"Voor futureproof ondernemen in flex"
SLUIT MENU

Optimaal rendement uit een training? De manager maakt het verschil

Je werkgever investeert in trainingen voor je medewerkers. Maar, hoe zorg je ervoor dat de opgedane kennis daadwerkelijk wordt toegepast in de praktijk? Als leidinggevende speel jij hierin een cruciale rol. Door actief betrokken te zijn tijdens het hele leerproces vergroot je het rendement van de kennisoverdracht aanzienlijk. In deze blog gaan we dieper in op hoe jij als manager het verschil kunt maken.

De rol van de manager is bepalend voor het succes van een training. Onderzoek van Broad en Newstrom laat namelijk zien dat de betrokkenheid van de direct leidinggevende cruciaal is bij het omzetten van trainingskennis naar de praktijk. Door het leerproces op te delen in drie fases – vóór, tijdens en na de training – en de invloed van de verschillende betrokkenen (manager, trainer, trainee) te combineren, hebben Broad en Newstrom aangetoond wie op welk moment de meeste invloed heeft op de kennisoverdracht. Hieruit blijkt dat de rol van de manager voorafgaand én na afloop van de training bepalend is voor het rendement van de training. 

Praktische tips voor maximale impact van een training

Toch wordt in de praktijk vaak te veel verwacht van alleen de trainee of trainer, terwijl juist jij als manager het verschil kunt maken. Hoe je dat doet? We geven je enkele tips.

  • Vóór de training

Bespreek samen het belang van de training. Gaat het om meer kennis, andere vaardigheden of misschien nieuw gedrag? Vraag wat je medewerkers zelf verwachten van de training en welke leerdoelen ze hebben. En bepaal samen wanneer de training geslaagd is. Door hen actief te betrekken, vergroot je motivatie en betrokkenheid. 

  • Tijdens de training

Blijf betrokken! Toon oprechte belangstelling, vraag regelmatig naar de voortgang en misschien kan je nog ergens ondersteunen? Door je medewerkers te laten zien dat je geïnteresseerd bent in hun ontwikkeling, stimuleer je hen om het beste uit zichzelf te halen. 

  • Na de training

Creëer ruimte voor reflectie en feedback. Vraag je medewerkers hoe ze de nieuwe kennis ervaren en begeleid hen bij het toepassen van de nieuwe vaardigheden in het dagelijkse werk. Bespreek samen welke successen zijn geboekt en welke uitdagingen er nog zijn.

Laat rendement niet aan het toeval over

De uiteindelijke opbrengst van een training hangt voor een groot deel af van jouw actieve rol als leidinggevende. Door in elke fase – voorbereiding, inhoud en opvolging – bewust bezig te zijn met de kennisoverdracht en de vertaling naar de dagelijkse praktijk, zorg je ervoor dat een training niet alleen leerzaam is, maar ook echt leidt tot verandering en/of verbetering binnen je organisatie.

Heb jij al ervaring met het vergroten van de impact van een training op je team? Deel je inzichten en tips hieronder of op onze LinkedIn-pagina. Samen kunnen we leren hoe we training écht laten renderen!

Barbara Kramer is directeur bij de Stichting Examens Uitzendbranche (SEU), het enige onafhankelijke exameninstituut in de flexbranche.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *