelf doen. Dan betaalt Jixbee de uitzendkracht het gekozen bedrag binnen 5 seconden uit. Tegelijkertijd verwerkt/verrekent Jixbee deze betaling automatisch in de salarisadministratie van de werkgever. Bij de periodieke salarisverwerking ontvangt de (werknemer of) uitzendkracht vervolgens het restant salaris waar hij of zij recht op heeft.

Klinkt logisch en dat is het ook volgens Groot. Jixbee is eenvoudig via een API te koppelen met elk bestaand salaris- en planningssoftwaresysteem. “Integratie met bestaande salarissystemen is binnen 2 dagen mogelijk. Er zijn klanten die bijvoorbeeld met AFAS werken waarbij we binnen een week live zijn gegaan.” Technisch is het dus niet zo complex. “Zelfs als klanten met excel goedgekeurde uren bijhouden kan Jixbee prima draaien; als de gegevens (zoals goedgekeurde uren) maar in te lezen zijn.”

De werkgever betaalt uiteraard voor het gebruik van Jixbee en die kan ervoor kiezen een deel van de kosten (bijvoorbeeld € 0,50 per uitbetaling) door de medewerker te laten betalen (maar nooit onder het minimumloon). “Alle bestaande salarisadministratiesystemen en -processen blijven dus intact. Wij vervangen de payroller dan ook niet”, licht Groot toe. Jixbee is niets meer of minder dan een extra service die (een gedeelte van) het verdiende salaris direct beschikbaar stelt aan de werknemer of flexkracht.

Werkgever in control

De werkgever blijft altijd in control, benadrukt Groot. “We stellen het gebruik van Jixbee op maat in op basis van de wensen en afspraken die we van tevoren met de werkgever maken. Die bepaalt welke medewerkers er wel of geen gebruik van mogen maken (bijvoorbeeld niet als er sprake is van loonbeslag), welke looncomponenten hiervoor beschikbaar zijn (reguliere uren, vakantiegeld, overuren, declaraties) en hoe hoog het bedrag mag zijn dat werknemers aan zichzelf uitbetalen.”
Niet alleen kleinere uitzenders in de horeca en schoonmaaksector kiezen voor Jixbee. Het pay on demand-platform lijkt bij uitstek geschikt voor grotere volume-spelers in de uitzendmarkt. Voor hen is Jixbee ook als white label beschikbaar, waarbij de koppeling wordt gemaakt met hun eigen applicatie zonder dat Jixbee zichtbaar is en de uitzendkracht in hun omgeving blijft.

Meer reacties, meer uren

De jongere generatie wil volgens Groot werken bij een bedrijf dat innovatieve (secundaire) arbeidsvoorwaarden biedt. Jixbee versterkt dus de employer branding. Dat het pay on demand-platform een aantrekkelijke extra benefit is die de jonge doelgroep aanspreekt blijkt volgens Groot uit de cijfers; er komen 25% meer reacties op vacatures als pay on demand wordt aangeboden. En bedrijven krijgen hun shifts volgens haar beter gevuld; door het gebruik van Jixbee zou er een toename in gewerkte uren zijn van 22%. Zij verklaart dit als volgt: “Het motiveert. De medewerker ziet real time wat hij verdient en weet dat een extra shift draaien meteen extra geld oplevert waarover hij direct kan beschikken.”

Bijdragen aan financieel welzijn

Groot benadrukt dat via Jixbee geen voorschotten worden verstrekt. “De flexkracht krijgt alleen geld ter beschikking dat hij daadwerkelijk tot op dat moment heeft verdiend. Het is dus heel iets anders dan achteraf-betalen diensten zoals Klarna. Wat wij absoluut niet willen is mensen in financiële problemen brengen.”
Wat Jixbee wil is bijdragen aan financiële welzijn van uitzendkrachten. “Het geeft hun financieel inzicht. Wij dachten dat mensen het alleen zouden gebruiken om zichzelf uit te betalen, maar het blijkt dat zij veel vaker de app bekijken om te zien hoe zij ervoor staan. Uitzendkrachten kunnen veel meer zelf bepalen, bijvoorbeeld door op een vast moment in de maand een X bedrag naar zichzelf over te maken voor hun Spotify- of sportschool abonnement.”

Ambitie

(Uitzend)werkgevers versterken hun employer branding en bieden een extra benefit die de jonge uitzendkracht aanspreekt. Oprichter en ceo Gijs Lubberdink heeft Jixbee vanuit zijn passie met fintech ontwikkeld en in 2022 in de markt gezet. Als onderdeel van Ramphastos Investments van Marcel Boekhoorn weet Jixbee een sterke investeerder achter zich. Aan Marit Groot de taak om met haar netwerk, kennis en ervaring Jixbee uit te rollen op de Nederlandse uitzendmarkt. Haar ambitie: “We willen pay on demand echt naar Nederland brengen. Wij vinden dat iedereen toegang moet krijgen tot zijn of haar salaris op het moment dat hij of zij dat wenst.”

Redactie van Flexnieuws - interviews, artikelen, aankondigingen en persberichten.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *